Berlín čelí invazi cyklovraků. Odklizení odhozených bicyklů trvá měsíce
Cyklisté v německé metropoli řeší podobný problém jako motoristé s parkováním, na vytížených místech totiž není snadné odstavit kolo. Stojany často blokují vraky jízdních kol, které byly ponechány svému osudu. V celém hlavním městě jich jsou tisíce. Berlín proto s příchodem nového roku zintenzivnil snahu tyto bicykly z ulic odstranit, i tak ale může jejich odklizení trvat měsíce.
Jedním z nejproblematičtějších míst v Berlíně je hlavní železniční nádraží. „Pro ty, co jezdí na kole, je to mrzuté, protože řada stojanů je dlouhodobě blokována,” uvedla radnice berlínské části Mitte (Střed) o situaci u hlavního nádraží. Kapacita stojanů zde nestačí, lidé proto kola zamykají k zábradlí, pouličnímu osvětlení, ke stromům nebo k bezpečnostnímu hrazení. Kol je zde tolik, že tvoří překážky i pro chodce.
Berlínské hlavní nádraží se tak stalo místem, kde radnice začala s novoročním úklidem. Soustředí se ale také například na rušnou ulici Turmstrasse ve čtvrti Moabit, kde je o volné stojany rovněž nouze. Podle aktuálních údajů, které jsou z roku 2021, evidovala jen městská část Mitte na 900 kolovraků.
Sdílená ekonomika má svět zachránit před nedostatkem zdrojů a plýtváním. Ve skutečnosti jde o byznys, který za image bohulibé činnosti schovává mnoho problémů.Byznys za maskou sdílení
Money
Úklid ulic od vraků trvá měsíce
Odstraňování nepoužívaných kol ale nebývá rychlou akcí. Běžně trvá několik měsíců, než kolo skutečně zmizí. Důvodem jsou procesní postupy, kdy městský úřad musí nejdříve možné majitele vyzvat, aby kola odstranili. Pracovníci úřadu proto na trosky kol rozvěšují výzvy s třítýdenní lhůtou k odklizení. „Při nečinnosti bude kolo po dané lhůtě odstraněno,” uvádějí oznámení, která město na kola umísťuje.
Výzva rovněž upozorňuje na to, že náklady na odstranění kol mohou být vymáhány a že těm, kdo vrak bicyklu na místě zanechali, hrozí ještě pokuta. Úklid to ale nijak neurychlí, neboť je prakticky nemožné zjistit, kdo se takto kola zbavil. I po uplynutí zmíněné lhůty není možné počítat s rychlým odstraněním kola, protože město jejich odvoz organizuje jen několikrát ročně.
Kola schopná provozu jdou do dražby
Vraky kol netrápí jen městské pozemky, ale i ty soukromé, kde je však úklid rychlejší. Německá železniční společnost Deutsche Bahn ze stanic městské dráhy S-Bahn odstraňuje kola zhruba po měsíci. Nejdříve musí být jasné, že kolo na místě stojí bez povšimnutí nejméně 14 dní, další dva týdny pak případní majitelé dostanou lhůtu na to, aby si bicykly odvezli. Ročně je takto z berlínských stanic S-Bahn odstraněno okolo 200 kol, ke kterým se nikdo nehlásí. Část z nich, která jsou ještě provozuschopná, nabízejí DB v dražbách. Dráhy uvádějí, že v Berlíně využívají především místní aukce, loni ale začaly používat i aukční portál pro zapomenuté věci, o které bývalí majitelé zájem nemají. Další dražba takovýchto věcí, které lidé nechali třeba na letišti, se koná na počátku února.
Řada vraků kol je také na pozemcích, ve sklepech a v podzemních garážích nájemních bytových domů. Náklady na jejich odstraňování tak majitelé domů rozpočítávají na nájemníky. V Berlíně rovněž působí několik firem, které se snaží zničeným a zapomenutým kolům vdechnout nový život. Takové firmy nabízejí, že kola ze sklepů zdarma odvezou.
Německo je známo tím, že má důkladná pravidla skoro na všechno. Vláda od ledna omezuje jednorázové obaly a hospodští musejí nabízet opakovaně použitelné. Hospodští v Sasku brečí kvůli povinným obalům. Po covidu a inflaci další rána
Money
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se loni i přes dopady ruské invaze na Ukrajinu zvýšil o 1,9 procenta. Vyplývá to z předběžných výsledků Spolkového statistického úřadu. Na letošní rok vláda i ekonomové počítají s hospodářským poklesem.Němce letos čeká hospodářský pokles. Loni i přes dopady války na Ukrajině ekonomika rostla o 1,9 procenta
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.