Cédéčka slaví čtyřicátiny. A možná je čeká návrat na výsluní
V srpnu 1982 bylo vyrobeno první hudební CD na světě. Za revolučním nosičem digitálních dat stály společnosti Philips a Sony. A nastala revoluce v hudebním, filmovém a posléze i počítačovém světě. Na vrcholu jejich popularity se jen v USA prodala za jediný rok miliarda CD. Loni to bylo jen necelých 47 milionů, tedy sotva pět procent onoho rekordu. Přesto jde o známku možného návratu na výsluní „cédéček“, který navíc mohou podpořit největší umělci světa jako třeba Beyoncé.
Vinylové desky, kotoučové magnetofony, kazety, cédéčka, mini disky, mp3 přehrávače, Spotify. Taková je stručná historie formátů reprodukované hudby, a tedy také způsobů, kterými hudbu většina lidí poslouchá. Každý z nich přinesl svého druhu revoluci. Přesto ta asi největší nastala před čtyřiceti lety, v srpnu roku 1982, kdy byl vyroben první kompaktní audiodisk, tedy 💿 CD neboli cédéčko (první CD pro uchování dat předtsavili zástupci firmy Phillips v roce 1979)
Stály za ním společnosti Sony a Philips, které technickou novinku uvedly v říjnu téhož roku. Přesto trvalo ještě několik let, než se z digitálního nosiče stal trend, než si většina domácností pořídila přehrávač 💿 CD domů, než je většina automobilek nasadila do svých vozů a než se 💿 CD prosadila jako primární záznamové a archivní médium pro jakýkoli typ dat – od audia přes video po fotografie z dovolených.
Výhodou CD, která je provázela dlouhé dekády, byla jejich kompaktnost (malé rozměry i hmotnost) a s ní související snadná skladovatelnost, relativně nízká náchylnost na poškození, a hlavně na svou dobu ohromná kapacita. Standardní doporučení pro úschovu dat na CD bylo 650 megabajtů (při využití téměř celé plochy nosiče až 700 megabajtů), což představovalo třeba i násobky velikosti disků osobních počítačů ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Hvězdný produkt
CD patří k nejúspěšnějším produktům všech dob. Po prvotních bojích se prosadilo v celé řadě odvětví. Nejznámější a nejviditelnější doposud zůstává CD jako hudební nosič. Uvádí se, že první komerční hudební CD vyšlo 17. srpna 1982 a nabídlo nahrávku Claudia Arraua s Chopinovými waltzy z roku 1979. První novou hudbou vydanou rovnou na CD měla být deska TheVisitors od kapely ABBA, která potřebám nového nosiče dokonce částečně podřídila způsob nahrávání a mix. Nakonec ji však předběhl Billy Joel, jehož album 52nd Street na 💿 CD vyšlo 1. října 1982.
Kompaktní disky postupně vytlačily dosavadní hudební nosiče, kterými byly zejména vinylové desky a audiokazety, kazetám se však dlouho dařilo přežívat jednak díky autoprůmyslu, jednak díky snadnému kopírování, což se změnilo s rozšířením vypalovaček 💿 CD.
A většina nejprodávanějších alb v historii populární hudby, se v nákladu desítek milionů kopií vydávala a prodávala až v éře 💿 CD.
Server BBC.com odhaduje, že se do roku 2007 na celém světě prodalo zhruba 200 miliard kompaktních disků. Vrcholnou éru 💿 CD zažívala na přelomu 20. a 21. století. V hudební branži se právě rok 2000 stává zlomem. Do té doby prodeje disků permanentně rostly, od té doby však zejména s nástupem digitálního pirátství a posléze nejrůznějších pokusů o prodej čistě digitálních nosičů hudby prodeje 💿 CD klesaly.
Z miliardy na desítky milionů
Americká asociace nahrávacího průmyslu (RIAA) uvádí, že ještě v roce 2000 prodeje hudebních CD v USA dosáhly hranice jedné miliardy nosičů. Poté nastává kontinuální propady prodejů, které dosáhly dna v roce 2020. Tehdy se v USA prodalo pouhých 31,6 milionů kompaktních disků a tržby byly méně než půl miliardy dolarů.
Rok 2021 ale přinesl nečekaný zvrat a prodeje poskočily téměř o 50 procent – Američané si loni koupili 46,6 milionu cédéček a tržby se přiblížily 600 milionům dolarů. Pro zajímavost: vloni se v USA prodalo také téměř 40 milionů vinylových desek a tržby dosáhly miliardy dolarů.
Fyzické nosiče totiž znovu objevily hudební hvězdy nespokojené s příliš nízkými příjmy od streamovacích společností typu Spotify. A fanoušci si jsou na koncertech nebo přes portály typu Bandcamp ochotni za fyzické nosiče přímo od umělců připlatit.
Server TheVerge pak připomíná, že navíc dorůstá nová generace hudebních konzumentů, kteří nejsou zatížení minulým vývojem, jsou odchováni streamingem a fyzické nosiče jsou pro ně sympatickou „inovací“ na úrovni merchandizingu. To může dál podporovat vydávání fyzických nosičů i od nejvýraznějších umělců současnosti.
Autocenzura Beyoncé
A pak je tu ještě jedna výhoda, kterou CD a vinyly nabízejí oproti streamovacím službám a na níž nyní nezáměrně poukázala globální celebrita číslo jedna – Beyoncé. Ta před týdnem vydala svou novou desku Renesance. S velkým úspěchem ji uvedla na streamovací služby, vydala také fyzické nosiče. Po několika dnech ale ze streamovacích služeb zmizela skladba Milkshake. Beyoncé se k tomuto kroku uchýlila kvůli hrozbě soudem ze strany další zpěvačky Kelis, jíž Beyoncé nepřiznala spoluautorství.
Vlastníci fyzických nosičů však o skladbu nepřišli. I takové výhody mohou mít fyzické nosiče v době dominantních streamovacích služeb.
Britská hudební skupina Pink Floyd složila novou píseň, první od roku 1994, a to na podporu Ukrajiny, bránící se před útokem Ruska. Skladba "Hey, Hey, Rise up!" (Hej, hej, povstaň!) má posloužit ke shromáždění prostředků pro humanitární účely, uvedla agentura AFP.Pink Floyd složili píseň pro Ukrajinu. První novou skladbu po třiceti letech
Enjoy
Stejně jako před čtyřmi lety světová jednička na trhu hudebních streamovacích platforem Spotify se rozhodla jít na burzu i konkurenční francouzská společnost Deezer. Vstup plánuje na burzu v Paříži prostřednictví speciální akviziční firmy (SPAC) a očekává přínos 1,05 miliardy eur (asi 25,6 miliardy korun), uvedla agentura Reuters.Streamovací služba Deezer si jde na burzu pro desítky miliard
Zprávy z firem
Globální trh s hudebními nahrávkami vzrostl v roce 2021 o 18,5 procenta, a to zejména díky růstu předplatného streamovacích služeb. Celkové tržby za rok 2021 tak dosáhly 25,9 miliardy dolarů (asi 579 miliard korun). Výsledky zveřejnila Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), která celosvětově zastupuje nahrávací společnosti. Globální trh s hudbou loni vzrostl téměř o pětinu, hlavně kvůli streamování
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.