Generace Z je jiná než předchůdci. Chce se ještě více bavit a zároveň mít ještě více moci
Generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012, touží po zábavě více než jejich předchůdci, ale cení si také úspěchů a chtějí mít moc. Uvedl to list The Guardian s odkazem na globální průzkum mezi 36 tisíci lidmi ze 30 zemí, podle nějž je představa o generačních rozdílech částečně překonaná.
Lidé narození mezi roky 1997 a 2012 jsou nejpočetnější generací na světě. Do roku 2025 budou tvořit 27 procent celosvětové pracovní síly, čímž převezmou otěže světové ekonomiky od mileniálů (narozených v letech 1981 až 1996), generace X (1965 až 1981), takzvaných baby boomerů (1946 až 1964) a takzvané tiché generace (1925 až 1945).
Generace britských mileniálů by dnes Konzervativní stranu nevolila a o vládě Rishiho Sunaka nemá valné mínění. Nastupující generace ale podle nedávného průzkumu není programově zaměřená proti pravici, jejich preference tvoří spíše okolnosti - jako nedostupnost bydlení nebo ekonomika. Britští konzervativci, ale i další evropské pravicové strany, se z dostupných dat mohou poučit.ANALÝZA: Mileniálové britské konzervativce odmítají. Pro Sunaka je to otázka přežití
Politika
Pro 44 procent příslušníků generace Z je důležité, jestli jsou úspěšní a zda ostatní lidé uznávají jejich úspěchy. Totéž si myslí 37 procent mileniálů, 23 procent lidí z generace X ale jen 13 procent „boomerů", vyplývá z průzkumu, který si nechala zpracovat poradenská společnost BCW zabývající se strategickou komunikací.
Bavit se za každou cenu
Až 43 procent lidí z generace Z uvedlo, že je „pro ně důležité dělat věci, které jim mohou přinést potěšení," a že „vyhledávají každou příležitost, aby se mohli bavit". U mileniálů sdílelo stejný názor 38 procent lidí a u generace X to bylo jen 27 procent lidí. Podobný podíl příslušníků generace Z chce vést „vzrušující" život v porovnání s 32 procenty mileniálů a 20 procenty zástupců generace X.
Důchody, to je prostě české téma. Jiné země, třeba v Africe, řeší populační explozi, lokální války, nedostatek zdravotní péče. Původní vegetace na Sumatře je téměř vypálená kvůli pěstování palem, palmový olej se dobře prodává. Tamní poddruh tygra je vyhuben.Dalibor Martínek: Jaký je český sen? Dobýt vesmír? Zachránit planetu? Ne. Být starý a bohatý
Názory
Zvýšený důraz na jednotlivce, který se projevil ve výsledcích, je pokračováním trendu, který lze pozorovat v průběhu posledního století a který také potenciálně prohloubil vzestup sociálních sítí, uvedla ředitelka pro strategii společnosti BCW Lisa Storyová. „Když se podíváte na hodnoty generace Z – výkon, hédonismus, stimulace – je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty," dodala.
Když se podíváte na hodnoty generace Z – výkon, hédonismus, stimulace – je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty," uvedla ředitelka pro strategii společnosti BCW Lisa Storyová.
Tvrzení, že zástupci generace Z jsou hédonisté, se některým lidem může zdát protichůdné, protože podle některých zpráv se například britská mládež spíše vyhýbá alkoholu. Může to ale způsobovat fakt, že lidé v mladším věku mohou mít jiné chápání požitku než starší ročníky.
Sociální bydlení ani ubytovna to není. Naopak - bydlení v hotelových pokojích má být dokonce dražší než běžný pronájem. Bydlet na pár metrech se společnou kuchyní? Není to ubytovna, ale "coliving" a jde to do Česka
Reality
Studie společnosti BCW byla založena na teorii základních univerzálních hodnot profesora Shaloma Schwartze, které slouží jako vodítka pro veškeré lidské chování. On-line průzkum se konal od prosince 2022 do dubna 2023.
Ze zprávy vyplývá, že lidé na celém světě zůstávají především „společenskými tvory pevně napojenými na vzájemnou spolupráci a vyhýbání se sporům či neshodám", zásadní pro ně zůstává hlavně tolerance, benevolence a bezpečnost. Pouze čtvrtina lidí uvedla, že rozhodně souhlasí s tím, že politika a programy jejich vlády jsou v souladu s jejich vlastními hodnotami.
Mladé generace označované jako mileniálové a Generace Z jsou hlavním motorem změny v myšlení globálních i tuzemských firem týkající se jejich společenské odpovědnosti. Každý třetí člověk ve věku 18 až 35 let by nepracoval ve firmě, která podle něj nemá odpovědný přístup ke světu a dvě pětiny mileniálů by upřednostnilo před jiným takového zaměstnavatele, který více dbá na udržitelnost, úctu k přírodě a celé společnosti. Vyplývá to z průzkumu společnosti Home Credit.
Průzkum: Mileniálové vidí v ESG práci snů, investoři budoucnost
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.