Byznys halloweenských strašidelných domů raketově roste
Kdysi dávno jste mohli mít dům hrůzy v provozu jen den. Naplnili jste misku hrozny a vydávali je za oční bulvy, špagety pokojové teploty – to jsou vnitřnosti – oblékli jste pár přízračných kostýmů a ztlumili světla. Nyní však roste počet velkolepých domů hrůzy, které připomínají velkorozpočtové podívané v zábavních parcích či filmové a televizní produkce.
"Mnoho z nejlepších strašidelných domů v zemi má digitální ovládání show a animované rekvizity, které jsou pneumatické nebo elektrické," říká Chris Stafford, generální ředitel společnosti Thirteenth Floor Entertainment Group, která provozuje 18 různých strašidelných míst po celých USA, a dokonce zaměstnává technologiského ředitele. "Nyní se tržby pohybují v sedmimístných číslech,“ říká Stafford pro server BBC.
Oslavy Halloweenu jsou stále rozšířenější i v Evropě, přesto jim stále dominují USA, kde se svátek prodává jako zábava pro celou rodinu, říká Tom Arnold, profesor ekonomie na Robins School University of Richmond. Jeden z největších svátků konzumu je v USA podporován i masivním průmyslem strašidelných domů a hosté utrácejí každým rokem více a více.
Rok 1993 byl jednoznačně rokem amerického filmaře Stevena Spielberga. Ten rok totiž uvedl na plátna kin hned dva snímky, díky nimž se stal nesmrtelným. Větších poct se mu dostalo za Schindlerův seznam, za nějž později sklidil sedm Oscarů. Přitom snímek, který navždy změnil možnosti kinematografie byl až ten druhý. Jurský park. Od jeho premiéry dnes uplynulo třicet let. A tady je pár důvodů, proč jde o jeden z nejlépe zrežírovaných filmů všech dob. Kde jej můžete dnes vidět zdarma?Jurský park měl premiéru před 30 lety. Spielberg jím změnil filmovou zábavu
Enjoy
Realizace domu hrůzy vyžaduje miliony. Za prvé, je třeba pozemek pro pořádání akce. Dalším bodem je unikátní scénář produkce. Náklady na platy a materiály, moderní osvětlení, technologie a speciálními efekty. Návštěvníci také musí mít kde zaparkovat, případně provozovatel musí dajistit odvoz autobusem. Důležitý je i marketing, koncese, alkohol a pojištění.
Když Jim Lorenzo, který provozuje Blood Manor v New Yorku, postavil na začátku 21. stioletí svůj strašidelný dům, stálo ho to asi 125 tisíc dolarů. Když jej před několika lety obnovil, přišla rekonstrukce již na milion dolarů. Blood Manor zaměstnává během Halloweenské sezóny 125 až 135 lidí, každou noc pracuje 60 až 95 lidí, včetně ostrahy, maskérů, kostymérek, herců, zvukařů, prodejců a dalších lidí Místo strachu, oblíbené mezi Manhattanity, za sezónu utrží 800 až 900 tisíc dolarů.
Pekelná zábava
Většina společností a organizací se na své akce připravuje po celý rok, ale strašidelné domy jsou zejména sezónním podnikem. Spoléhat se na to, že se náklady během krátké doby vrátí, může být riskantní.
Jsme ziskoví, ale výdaje přísně hlídáme. Jeho strašidelný dům byl nucen na pět dní zavřít během hurikánu Sandy, což narušilo podnikání. Covid-19 byla také rána. „Máme několik let, které se vydaří velmi dobře, a několik let krize,“ počítá Lorenzo. Pro sezónu 2023 je mezi lidmi stále dost peněz. Americký National Retail Foundation očekává, že příjmy z Halloweenu překročí 12 miliard dolarů. A i v další letech se očekává růst.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.