Francouzští vinaři zápasí s extrémy v počasí. Svět může nadobro přijít o chuť pravého šampaňského

Svěží, kyselkavá chuť šumivého vína z Champagne se může už brzy a nadobro změnit. Na vině je změna klimatu, která způsobuje rychlejší dozrávání hroznů. Podle některých znalců vín se to již děje. Šampaňské, které pili lidé před desítkami let, nechutná stejně jako to dnešní. A za pár desítek let je dost možné, že Francie o svou chloubu přijde úplně.
Šampaňské bylo po staletí charakteristickým znakem oslav a luxusního života. Stoupající teploty v Evropě a stále nestálejší počasí však vyvolávají obavy, že by se francouzská oblast Champagne mohla stát pro jeho výrobu nevhodnou, píše server CNBC.
Podle obchodní asociace Comité Champagne bylo v loňském roce z Champagne vyexpedováno přes 325 milionů lahví šampaňského v hodnotě 6,3 miliardy eur. Nejvíce jich zamířilo na americký, britský a japonský trh. Svět si pravé šampaňské jednoduše zamiloval, měnící se klima ale jeho budoucnosti zrovna nepřeje.
Za loňský rok se ve světě prodalo 326 milionů lahví francouzského šampaňského za rekordních více než šest miliard eur (přes 143 miliard korun). K nárůstu prodejů šumivého vína z oblasti Champagne na severovýchodě Francie přispěl vzestup zájmu ze zahraničí i početnější movitá klientela.
La dolce vita. Prodeje šampaňského v době inflace a krize lámaly rekordy
Money
V regionu Champagne, který už nyní trápí sucha, se totiž má do roku 2050 až trojnásobně zhoršit situace, což ještě více ovlivní pěstování hroznů v tamních vinicích, píše server.
Hrozny spálené sluncem
Šampaňské domy se budou muset přizpůsobit, aby přežily. A chuť šampaňského se mezitím může výrazně změnit.
„Pokud jsou hrozny vystaveny příliš extrémnímu UV záření, pak dostanou ekvivalent našeho úpalu, a to v podstatě poškodí chuť,“ řekl Matt Hodgson, zakladatel anglického prodejce vína Grape Britannia. Přílišné teplo může také změnit kyselost hroznů, která dodává šampaňskému svěžest a „neuchopitelný šmrnc“, dodal Hodgson.
Změna teplot také znamená, že šampaňské je přirozeně sladší. „Zatím to není problém, ale je to něco, na co musíme dbát,“ uvedla Claire Sarazinová, mluvčí společnosti Champagne Taittinger.
„Před 20 lety se sklizeň konala na přelomu září a října,“ dodala Sarazinová. Nyní šampaňský dům sklízí hrozny už na přelomu srpna a září.
Výrobci francouzského koňaku loni celosvětově prodali 212,5 milionu lahví, což je meziročně o 4,8 procenta méně. Přesto to byl po rekordních letech 2019 a 2021 třetí nejlepší rok v historii. Na svém webu to uvedl Svaz výrobců koňaku se sídlem ve francouzském městě Cognac.
Po šampaňském hlásí jeden z nejlepších roků i výrobci proslulých francouzských koňaků
Enjoy
Francie může přijít o svoji chloubu
Mezinárodní značky si dobře uvědomují, jak velký dopad může mít změna klimatu na jejich podnikání. „Více než kdy jindy se snažíme přizpůsobit,“ uvedla pro server CNBC Sandrine Sommerová, ředitelka pro udržitelnost divize vína a lihovin ve společnosti Moët Hennessy z koncernu LVMH.
Šampaňské domy volí různé přístupy k zachování své budoucnosti v oboru. Stále více pěštitelů uvažuje i nad šlechtěním nových odrůd hroznů, schopných se adaptovat se na měnící se klimatické podmínky. Stejně tak pokukují po lokalitách s podobným klimatem jako v Champagne, kam by mohli své podnikání rozšířit.
Například Taittinger se stal prvním šampaňským domem, který investoval do anglického šumivého vína již v roce 2015, těsně následován Pommery v roce 2016. Přesto anglické šumivé víno Taittinger je určeno výhradně pro britský trh, aby se zabránilo „kanibalizaci“ původního produktu z Champagne.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.