Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Hladinku, šnyt i mlíko znají už i v Americe, píše The New York Times

Hladinku, šnyt i mlíko znají už i v Americe, píše The New York Times
Profimedia
 ČTK

V malé, ale rostoucí podskupině amerických pivovarů se rozmáhá vlna pěnivých českých piv, napsal americký deník The New York Times.

Reklama

Objednávka „mléčného nálevu“ od Niteglow Beer Company v brooklynském Bushwicku, může v zákazníkovi vyvolat pocit, že se něco strašně pokazilo. Samotné pivo, tmavý ležák vyrobený z místních obilovin, je ale v pořádku. Problémem je podle návštěvníků jeho vzhled - sklenice je plná pěny. Jde o takzvané mlíko, jeden z několika stylů čepování piva, který pochází z České republiky, kde se ležáky záměrně čepují s několika centimetry pěny - a občas se točí i jen pěna.

„Dodává to pivu jinou vrstvu textury, na kterou většina Američanů není zvyklá,“ říká devětatřicetiletý majitel společnosti Niteglow Jonathan Ifergan.

Hospodský kvíz přitahuje k pivu i studentka

Obyčejná práce: Chytrý kvíz změnil zábavu v hospodách, říká moderátorka o soutěži, která přišla z Brna

Návštěva výčepů a restaurací se v posledních letech stala drahým koníčkem. Hostů kvůli drahotě ubývá a podniky se je v boji o přežití snaží nalákat na zajímavé pivní speciály či neotřelé jídelní speciality. A taky zábavu, kterou se snaží zajistit řada hospodských kvízů. 

Přečíst článek

Obecně je pivní pěna ve Spojených státech víceméně odmítaná. Stále více amerických pivovarů to však začíná přehodnocovat. Stále víc jich oceňuje staleté pivovarské techniky z České republiky a speciální výčepní zařízení, která tato pěnivá piva umožňují. Točené „mlíko“ lze objednat v Novare Res Bier Cafe v Portlandu ve státě Maine, Little Lager v St. Louis a Notch Brewing v Salemu a Brightonu ve státě Massachusetts, který se stal jedním z prvních pivovarů, jež si tento způsob točení piva osvojil.

Reklama

„Spousta lidí hledá způsoby, jak se odlišit,“ říká 36letý majitel pivovaru Cohesion Brewing Company v Denveru Eric Larkin, který si krémové české ležáky s nízkým obsahem alkoholu oblíbil během svých líbánek v Praze.

David Petřík

Češi změnili svoje zvyky. U alkoholu v restauracích nevysedávají do noci, říká známý restauratér

Vyhlášené jsou jejich knedlíčky Dim Sum, belgické hranolky, kremrole, ale poradí si i s českou klasikou jako jsou chlebíčky nebo plněné knedlíky. Síť Together zastřešuje restauraci Sia, Bruxx, Vinohradský Parlament nebo Cukrářství Skála. Nový podnik chystají otevřít co nevidět i v Holešovicích. „Ceny už v mnoha podnicích začínají ovlivňovat výši poptávky. Očekávám proto, že v letošním roce neporostou tak rychlým tempem jako dříve,“ říká David Petřík, spolumajitel sítě Together.

Přečíst článek

Pěna je dobrá

„Mlíko“ je jedním ze tří druhů servírování piva nabízených v jeho podniku Cohesion. Standardní styl známý jako „hladinka“ se dodává s pěnou vysokou na tři prsty, uvádí Larkin, ačkoli mnoho zákazníků volí takzvaný „šnyt“, tedy dvě třetiny pěny a jednu třetinu piva. Jen opravdoví fajnšmekři si dají „mlíko“ - plnou sklenici pěny, jejíž název pochází z českého slangového výrazu pro mléko. „Lidé se pěny oprávněně bojí,“ říká Eric Larkin. „Učí nás, že pěna je špatná. Učí nás, že je to plýtvání místem ve sklenici,“ dodal.

Voňavá pěna na českém ležáku je podle Evana Raila, který píše o pivu z Prahy, „něco jako poleva na dortu“ a mlíko poleva se sladkou, nikoli hořkou chutí. Není jasné, kdy nebo proč způsob točení piva na „mlíko“ vznikl. Často uváděná teorie říká, že způsob byl vynalezen v 19. století jako alternativa pro ženy, kterým nechutnalo pivo. „Takové historky jsou často nesmysly používané kvůli reklamě,“ řekl Evan Rail. Podle něj vzniklo nalévání během minulého století jako vtip mezi výčepními v Praze, když pípy chrlí hustou pěnu, která se několik minut mění na tekutinu.

Na rozdíl od pákových rukojetí oblíbených ve Spojených státech, fungují české pípy na čepování piva jinak. V roce 2015 začal výrobce výčepní techniky se sídlem v Plzni společnost Lukr prodávat výčepní kohouty americkým barům. První rok, kdy je vedoucí mezinárodního prodeje společnosti Lukr Jan Havránek prodával ve Spojených státech, dokončil jen asi desítku prodejů. „Byli to většinou pivní nadšenci,“ řekl. V následujících letech se tato čísla zlepšila. Společnost nyní ve Spojených státech prodává 1000 až 2000 výčepních kohoutů ročně.

Američtí dovozci hromadí zásoby Prosecca kvůli obavám z cel a stávek v přístavech

Američtí dovozci hromadí zásoby italského Prosecca. Předzásobují se kvůli obavám z cel i stávek v amerických přístavech, píše agentura AP. O výrazném a neočekávaném nárůstu prodejů do USA mluví výrobci a zaznamenali ho i statistici. Objemy vypitého Prosecca se přitom v posledních měsících ve USA příliš nezměnily.

Přečíst článek

Kvalita šumivých vín s označením prosecco může být excelentní, ale taky dost mizerná. A právě to znepokojuje výrobce těch kvalitnějších. Některá severoitalská vinařství se proto rozhodla na svých lahvích raději označení prosecco vůbec neuvádět.

Nechceme být ve škatulce s patoky. Výrobci luxusního šumivého vína se raději vzdali označení „prosecco“

Kvalita šumivých vín s označením prosecco může být excelentní, ale taky dost mizerná. A právě to znepokojuje výrobce těch kvalitnějších. Některá severoitalská vinařství se proto rozhodla na svých lahvích raději označení prosecco vůbec neuvádět. Třeba vinařství Col Vetoraz. „Naši image a vnímání naší značky poškozuje produkce půl miliardy lahví prosecca, které nemá žádnou historii nebo vazbu na konkrétní místo,“ řekl šéf vinařství Loris Dall’Acqua.

Přečíst článek

Monika Remeš

Řezničina je atraktivní řemeslo, říká Češka. Zúčastní se řeznické olympiády

Úplně poprvé budou mít Češi svého zástupce na prestižním šampionátu řezníků. Česko bude reprezentovat Monika Remeš, která boří stereotypy, že řezničina je práce pro chlapy. Původní profesí stavařka k ostří nože přičichla na Novém Zélandu, kde si dodělala i potřebnou kvalifikaci.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme