Chorvatsko trápí málo turistů. Země je ale dražší než Španělsko nebo Řecko

Turistická sezóna v Chorvatsku je v plném proudu. Jenže ta nejdůležitější věc chybí. Turisté. Letní sezóna v oblíbené destinaci Čechů přitom začala výborně, ale po relativně krátké době se karta obrátila a země na Balkánském poloostrově zažívá dosti kruté vystřízlivění. A důvodů je hned několik.
„Co se to s touto sezonou děje?" ptají se mnozí chorvatští podnikatelé v cestovním ruchu - od malých pronajímatelů až po velké hoteliéry. Sezona začala ve velkém stylu, ale pak se vše zastavilo. Kde jsou ti turisté, jejichž invazi nám předpovídali? V článku věnovaném dosavadnímu vývoji turistické sezony v oblíbené destinaci českých turistů to píše chorvatský deník Slobodna Dalmacija.
Ještě červnová čísla přitom hovořila o tom, že by měla být probíhající sezóna v naprosém pořádku. Jenže o pár týdnů později je vše jinak a díry v kalendářích jsou stále větší a je stále těžší je zaplnit dokonce i nabídkami last minute.
„Jeden z důvodů by klidně mohla být naše známá nadutost, pokud jde o ceny - od těch v obchodech a pohostinství, přes velké hotely až po ty nejdrobnější služby. V době, kdy se informace šíří rychlostí světla, není třeba mnoho k tomu, aby se rozšířila zpráva, že trávit léto na Jadranu už vůbec není levné ani pro obyvatele zemí mnohem bohatších než Chorvatsko," píše splitský deník.
Češi dobývají Balkánský poloostrov. Do Chorvatska nebo Albánie už dávno nejezdí jen na dovolenou, ale i investovat do nemovitostí. A jejich pozornosti neunikla ani další balkánská země, Černá Hora. I pro ni totiž platí, že byt tam vyjde levněji než v tuzemsku.
Byt v černohorském Monte Carlu vyjde o třetinu levněji než na Lipně
Reality
Dražší než Španělsko nebo Řecko
Zprávy o drahém Chorvatsku se staly tématem také pro zahraniční média. Německý list Frankfurter Rundschau uvedl, že ceny v Chorvatsku „rostou každým dnem" a že mnozí turisté se už vůbec nechtějí do Chorvatska vracet.
„Letní dovolená ve Středomoří se stala drahou záležitostí. Zvlášť v Chorvatsku, kde jsou ceny na dříve nepředstavitelné úrovni. Kvůli tomu je kritika ze strany turistů čím dál hlasitější," píše Frankfurter Rundschau. „Někteří cestovatelé zůstali v šoku už při samém pohledu na ceny v Chorvatsku. A mnozí říkají: Už nás neuvidíte, tam se vracet nebudeme!" dodává německý list.
Zároveň cituje chorvatskou expertku Barbaru Markovičovou, podle níž se náklady na ubytování za poslední dva roky v Chorvatsku zvýšily o 30 procent. Chorvatsko je nyní dražší než Španělsko nebo Řecko, přičemž ceny tam stále rostou.
Statisíce Čechů každoročně vyráží na prázdniny do Chorvatska. Černá Hora, rovněž svazová republika bývalé Jugoslávie, ale nabízí podobně komfortní, zajímavou a zároveň levnější dovolenou. Navíc se tam dá pohodlně doletět jen za hodinu a půl. Z Prahy i Brna.
Reportáž z Černé Hory: Je tam výrazně levněji než v Chorvatsku, mají skvělý olivový olej a pršut
Enjoy
Prohlédněte si fotoreportáž z Černé Hory
Vlna zdražování na chorvatském pobřeží šokuje turisty čím dál více. Viníkem přitom podle informací médií není pouze vysoká inflace, ale i růst cen po zavedení eura na začátku roku.
Mnozí turisté dokonce musejí váhat s koupí obyčejné zmrzliny. Turisté z Německa vyprávějí, jak za dva kopečky na chorvatském pobřeží zaplatili sedm eur. Zvlášť pro rodiny s dětmi se dovolená v Chorvatsku rychle stala drahým potěšením. Dražší je zmrzlina jedině v Japonsku, říkají někteří turisté.
Nejsou to pouze ceny, které turisty v Chorvatsku uvádějí v úžas. Oblíbená destinace zavedla také některá přísná pravidla pro cestovatele, takže například ti, kteří přijedou do Dubrovníku s kufrem na kolečkách, musejí počítat s vysokou peněžitou pokutou.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.