Byznys halloweenských strašidelných domů raketově roste

Kdysi dávno jste mohli mít dům hrůzy v provozu jen den. Naplnili jste misku hrozny a vydávali je za oční bulvy, špagety pokojové teploty – to jsou vnitřnosti – oblékli jste pár přízračných kostýmů a ztlumili světla. Nyní však roste počet velkolepých domů hrůzy, které připomínají velkorozpočtové podívané v zábavních parcích či filmové a televizní produkce.
"Mnoho z nejlepších strašidelných domů v zemi má digitální ovládání show a animované rekvizity, které jsou pneumatické nebo elektrické," říká Chris Stafford, generální ředitel společnosti Thirteenth Floor Entertainment Group, která provozuje 18 různých strašidelných míst po celých USA, a dokonce zaměstnává technologiského ředitele. "Nyní se tržby pohybují v sedmimístných číslech,“ říká Stafford pro server BBC.
Oslavy Halloweenu jsou stále rozšířenější i v Evropě, přesto jim stále dominují USA, kde se svátek prodává jako zábava pro celou rodinu, říká Tom Arnold, profesor ekonomie na Robins School University of Richmond. Jeden z největších svátků konzumu je v USA podporován i masivním průmyslem strašidelných domů a hosté utrácejí každým rokem více a více.
Rok 1993 byl jednoznačně rokem amerického filmaře Stevena Spielberga. Ten rok totiž uvedl na plátna kin hned dva snímky, díky nimž se stal nesmrtelným. Větších poct se mu dostalo za Schindlerův seznam, za nějž později sklidil sedm Oscarů. Přitom snímek, který navždy změnil možnosti kinematografie byl až ten druhý. Jurský park. Od jeho premiéry dnes uplynulo třicet let. A tady je pár důvodů, proč jde o jeden z nejlépe zrežírovaných filmů všech dob. Kde jej můžete dnes vidět zdarma?
Jurský park měl premiéru před 30 lety. Spielberg jím změnil filmovou zábavu
Enjoy
Realizace domu hrůzy vyžaduje miliony. Za prvé, je třeba pozemek pro pořádání akce. Dalším bodem je unikátní scénář produkce. Náklady na platy a materiály, moderní osvětlení, technologie a speciálními efekty. Návštěvníci také musí mít kde zaparkovat, případně provozovatel musí dajistit odvoz autobusem. Důležitý je i marketing, koncese, alkohol a pojištění.
Když Jim Lorenzo, který provozuje Blood Manor v New Yorku, postavil na začátku 21. stioletí svůj strašidelný dům, stálo ho to asi 125 tisíc dolarů. Když jej před několika lety obnovil, přišla rekonstrukce již na milion dolarů. Blood Manor zaměstnává během Halloweenské sezóny 125 až 135 lidí, každou noc pracuje 60 až 95 lidí, včetně ostrahy, maskérů, kostymérek, herců, zvukařů, prodejců a dalších lidí Místo strachu, oblíbené mezi Manhattanity, za sezónu utrží 800 až 900 tisíc dolarů.
Pekelná zábava
Většina společností a organizací se na své akce připravuje po celý rok, ale strašidelné domy jsou zejména sezónním podnikem. Spoléhat se na to, že se náklady během krátké doby vrátí, může být riskantní.
Jsme ziskoví, ale výdaje přísně hlídáme. Jeho strašidelný dům byl nucen na pět dní zavřít během hurikánu Sandy, což narušilo podnikání. Covid-19 byla také rána. „Máme několik let, které se vydaří velmi dobře, a několik let krize,“ počítá Lorenzo. Pro sezónu 2023 je mezi lidmi stále dost peněz. Americký National Retail Foundation očekává, že příjmy z Halloweenu překročí 12 miliard dolarů. A i v další letech se očekává růst.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.