Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

FreshStart: Marketing nemusí být jen černá díra na peníze

Adéla Maixnerová

Ačkoliv by se mohlo zdát, že dělat marketing v dnešním online světě zvládne každý, je to přesně naopak. Bez marketingové strategie⁠ to nezvládne nikdo. Nebo aspoň ne tak, aby se mu to vyplatilo, říká v rozhovoru pro FreshStart Filip Truhlář, stratég reklamní agentury VMLY&R. Projděte si jeho rychlokurz marketingové strategie pro začátečníky.

Jak začít s marketingovou strategií

Situační analýza

Na začátku je nejdůležitější definovat si vlastní situaci, ať už děláte marketing sobě nebo své firmě. Vytvoříte si situační analýzu, kdy si odpovíte na otázky:

  • Kdo jsem já?
  • Proč to dělám?
  • Čeho chci dosáhnout?

Nadefinujete si tak způsob, kterým svého cíle dosáhnete. To vám zároveň vymezí kontext, v rámci kterého se na své cestě budete schopni soustředit primárně na daný cíl a usnadní vám to další kroky. 

Analýza trhu

V počáteční fázi je nutné provést také analýzu trhu. Do té spadají hlavně vaši zákazníci a konkurence.

Odpovězte si na základní otázku: Pro koho službu dělám? Nejvíc záleží na vašem produktu či službě, podle toho si určíte základ pro svou cílovou skupinu. U ní si určete několik základních parametrů jako věk, pohlaví, geografickou polohu, sociální třídu, povolání.

Můžete si vytvořit i takzvanou personu – imaginární postavu, která bude reprezentovat vaši cílovou skupinou. Persona představuje ideálního zákazníka, kromě obecných informací tam zahrňte i přepokládané zájmy, chování, potřeby a preference.

video

Headhunter Bubeník: Skvělý manažer dělá šťastnými podřízené i akcionáře

Plánovat, vést, delegovat a vyhodnocovat. To je denní chleba manažera. Nemůže se jím stát kde kdo. Jaké vlastnosti a dovednosti má mít dobrý manažer, přiblížil v rozhovor pro FreshStart Jan Bubeník, headhunter a majitel společnosti Bubenik Partners.

Přečíst článek

Pokud vaše podnikání funguje už delší dobu, udělejte si průzkum o tom, kdo je váš zákazník, například na základě poptávek a uzavřených obchodů.

U konkurence je otázkou, kdo další dělá stejnou službu jako já? Vaším cílem je zjistit, co ostatní firmy nabízí, a co můžete vy svým zákazníkům nabídnout navíc. Protože právě díky unikátnímu benefitu, službě či dovednosti je přetáhnete k sobě. 

Na přehlcené trhnu jen málokdo přijde s něčím skutečně originálním. Cílem marketingu proto není představit vás či vaši firmu, ale odlišit vás od konkurence. Při vytváření strategie se bez kreativity neobejdete. Jakmile ale zjistíte, co je tím vaším unikátním prodejním argumentem a jak ho správně komunikovat, máte napůl vyhráno.

Elektromobily a daně: Jaké jsou finanční benefity pro majitele?

Elektromobily a daně: Jaké jsou finanční benefity pro majitele?

V současnosti, kdy se stále více lidí obrací k elektromobilitě, je důležité pochopit, jak elektrická auta zapadají do daňového systému a jak mohou podnikatelé využít potenciálních úlev a dotací. Tato otázka je stále aktuální vzhledem k rostoucí nabídce elektromobilů na trhu a změnám v legislativě, které ovlivňují jejich ekonomickou výhodnost.

Přečíst článek

Definice marketingových cílů

Určete si svůj cíl tak, aby byl SMART:

Příkladem cílů může být růst tržeb, poražení konkurence, získání nových zákazníků

Obchodní cíle a marketingové by měly být propojené - zaměřte se i na ně. Pokud budete mít na obchodní cíl nastavený marketing, dostanete se k němu rychleji. 

Plánování rozpočtu

Na co při marketingové strategii určitě nesmíte zapomenout, je plánování rozpočtu. Už na začátku byste měli vědět, kolik finančních prostředků chcete do marketingu investovat. Přestože jsou některé marketingové kanály zadarmo, budete dříve nebo později potřebovat někoho, kdo se vám o marketing bude starat. Možností zaměstnanec, který bude marketing dělat anebo marketingová firma, která se vám postará o všechny kroky od plánování marketingové strategie až po její aplikaci a sledování výsledků.

Jestli se vám investice do marketingu vyplácí zjistíte pomocí ukazatele ROI (Return on Investment). Jedná se o poměr mezi ziskem z marketingové investice a samotnou investicí. 

Výpočet: ROI = (zisk - náklady / náklady) x 100

Pokud vyjde vysoký, máte zisk, když nízký nebo mínusový, vaše marketingová strategie nefunguje a je nutné něco změnit.

Přizpůsobte se tomu tak, abyste své vybrané marketingové kanály využívali efektivně, vkládali peníze do typu marketingu, který funguje, a byli flexibilní. Investujte do marketingu podle potřeb trhu. 

Jaké další klíčové informace prozradil Filip Truhlář k marketingové strategii? Přečtěte si celý článek na FreshStart.cz

video

FreshStart: Podnikání není raketová věda. Moc počítání na startu může být na škodu, říká ekonom Kovanda

Kdy je vhodnější využít vlastní a kdy cizí kapitál? Co je dluhopisové financování? Jak poznám finančně zdravý podnik? FreshStartu odpovídal hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek





 

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme