Alpské ceny, ale kvalita žádná. České hory se zasekly v socialismu

Krkonoše nejsou levnou destinací. Například výlet na Medvědín vyjde čtyřčlennou rodinu na 3,5 tisíce korun. „Alpské ceny“ tak do pohoří na severu Čech již dorazily. Kvalita služeb tomu ovšem neodpovídá.
Ceny za jídlo v českých horách zůstávají na svých zimních maximech i během letní sezóny. Bufety, které ve většině nabízí „friťákovo-olejovou kuchyni“, chtějí za smažený sýr kolem 250 korun, samotné hranolky vyjdou i na 150 korun. Ceny jsou obecně vyšší, ale kvalita se zasekla v dobách socialismu. Samozřejmě že se i zde najdou podniky, které se snaží o poctivou gastronomii za odpovídající ceny. Je jich však pomálu. O to je smutnější vidět, že UHO (tedy univerzální hnědá omáčka) na dvacet způsobů si i ve Špindlerově Mlýně stále drží své místo.
Výlet za tisíce
Kromě jídla se vysoké ceny drží i u dalších věcí. Takže takový výlet na Medvědín se celkem prodraží. Dole zaparkujete za 250 korun - ano, bylo by to méně, pokud to stihnete do čtyř hodin, což však není jednoduché. Zpáteční jízdenka na lanovku stojí 450 korun. Nahoře si člověk může za 20 korun odskočit v místním bistru, které podává pravděpodobně nejhorší čtyřdeckovou točenou Plzeň, co jsem kdy ochutnal, a to rovnou za „lidových“ 89 korun. Pánové a dámy z Prazdroje by měli přijet na kontrolu. Poplatek za toalety se dá použít jako sleva na útratu v bistru. Problém ale je, že většina návštěvníků na toalety míří až po návštěvě bistra a zaplacení útraty.
FOTOGALERIE: Jsou krkonošské chalupy stylovější než ty v Alpách?
Je čas oběda a děti mají hlad. Dávají si kuřecí řízečky s hranolkami a kečupem. Kvituji skutečnost, že kečup je v cenovce 259 korun už zahrnut. Klasikou českých hor totiž bývá příplatek 30 až 40 za dvě lžíce kečupu či tatarky. Horší už je to s kvalitou. Omastkem nasáklé kuřecí stripsy, které z mrazáku mířily rovnou do friťáku, moc lákavě nevypadají. A hranolky situaci moc nezahraňují. Po nepříliš dobře ošetřené Plzni si radší dávám jen vodu. Za 89 korun čekám alespoň vychlazenou skleněnou lahev se skleničkou. Ale kdepak. Za tu cenu dostanete teplou vodu v PET lahvi. Skleničky žádné, tady pije z flašky. Možná to patří k místní „kultuře“. Výlet na Medvědín pro čtyřčlennou rodinu s obědem tak vychází na nějakých 3,5 tisíce korun.
K horám zády
Zdá se, že řada tuzemských turistů se k českým horám obrací zády. Poslední dobou tak vnímám, že i přes prázdniny není problém sehnat ubytování ani na poslední chvíli. Dříve to tak snadné nebývalo. V cenách ubytování většinou problém není – hotely se musejí snažit, aby hosty přitáhly. Horší je to ale s navazujícími službami jako jsou zmíněné restaurace, parkoviště či toalety. Pokud se situace nezmění, ani bezplatné ubytování do českých hor brzy nikoho nepřiláká.
Cesta k moři je pro mnohé vrcholem letní dovolené. Elektromobil přináší novou dimenzi cestování, ale vyžaduje pečlivější plánování. Zeptali jsme se několika majitelů automobilů na baterky na jejich reálnou zkušenost s jízdou k moři. A ti vzkazují: Není to žádná věda a krátké dobíjecí pauzy jsou příjemným osvěžením. Přidáváme i tipy na aplikace s informacemi o dobíjecích místech, které by se vám mohly hodit.
Elektromobilem k moři. Nebojte se toho, není to žádná kovbojka, vzkazují cestovatelé
Enjoy
Zatímco ve světě vznikají vůči turistům omezení nebo dokonce schytávají nevybíravé útoky, vedení dánské Kodaně chce s dopady masového cestování bojovat přátelským programem, který netrestá, ale odměňuje. Třeba za jízdu na kole nebo autobusem dostanete šálek kávy zdarma.
Jste ohleduplní a staráte se o klima? Kodaň vás zve na kafe
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.