Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Airbus vyvíjí systém, který by mohl nahradit drahé piloty. A zlevnit letenky

Letadlo většinou řídí autopilot, ale bez lidské kontroly se zatím neobejde.
Airbus, použito se svolením
Josef Tuček

Evropský letecký výrobce Airbus testuje autopilota, který nejenomže udrží letadlo ve vzduchu, ale v případě potřeby, například když piloti nejsou z nějakého důvodu schopni akce, sám vybere nejvhodnější blízké letiště, přistane na něm a doroluje k terminálu.

Reklama

oficiálních informacích firma uvádí, že systém je pomocníkem pilotů a záložním doplňkem pro případ nouze. Nicméně tato technologie samozřejmě představuje další krok k potenciální úplné náhradě lidských pilotů ve velkých dopravních letadlech.

Orientuje se jako vážka

Technologii nazvanou DragonFly (vážka) vyvíjí společnost Airbus UpNext, stoprocentně vlastněná mateřským Airbusem.

„Testované systémy byly navrženy tak, aby identifikovaly prvky v krajině, které umožní letadlu ,vidět‘ a bezpečně autonomně manévrovat, stejně jako je známo, že vážky mají schopnost rozpoznávat orientační body,“ uvedla vedoucí vývojového týmu Isabelle Lacazeová.

Senzory autopilotního systému DragonFly umístěné na letadle Airbus A350 umožňují automatické přistání i na letišti, kde není naváděcí systém. Hervé Goussé, Airbus, použito se svolením

Lufthansa (ilustrační foto)

Důvody problémů na evropských letištích odhaleny. Zmizeli mladí pracovníci

Letiště po celé Evropě se potýkají s nedostatkem personálu. Kvůli tomu cestující často čelí neúměrně dlouhým frontám, zpoždění letů a dalších nepříjemností. Podle agentury Bloomberg za problémem stojí neschopnost vedení letišť efektivně najímat mladé zaměstnance. Těch je přitom na pracovním trhu dostatek, jen často volí jinou práci.

Přečíst článek

Reklama

Autopilot dokáže přistát i na letišti, které není vybaveno naváděcími prvky (systémem ILS). DragonFly totiž disponuje také videokamerami, které napomohou při přistání a při pojíždění k terminálu, aby mohli cestující vystoupit.

Bezpilotně v dronech i ve vesmíru

První autopilot vznikl už v roce 1912. Byl velice jednoduchý – tvořily jej gyroskop a výškoměr mechanicky připojené k řídicím prvkům. Zařízení dokázalo udržet směr letu a výšku letadla. Umožnilo tím pilotovi obhlédnout krajinu a podívat se do mapy. Což bylo velmi potřebné, v té době se letadla obvykle orientovala podle železničních kolejí nebo řek, aby nezabloudila.

Od té doby se vývoj nezastavil a technika leckde dokázala nahradit lidské letce. Dnes dokážou bez pilota létat vojenské i civilní drony – někdy řízené na dálku z pozemní základny, jindy zcela automatické. Do vesmíru létají automatické kosmické lodě, které vypouštějí družice nebo zásobují Mezinárodní kosmickou stanici. Na zemské oběžné dráze dlouhodobě operuje americký tajný vojenský raketoplán X-37 B. Naposledy se vrátil na Zemi loni v listopadu po více než 900 dnech ve vesmíru bez lidské posádky.

Ale v civilních dopravních letadlech stále sedí piloti.

Apple, ilustrační foto

Apple urychlí vývoj samořídícího auta, vyjet do ulic by mělo do čtyř let

Technologický gigant Apple chce urychlit vývoj svého samořídícího elektrického auta Apple Car. Původní plány ještě na začátku letošního roku počítaly s tím, že do veřejného provozu by se mělo auto dostat do šesti až sedmi let, nyní by to mělo být do roku 2025. Uvedl to server Bloomberg.com s tím, že je to velice náročný úkol, i kvůli tomu, že i ostatní adepti jako Tesla či sesterská společnost Google Waymo s vývojem svých modelů tápou a žádný tak není zatím připraven pro ostrý provoz. Poté, co o tom agentura informovala, akcie Applu posílily až o 2,4 procenta na 157,23 dolaru.  

Přečíst článek

Automatika umí vzlétnout i přistát

O náhradě lidských letců technikou se diskutuje dlouho. O tom, že současné technologie by je dokázaly zastoupit, už v minulosti mluvili šéfové amerického Boeingu stejně jako evropského Airbusu.

Část pozemního personálu už byla nahrazena samoobslužným odbavením cestujících. U pilotů je to však stále stejné – přestože dnešní automatické systémy řídí let po většinu jeho trvání, živí piloti stále sedí v kokpitu a berou vysoké platy. Pod kontrolou mívají obvykle jen složitější manévry, jako je start a přistání. Většina moderních dopravních letadel ovšem už dokáže sama přistát s využitím zmíněného pozemního naváděcího systému ILS. Některá umějí na autopilota také vzlétnout, ale tato možnost se nepoužívá.

Miliardář Jeff Bezos s partnerkou Lauren Sánchezovou.

Jeff Bezos pošle partnerku do vesmíru. Poletí s ženskou posádkou

Partnerka amerického miliardáře Jeffa Bezose se chystá na let do vesmíru, a to s posádkou tvořenou výhradně ženami. Pilotka vrtulníku Lauren Sánchezová o svých plánech mluvila v rozhovoru s deníkem The Wall Street Journal. Raketou Bezosovy společnosti Blue Origin se má začátkem příštího roku do vesmíru vydat šest žen, jejich jména chce Sánchezová zveřejňovat postupně.

Přečíst článek

Nejdřív řízení na dálku, pak autonomní

Postup náhrady lidských dopravních pilotů by měl zřejmě dvě etapy.

Nejdřív by lidský pilot přebíral řízení letadla na dálku, z pozemní základny, a to jenom na určité úseky. Většinu cesty by zvládl autopilot. Znamenalo by to, že místo dnešního stavu, kdy obvykle dva piloti řídí jedno letadlo, by jediný pilot mohl ovládat i několik strojů.

Ve druhé etapě by pak dopravní letadlo po celou dobu letu řídil autopilot, a to včetně startu a přistání.

Sunwing, ilustrační foto

Kanadští piloti zuří. Nechtějí najímat kolegy ze zahraničí, ani z Česka

Odbory pilotů kanadských aerolinek Sunwing se postavily proti plánu společnosti najímat piloty ze zahraničí, včetně těch z České republiky. Odbory žádají vládu, aby plán zastavila.

Přečíst článek

Přeprava lidí až po přepravě nákladů

Podle předpokladů se v bezpilotních letadlech budou nejdříve přepravovat náklady. Teprve poté přijdou na řadu cestující. Pravděpodobně zpočátku v malých počtech – v nevelkých bezpilotních letadlech, která by fungovala jako aerotaxi. Teprve až si lidé zvyknou, mohou být nasazena velká bezpilotní letadla pro pasažéry.

Protože mzdové náklady představují přibližně 35 procent celkových provozních nákladů leteckých společností a piloti jsou nejlíp placenými zaměstnanci, manažerům aerolinek by jistě vyhovovalo nahradit je počítači.

Ale zdá se, že to ještě chvíli potrvá. Takový vývoj by se samozřejmě nelíbil pilotům a jejich odborovým organizacím, takže přechod na autopiloty by určitě nebyl hladký.

A v tuto chvíli by nadšeni nebyli ani cestující. Ti mají lepší pocit, když vědí, že pokud se něco stane, o jejich záchranu usiluje pilot, který s nimi sedí ve stejném letadle a má v sázce vlastní život, než počítač a operátor někde dole na zemi. Snížení cen letenek v automatických letadlech by však mohlo být silným přesvědčovacím faktorem.

Mobileye

Intel vysílá strůjce robotických taxíků na burzu. Riskuje, doba tomu nepřeje

Intel jde do rizika. V čase, kdy růstové akcie dostávají na frak a rozruch okolo futuristických technologiích utichá tváří v tvář rostoucí inflaci a makroekonomickým obavám, vysílá svoji divizi Mobileye na burzu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Bořivoj Trejbal, šéf Emirates v ČR

Éra levných letenek s covidem skončila. Aerolinky se musejí zahojit, říká český šéf Emirates

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme