Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Cool retro. Gen Z vzkřísila zájem o kazety i walkmany

Cool retro. Gen Z vzkřísila zájem o kazety i walkmany
Profimedia
 ČTK

Když se před téměř 16 lety otevřel v Austinu obchod Breakaway Records, obroda vinylu teprve začínala. Aby se tehdy mohly zaplnit regály, bylo třeba najít a skoupit staré sbírky desek, říká majitel obchodu Joshua LaRue. Brzy se ale důležitou součástí nabídky stala nová vinylová alba. A nedlouho poté se fanoušci analogu začali dožadovat dalšího starého formátu - magnetofonových kazet. Majitele obchodu nepřekvapilo, že lidé mají zájem o kazety, překvapením ale pro něj bylo, kdo jsou lidé, kteří ten zájem projevují. Jsou mezi nimi totiž mladí, píše agentura Bloomberg.

Reklama

„Jsou zde starší lidé, kteří si kupují kazety, ale řekl bych, že většinu tvoří mladší,“ říká LaRue. Pro generaci Z, tedy pro lidi narozené v období od konce 90. let do začátku roku 2010, je to částečně trochu druhotná nostalgie, prostě zájem o něco, co znají z vyprávění. Ale je to i proto, že tento formát si oblíbili také začínající umělci, díky nižším nákladům na reprodukci a kouzlu možnosti výroby svépomocí.

Kazety ovšem zůstávají důležitým formátem i pro přední umělce. Za první týden prodeje se podle časopisu Billboard prodalo 1,64 milionu fyzických hudebních nosičů alba Taylor Swiftové The Tortured Poets Department. Z toho bylo 759 500 kompaktních disků, 859 tisíc vinylových desek a 21 500 kazet.

Hudební nosiče, ač je teď jejich prodej nízký, mají stále velký vliv při vytváření žebříčků v hudebním průmyslu. Bubeník skupiny Blur Dave Rowntree na tiskové konferenci řekl, že v roce 2023 se v prvním týdnu po zahájení prodeje prodalo 3000 kazet jejich alba The Ballad of Darren, zatímco na Spotify mělo desítky milionů streamů. Prodej kazet měl ale větší vliv na umístění skupiny v žebříčku.

První model walkmanu představila společnost Sony 1. července 1979.

FOTOGALERIE: Walkman slaví 44 let. V dětství dnešních padesátníků jej chtěl každý

Měl postavení legendy, byl dnešními slovy řečeno „cool“, toužil po něm v osmdesátých letech snad každý. Řeč je o walkmanu, který 1. července slaví 44 let. Tolik uplynulo od chvíle, kdy jej v roce 1979 v Tokiu veřejnosti představil skateboardista se sluchátky na uších, aby dokázal, jak praktický vynález to je a jaké prudké pohyby vydrží.

Přečíst článek

Reklama

Je tu ale také další, ještě důležitější důvod, proč takoví interpreti jako Billie Eilish a Kendrick Lamar stále vydávají hudbu na kazetách. Tím je uspokojení tužeb jejích superfanoušků. Když Dua Lipa zveřejnila animované obrázky ve formátu GIF, na kterých hravě drží kazetovou verzi svého alba Radical Optimism, cílila tím na své nejvěrnější fanoušky, kteří jsou ochotni utratit více než průměrný posluchač, aby mohli vlastnit alba ve fyzických formátech.

Na škodu nejsou ani nižší výrobní náklady tohoto formátu, které se promítají do maloobchodních cen. Nové vydání vinylu často stojí až 35 dolarů (přes 800 korun), zatímco kazeta poskytuje podobný analogový zážitek už za deset dolarů (230 korun). Možná má nižší kvalitu, ale je také přenosnější.

Trend kazet spustily seriály a filmy, jako Stranger Things nebo Strážce galaxie, kde hlavní hrdina Peter Quill vlastní walkman Sony TPS-L2. V době pandemie tento trend podpořil rostoucí zájem o vinyl spojený s problémy v dodavatelských řetězcích lisoven, což způsobilo, že se umělci a fanoušci začali obracet ke kazetám, které nahradily tento výpadek, dodává manažer hudební platformy Bandcamp Andy Osborne.

Společnost Luminate Data, která sleduje prodej v hudebním průmyslu, uvedla, že loni se prodalo 436 400 kazet. To bylo zhruba stejně jako v roce 2022. Je to sice stále dost vzdáleno roku 1988, kdy se v USA prodalo 450 milionů kazet, nicméně je to výrazný nárůst proti roku 2015, kdy prodej činil jen 81 tisíc kazet. A představuje to i dostatečný zájem na to, aby přilákal podnikatele.

Novodobé retro

Bývalý reklamní textař Romain Boudruche si přečetl článek o růstu poptávky po historických walkmanech inspirovaném filmem Strážci galaxie a uvědomil si, že na trhu je prostor pro stylově aktualizovaný přenosný kazetový přehrávač. Po úspěšné crowdfundingové kampani na platformě Kickstarter v roce 2020 začal se svým partnerem Matthieuem Mazièresem koncem roku 2022 prodávat přehrávače pod názvem We Are Rewind. Letos v březnu pak vstoupila na trh s retro produkty čínská audio společnost Guangzhou FiiO, která nabízí kazetový přehrávač CP13.

Ekonomika se změnila, ale idiosynkratická kvalita zvuku ne, a ta zůstává klíčem k přitažlivosti kazet. Rod Thomas, který pod uměleckým jménem Bright Light Bright Light dělal předskokana umělcům jako Cher a Elton John, vydává edici svého posledního alba na kazetě, stejně jako to udělal i u svých předchozích nahrávek. Ještě více než samotný fyzický formát se mu líbí kvalita zvuku, který u kazet označuje za hřejivý.

Překvapivým bestsellerem v Breakaway jsou prázdné kazety. „Samozřejmě každý si může vytvořit playlist na Spotify,“ říká LaRue. „Myšlenka sestavovat malé hudební výběry není nová, ale já si myslím, že lidem se líbí myšlenka dělat to na fyzickém nosiči. Jsou tu mladí lidé, kteří kupují prázdné kazety a vytvářejí vlastní kompilace skladeb, stejně jako jsem to dělal já, když mi bylo dvacet,“ dodává.

Taylor Swift na koncertě své Eras Tour 2. června v Chicagu.

Miliardová diva a její cirkus. Forbes zařadil Taylor Swift do prestižního žebříčku nejbohatších

Taylor Swift je oficiálně dolarovou miliardářkou. Na svůj prestižní žebříček nejbohatších ji zařadil časopis Forbes. V žebříčku dolarových miliardářů agentury Bloomberg figuruje už od loňského podzimu, kdy odjela americkou část jejího světového turné Eras. Nyní se zpěvačka chystá odjet koncertní šňůru v Evropě.

Přečíst článek

CD a popisovač

Cédéčka slaví čtyřicátiny. A možná je čeká návrat na výsluní

V srpnu 1982 bylo vyrobeno první hudební CD na světě. Za revolučním nosičem digitálních dat stály společnosti Philips a Sony. A nastala revoluce v hudebním, filmovém a posléze i počítačovém světě. Na vrcholu jejich popularity se jen v USA prodala za jediný rok miliarda CD. Loni to bylo jen necelých 47 milionů, tedy sotva pět procent onoho rekordu. Přesto jde o známku možného návratu na výsluní „cédéček“, který navíc mohou podpořit největší umělci světa jako třeba Beyoncé.

Přečíst článek

Jeden z prvních inzerátů vydavatelství Columbia Records propagující nový vynález, nahrávky na dlouhohrající vinylové LP desce z roku 1948.

Vinylová LP deska slaví 75 let. Před lety přežila klinickou smrt, slaví návrat ve velkém stylu

21. června 1948 svolalo vydavatelství Columbia do newyorského hotelu Waldorf Astoria tiskovou konferenci. Na ní šéf firmy Edward Wallerstein představil novou technologii nahrávání zvuku na dlouhohrající (long play neboli LP) desku z vinylu. Firma rovnou představila katalog se 135 nahrávkami vylisovanými v desítkách tisíc kusů a směle prohlásila, že je schopna je ihned prodat. Stalo se - a vinylová “elpíčka” se prodávají dodnes.

Přečíst článek

Vinylové desky jsou opět u posluchačů v kurzu. A vydavatelství se tomu přizpůsobují.

Renesance vinylů nebere konce. Česká jednička na světovém trhu letos vyrobí o pětinu víc LP desek

Společnost GZ Media plánuje letos vyrobit zhruba 80 milionů gramofonových desek, meziročně o pětinu více. Za růstem produkce je hlavně zvýšená výrobní kapacita v amerických závodech, uvedl generální ředitel Michal Štěrba. V Česku má firma, která je světovou jedničkou ve výrobě vinylů, hlavní výrobní závod v Loděnici na Berounsku

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme