Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Baťův kanál je vyhledávanou atrakcí, stát do něj každoročně vrazí desítky milionů

Do Baťova kanálu investuje stát ročně desítky milionů, počet turistů roste
ČTK
 ČTK

Baťův kanál, který byl otevřen pro nákladní dopravu před 85 lety, je dnes turistickou atrakcí, do které stát prostřednictvím Povodí Moravy a Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) každoročně investuje desítky až stovky milionů korun. Díky tomu se stal v posledních letech velmi vyhledávaným cílem.

Reklama

Letošní sezona se přiblížila dosud rekordní sezoně 2020, Povodí Moravy zaznamenalo téměř 39 tisíc proplutí lodí plavebními komorami. Podle odhadů obecně prospěšné společnosti (OPS) Baťův kanál se počet návštěvníků na kanále pohybuje okolo 85 tisíc lidí za rok.

Prodloužení splavné délky

Po letech intenzivních prací už je na dohled plánovaná finální podoba, která znamená možnost plutí z Kroměříže až do Hodonína. V současnosti je splavných 54 kilometrů z Otrokovic do slovenské Skalice, ale v roce 2027 se má celková splavná délka prodloužit na 72 kilometrů. V Hodoníně a v Kroměříži vzniknou kapacitní moderní přístavy, doplutí ze současných koncových přístavů umožní nové plavební komory.

Duarte Correia, šéf pražského hotelu Mandarin Oriental

Šéf pražského hotelu Mandarin Oriental: Kdo říká, že nemá problém sehnat zaměstnance, lže

Otevřít hotel není složité, říká šéf pražského hotelu Mandarin Oriental, Portugalec Duarte Correia. „Zajistit, aby byl úspěšný, je ta složitá část,“ říká Correia v rozhovoru pro Newstream. Aby byl pětihvězdičkový hotel neustále v kondici a uspěl v rostoucí konkurenci, musí podle něj reinvestovat kolem desetiny ročních příjmů.

Přečíst článek

Zatímco komora Sudoměřice/Rohatec se začala stavět letos v létě, bělovská komora se má začít stavět v roce 2025, aby byla hotová v roce 2027 stejně jako kroměřížský přístav. Zároveň Povodí Moravy a ŘVC postupně modernizovaly ostatní přístavy, příští rok už budou modernizované a tedy bezpečnější všechny rejdy plavebních komor. „Modernizace rejd je z hlediska plynulosti a bezpečnosti plavby nejvýznamnější akcí, která se v novodobé historii na Baťově kanálu uskutečnila. Jde o rozsáhlou stavební akci, která proběhla prakticky v celé délce vodní cesty, a to bez omezování či dokonce přerušování plavby,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Reklama

Baťův kanál výrazně pomáhá turistickému ruchu, který je pro jihovýchodní Moravu jedním z klíčových zdrojů příjmů a zaměstnanosti. Například Veselsko patří k ekonomicky a sociálně ohroženým regionům. „Každá investice sice nemá dopad na celkový počet návštěvníků, ale víme, že se prodlužuje doba strávená na Baťově kanále a návštěvníci odjíždějí spokojenější,“ uvedl ředitel OPS Baťův kanál Vojtěch Bártek. Podnikatelé v turistickém ruchu tak mohli a mohou díky přílivu turistů provozovat ubytovací a stravovací služby a další doprovodné služby, které turisté vyžadují. Vítaným přínosem jsou turisté například i pro vinaře. Mnozí turisté si také například půjčují kola, aby si projeli okolí.

Česko zaostává v úsilí o návrat zahraničních turistů

Chceme vůbec turisty? Česko zaostává ve snaze o jejich návrat po pandemii, sousední země jsou dál

Česko podle výkonného ředitele Asociace cestovních kanceláří ČR Michala Vebera zaostává v konkurenci sousedních států v úsilí o návrat zahraničních turistů a příjmy z cestovního ruchu jsou stále výrazně nižší, než byly před covidem.

Přečíst článek

Do Hodonína už má být možné doplout v létě 2026, do Kroměříže o rok později. Pro obě města tak půjde o další ekonomický impulz, který může pomoct rozvíjet dále cestovní ruch podobně, jako se to daří například ve Strážnici, Petrově či Starém Městě.

Baťův kanál vznikl před druhou světovou válkou a využívá převážně umělé koryto dotované vodou ponejvíce z Moravy, částečně využívá přímo koryto největší moravské řeky. Nákladní doprava skončila už v 60. letech a první impulzy, které vedly k využití pro turistiku, se objevily v polovině 90. let. OPS Baťův kanál vznikla v roce 2002. Od příštího roku se stanou jejími zřizovateli Jihomoravský a Zlínský kraj. „Budou se starat o chod a financování a budou mít přímý vliv na chod společnosti a rozvoj kanálu,“ řekl Bártek.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Slavná barokní památka je vypuštěná, místo ní je bazének

Slavnou fontánu v Římě vypustili, o peníze turistů přijít nechtěli. Postavili vedle ní bazének z překližky

Přečíst článek
Mostar

Neobjevený klenot Balkánu. Bosna chce ukázat, že není jen pro dobrodruhy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme