Formule 1 pro běžný provoz? Mercedes letos konečně uvede vysněný supersport. Vyjde na 2,3 milionu eur
Po šesti letech vývoje by se v druhé půlce roku konečně mělo objevit napjatě očekávané superauto Mercedes- AMG ONE. Cena bude astronomická: 2,3 milionu eur. Přitom podle slov šéfa vývoje Mercedesu Jochena Hermanna hrozilo, že bude vývoj očekávaného vozidla zaříznut. Problémy vozu však nekončí – kvůli průtahům přišel o řadu zákazníků, navíc se nejspíš nebude smět prodávat v USA.
Je to sen každého kluka jakéhokoli věku. Řídit auto síly formule 1, které by ale zároveň mohlo do běžného provozu. Mercedes-Benz právě takové vozidlo chystá již šest let. Kvůli průtahům při vývoji a po celé řadě kompromisů se však prvním zákazníkům dostane až letos na podzim, prozradil agentuře Bloomberg technologický šéf Mercedesu Jochen Hermann.
I tak ale auto nazvané Mercedes-AMG ONE nečiní tolik radosti, jak původně Mercedes zamýšlel.
Jak vypadá chystaný supersport Mercedes-AMG ONE? Podívejte se
„Během vývoje jsme se dostali do momentu, kdy jsme museli učinit velmi těžké rozhodnutí. Abychom zachovali jízdní vlastnosti formule jedna, došlo k řadě kompromisů. A s lítostí musíme oznámit, že náš vůz nebude legálně možné řídit v běžném provozu na území Spojených států amerických.“ Zprávu s tímto zněním rozeslalo vedení společnosti svým zákazníkům na počátku června.
A že jde o smutnou zprávu nejen pro americké zákazníky, ale i pro samotnou firmu, je zcela jasné. Cenovka vozu se totiž vyšplhá na 2,4 milionu dolarů, což z něj činí jedno z nejdražších aut na trhu. Mercedes počítal s omezenou výrobou 275 kusů a vedle evropského a blízkovýchodního trhu se část vozů jistě měla dostat i do Ameriky.
Komplikovaný vývoj
Technologický šéf Mercedes-Benz Jochen Hermann, který dozoroval vývoj AMG ONE, poskytl rozhovor agentuře Bloomberg a přiznal, že tvorba tohoto vozu byla extrémně náročná.
Úspora desítek tisíc korun za rok oproti standardním vozům, více her, Netflix a také neustálá aktualizace vozu. To uživatel modelu 3 od Tesly Jan Shejbal řadí k pozitivům. Negativa? Moc jich není, ale i ta se najdou.Dva roky s modelem 3 od Tesly: Úspora sto tisíc korun a nulová potřeba servisu
Enjoy
„Když za mnou přišlo pár lidí z vývoje a nadhodilo možnost vyrobit formuli 1 pro běžný provoz, řekl jsem jim, ať do toho jdou. Zpětně jsem se často ptal, jestli jsme nebyli opilí, protože to byl absurdní nápad, jehož dopady nám vůbec nedocházely,“ uvedl Hermann. „Pak jsem se ale bavil s jedním naším stálým zákazníkem a ten mi otevřeně řekl, že nemá zájem o vozy, které se vyvíjejí snadno. A dokonce mi říkal, ať se v žádném případě neomlouváme za případná zdržení,“ dodal Hermann.
Největším problémem přitom byl fakt, že zatímco motory formulí 1 musejí vydržet „jen“ na několik závodů, u tohoto vozu musí být výdrž motoru daleko vyšší.
Vyřešit tento problém bylo klíčové a šéf vývoje hned několikrát uvažoval o zrušení celého projektu. „Ano, dvakrát, možná třikrát jsem si řekl, že končíme. Vraťte lidem peníze, konec,“ prozradil Jochen Hermann agentuře Bloomberg.
Krize v autoprůmyslu, kterou způsobil dlouhodobý nedostatek čipů, zmírňuje. Firmy jako Mercedes Benz, Daimler Truck a BMW mají momentálně dostatek high-tech komponentů, které jim umožňují vyrábět na maximální kapacitu. Výrobci ale ještě nemají vyhráno, uvedla agentura Bloomberg. Krize v autoprůmyslu se zmírňuje. Čipů přibývá, ale výrobci ještě nemají vyhráno
Money
Hudba budoucnosti
AMG ONE v tuto chvíli oficiálně nebylo představeno veřejnosti. Poprvé v akci je bude možné vidět koncem června během Goodwood Festival of Speed v Británii.
Půjde o plug-in hybrid, který podle slov Hermanna bude mít baterii pro elektrický motor.
První zákazníci by měli vozidla převzít ještě letos, konkrétně v druhé polovině roku.
Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy
Názory
Do současných cen potravin v obchodech se propsalo masivní zdražování zemědělských surovin. Vysoká cena je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy často způsobena spíše panikou než nedostatkem surovin. Někteří velkozemědělci podle něho současnou situaci využívají a prodávají staré zásoby za nové ceny. Tomáš Prouza: Zemědělské suroviny jsou nejdražší v historii
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.