Byznys třída v Lufthanse nabízí německy odměřený servis. Neurazí, nenadchne
Cestování byznys třídou už není, co bývalo. Před rokem touto dobou to ale bylo opravdu jen pro otrlé. A to nejen kvůli úrovni servisu na palubě, ale i na zemi. Česko se v tu dobu kvůli výskytu covidu zbarvilo do ruda a spousta aerolinek přestala do Prahy létat, u jiných se zase vyskytly problémy s tranzitem z Česka. Jak probíhal v čase nejvyšších restrikcí let do Dubaje s Lufthansou? A stálo to za to? Čtěte v novém díle seriálu Business Class Zdeňka Pečeného.
Původně jsme měli do Dubaje zamířit na křídlech British Airways. Ty ale linku mezi Prahou a Londýnem kvůli přísným omezením příjezdů do Británie úplně vzdaly. Země vyžadovala téměř po všech desetidenní karanténu a sérii testů na covid.
Po pár telefonátech a celkem bez komplikací (ve srovnání s jinými rezervacemi) nás British Airways přebookovaly na německou Lufthansu. Vše se zdálo fajn, ale týden před odletem to začalo.
Podívejte se, jak se létá v byznys třídě Lufthansy do naší fotogalerie:
Německo změnilo pandemickou klasifikaci Česka. Bez zabíhání do detailů to znamenalo nemožnost tranzitu ve Frankfurtu pro cestující z Prahy. Tedy pokud neměli německý pas či trvalý pobyt na území Spolkové republiky.
Problém byl v tom, že let z Prahy do Frankfurtu se odehrává v rámci schengenského prostoru, po příletu do Frankfurtu tedy není třeba procházet žádnou kontrolou a někdo, kdo tvrdil, že přestupuje, by tak mohl vyklouznout z letiště ven. Kontroly dokumentů ale na schengenském terminálu zavedlo promptně i pražské letiště, trochu jsem tedy nechápal, proč to stejné nedokážou zorganizovat Němci.
Problémů přibývalo. Kvůli tomu, že původní letenka byla vystavena British Airways, nemohla s ní Lufthansa vůbec nic dělat. Prý kdyby byla letenka koupena přes Lufthansu, aerolinka by vzhledem k okolnostem zdarma změnila termín. British Airways o tom ale nechtěly ani slyšet, řídily se pouze tím, zda je nějaký z letů Lufthansy zrušen. Pak by nabídly nový termín.
Den na cestách kvůli hodinovému obědu s klientem? To firmám již nezní jako dobře utracené peníze a čas. Pracovní cesty, tak jak je svět zná, jsou patrně záležitostí minulosti. Obchodní cestující, připoutejte se! Čekají nás turbulence
Enjoy
Celý týden jsem sledoval, zda Lufthansa nějaký z našich letů zruší. Nestalo se tak. Den před odletem, když už jsem byl smířen s tím, že nikam nepoletím a ještě přijdu o peníze za letenky, přišel zvrat. Německo začalo umožňovat přestup pro cestující z Prahy mířící mimo Schengen. Jediný problém byl, že tou dobou zbývalo 24 hodin do odletu a na cestu do Dubaje byl potřeba PCR test. Úkol zněl jasně, rychle najít místo, kde nabízejí expresní testy. O hodinu později a pět tisíc korun za osobu chudší, jsme měli i negativní test a mohli začít balit.
Na letišti času dost
Odbavení na pražském letišti bylo už o poznání menší drama, než jaké jsem zažíval v týdnu, který odletu předcházel. Pro jistotu jsme dorazili dvě hodiny před odletem, ale k mému překvapení odbavování začalo až asi hodinu a půl před odletem. Zvláštní, když je třeba počítat s více časem na každého cestujícího vzhledem ke kontrole cestovních dokumentů.
Jediná věc, kterou jsem neměl připravenou a pozemní personál pražského letiště na ní trval, bylo vytištěné potvrzení o pojištění. To se mi povedlo vytisknout v salonku. I když mi bylo jasné, že ho v Dubaji nikdo chtít vidět nebude, což se i potvrdilo.
Po příletu do Frankfurtu pracovníci letiště za asistence policie cestující roztřídili podle toho, zda zde cestu končí, pokračují v rámci Schengenu nebo mimo něj. Poslední skupina, tedy včetně nás, byla následně policií eskortována k pasové kontrole.
Jedna z mých prvních cest po utažení lockdownových šroubů během loňského podzimu mířila do Dubaje na palubě British Airways. Nic ale nešlo podle plánu. British Airways: Mohl by servis v byznys třídě být vůbec horší?
Enjoy
Osiřelá a hladová lounge
Na pražském letišti byl k dispozici salonek Erste na Terminálu 2. Je to takový standard, o něco lepší než sedět na gatu, ale nic světoborného. Rychlá káva a voda před nástupem do letadla. Pro zájemce jsou k dispozici levné destiláty a Budvar.
Ve Frankfurtu zněl lahvový Budvar, který by si člověk mohl vypít v pohodlí lounge, jako nedosažitelný sen. Kvůli vlastní interpretaci německých zákonů přistoupila Lufthansa u svých salonků k nejbizarnějšímu možnému řešení. Salonky byly otevřené, jen v nich byl zákaz cokoliv konzumovat.
Tamní bufetové stoly se neprohýbaly pod nabídkou hessenských specialit. K dostání byla pouze káva, čaj, voda a preclík, a to pouze a jen na cestě ze salonku. Uvnitř něj se nebylo možné napít ani vody z lahve, kdo se o to pokusil, byl okamžitě napomenut jedním z hlídačů. Jak zvláštní. Koronavirus asi rád obráží letištní salonky, ale jinam nechodí.
Největší světový výrobce dopravních letadel Airbus ohlásil nábor šesti tisíc zaměstnanců, francouzský výrobce leteckých motorů Safran plánuje v letošním roce přijmout po celém světě kolem 12 tisíc zaměstnanců a zvýšit jejich počet o desetinu. Letecký průmysl cítí, že by krize způsobená koronavirovými opatřeními mohla brzy pominout, uvedla agentura Bloomberg.Letecký průmysl cítí návrat k normálu. Airbus a Safran naberou tisíce lidí
Money
Jediný plusový bod pro Lufthansu dávám za to, že sprchy v salonku byly otevřené. Snad se dnes již mohu i přiznat k tomu, že jsem si při sprchování sundal roušku, a dokonce se v koupelně napil vody, kterou jsem pašoval v batohu.
Na nový model sedadla se stále čeká. Už pět let
Co se sedadel týče, věděl jsem, že mě nečeká nic nového. Lufthansa aktuálně ve své byznys třídě nabízí pouze jeden typ sedadel dělaných na zakázku přímo pro Lufthansu.
Sedadla jsou v konfiguraci 2-2-2 s naprostým minimem soukromí. Zatímco při cestě s partnerem to zase tak nevadí, pro solo cestovatele je to celkem problém. Pokud byznys třídou Lufthansy cestuji sám, rád vyměním sedadlo u okna za jedno do uličky v prostřední sekci. Jen tak mám zajištěný přístup do uličky a zároveň mi nikdo nebude lézt přes nohy, až budu spát.
Obrazovky infotainmentu už dokazují svůj věk. Pokud by byly jen o něco menší, bylo by to již neúnosné. Zvuk jde ze sluchátek značky AKG, která jsou zabezpečena tak, aby se nedala odnést. Naštěstí se ale dají odpojit od jack portu a můžete použít svá vlastní. Já nedám dopustit na Bose QuietComfort 35. Málokterá aerolinka nabízí i v první třídě sluchátka srovnatelné kvality.
Bez obalu. Situace se má tak, že sedadla Lufthansy v byznys třídy jsou zastaralá. Již v roce 2017 představila německá aerolinka vizualizace nových sedadel, a dokonce i vyhrála nějaké to „nejlepší nové business class sedadlo“ ocenění. Ani o pět let později jej však v žádném ze stojů Lufthansy nenajdete. Čeká se na opožděné dodávky nových letounů Boeing 777X. Možná nějaký dorazí ještě letos.
A poptávka po službách aerotaxíků stále roste, navzdory částečnému oživení letecké dopravy.Zlaté časy private jetů. Létají víc než před covidem
Money
Airbus A330 v barvách německého vlajkového dopravce má dvě kabiny byznys třídy. Přední o pěti řadách a 30 sedadlech. Zadní má jen dvě řady, celkem tedy 12 sedadel. Já jsem vybral sedadla 3A a 3C, tedy uprostřed přední kabiny. Od zadní minikabiny mě tentokrát odradila skutečnost, že při boardingu přes ní prochází celé letadlo, což ztěžuje práci posádce a cestujícím znemožňuje pohyb po kabině. Její výhodou nicméně je, že při pouze dvanácti sedadlech je při samotném letu klidnější. Když byl nástup kompletní, bylo všech 42 sedadel v byznys třídě obsazených. Dubaj byla velmi žádanou destinací a jednou z mála otevřených.
Na letu byla k dispozici wifi s cenami od 8 dolarů (zhruba 170 korun). Za nejnižší tarif cestující dostane pomalé připojení, postačující pro chatovací aplikace typu Whatsapp, Viber či iMessages, po celou dobu letu. Za dvacet dolarů se dá pořídit 500 MB dat a za 34 dolarů pak 1 GB dat.
Jídlo a pití taky žádná sláva
V době této cesty nabízela Lufthansa relativně standardní servis na palubě. Žádné studené zabalené jídlo na sedmihodinovém letu nebo plastové kelímky, jako British Airways. Jen předodletový drink se nenabízel. Asi půl hodinu po odletu posádka nabízela aperitiv. Dal jsem si klasicky šampaňské a vodu. K tomu se podávala miska ořechů.
Za další čtvrthodinu posádka sbírala objednávky na jídlo. Tou dobou už jsem hlady šilhal. Ano, lounge ve Frankfurtu nenabídla zrovna gurmánské hody. Objednávaly se všechny tři chody najednou.
Asi hodinu po odletu dorazil oběd. Vše na jednom tácu. Jako předkrm jsem si vybral tatarák z tresky, který byl asi ze všeho nejlepší. Jako hlavní chod bylo hovězí maso se špeclemi, ke kterému byla naštěstí omáčka, protože maso bylo totálně vysušené.
Poptávka po privátním létání vzkvétá. Dokonce do takové míry, že výrobci malých letadel, takzvaných byznys jetů, je nestíhají vyrábět. Zájemci musejí počítat s delšími dodacími lhůtami. Vyprázdnil se i trh s letadly z druhé ruky. Podle analytiků stojí za růstem poptávky koronavirová pandemie jen částečně. Větší vliv má rostoucí bohatství těch vůbec nejbohatších.Doba přeje bohatým. Firmy nestíhají vyrábět bizjety, čeká se na ně roky
Money
Po obědě a vyplnění několika formulářů jsem chvíli spal, po celou dobu letu byly k dispozici teplé a studené nápoje včetně espressa. Necelou hodinu před přistáním se podávala svačina. Tou byl nuzný vegetariánský wrap. Dal jsem si k němu jen tonik, protože dávat si k takovému sendviči šampaňské by byl hřích. V tomhle ale Lufthansa není osamocena. Řada evropských aerolinek na delších letech nevěnuje dostatek pozornosti druhému jídlu. Výsledkem je tak často sendvič velikostí i chutí neadekvátní délce letu.
Verdikt
Lufthansa nabízí ve srovnání s americkými, britskými či blízkovýchodními aerolinkami takový německy odměřený servis. Už jen to, že posádka má na jmenovkách pouze příjmení, zatímco většina leteckých společností jde cestou křestních jmen, mluví za vše. Ať už jde o palubní komfort a kvalitu servisu, je to takové nemastné neslané. Neurazí, nenadchne.
Číslo letu: LH630
Třída: Business Class
Linka: Frankfurt (FRA) -> Dubaj (DXB)
Délka letu: 6h 15m
Typ letadla a registrace: Airbus 330-300 D-AIKR
Sedadlo: 3A
Datum letu: Únor 2021
Covidová pandemie přitáhla k privátním letům nové zákazníky. Často kvůli tomu, že pravidelné linky vůbec nelétaly tam, kam se klienti potřebovali dostat. „Klasické letecké linky byly paralyzované a my jsme vnímali, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh zákazníků,“ říká Richard Santus, generální ředitel Aeropartner. Společnosti doufají, že tito klienti jim zůstanou i po návratu do normálu. „Zatím pro nás pracují okolnosti. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují a zdražily letenky,“ podotýká pilot. Že vzrostl zájem o soukromé létaní se projevilo i na trhu s bizjety. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva roky nebo déle,“ dodává Santus.Bohatí skoupili bizjety, na nové se čeká přes dva roky
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.