Francouzi šetří, pijí méně šampaňského
Francouzi pijí po boomu z předchozích let méně šampaňského. Výrobci loni dodali na domácí trh nejméně lahví šumivého moku z kraje Champagne od roku 1985. Podle agentury Bloomberg je to další příznak slábnoucího trhu s luxusním zbožím.
Dodávky šampaňského do zahraničí loni klesly o 8,2 procenta, uvedla v pondělí společnost Comité Champagne, která zastupuje výrobce. Uvnitř Francie klesly dodávky na nejnižší úroveň za téměř čtyři desetiletí s výjimkou roku 2020, který zkreslila pandemie covidu-19.
Francouzi jsou zdaleka největšími konzumenty domácího šumivého vína. Na francouzský trh připadá více než 40 procent dodávek. Podle Comité Champagne ale nyní zatěžuje rozpočty domácností inflace. Poradenská společnost Bain odhaduje, že sektor letos poroste pouze o čtyři procenta, a zpomalí tak z loňských osmi procent.
Celkové dodávky loni klesly na 299 milionů lahví. Podle Comité Champagne pěstitelé nižší objemy dokázali kompenzovat prodejem dražších značek, zejména v zahraničí. Podařilo se jim tak dostat tržby nad rekordní hodnotu šest miliard eur (148 miliard korun) dosaženou v roce 2022.
Podle výkonného ředitele divize vín a lihovin společnosti LVMH Philippea Schause nastala na trhu se šampaňským rovnováha po bouřlivých letech 2021 a 2022, kdy spotřeba převyšovala nabídku. „Rok 2024 bude pravděpodobně rokem s mírnějším růstem cen, protože jsme trochu zdražovali loni,“ řekl Schaus v neděli na panelu pořádaném Národní maloobchodní federací.
Šampaňské je po staletí znakem oslav a luxusního života. Stoupající teploty v Evropě a stále proměnlivější počasí však vyvolávají obavy, že by se proslulá francouzská oblast Champagne mohla stát nevhodnou pro produkci tohoto šumivého vína, uvedl server zpravodajské televize CNBC.Konec šampaňského, tak jak ho známe? Jeho chuť ohrožují klimatické změny
Enjoy
Výrobci francouzského koňaku loni celosvětově prodali 212,5 milionu lahví, což je meziročně o 4,8 procenta méně. Přesto to byl po rekordních letech 2019 a 2021 třetí nejlepší rok v historii. Na svém webu to uvedl Svaz výrobců koňaku se sídlem ve francouzském městě Cognac.Po šampaňském hlásí jeden z nejlepších roků i výrobci proslulých francouzských koňaků
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.