Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Loď Mary Rose: exkurze do doby, kdy britské impérium bylo ještě v plenkách

Rekonstrukce podoby HMS Mary Rose
Mary Rose Museum / Creative Commons / CC BY-SA 2.0
Jiří Lach

Mocná chlouba Royal Navy musela na 400 let upadnout v zapomnění, aby následně mohla vstát z popela a stát se jednou z nejvíc obdivovaných. Téměř 400 000 lidí ročně si přijde do Portsmouthu prohlédnout HMS Mary Rose, nejoblíbenější válečnou loď krále Jindřicha VIII. Newstream.cz pro vás připravuje nový seriál o nejslavnějších lodích historie a toto je jeho první část.

Reklama

Na přelomu 15. a 16. století vládla v Anglii dynastie Tudorovců a v této době ještě nebylo vidu ani slechu o slavné Royal Navy, která pomohla vybudovat impérium, nad kterým slunce nezapadá. Do zlomové bitvy u Trafalgaru, která Anglii zajistila kontrolu nad oceány, zbývalo skoro 300 let. HMS (His Majesty Ship) Mary Rose byla spuštěna na vodu v roce 1511 v době velkých zámořských cest. Mary Rose byla lodí typu karaka (stejně jako třeba Kolumbova Santa Maria), jednalo se o největší loď tehdejšího anglického námořnictva, a zároveň o milovanou loď Jindřicha VIII.

Na její stavbu padlo 16 hektarů vysoce kvalitního dubového dřeva, které se muselo svážet z celé jižní Anglie. Její výtlak činil 600 a po pozdějších přestavbách pro těžší bronzová děla 700 tun. Pro srovnání dnešní letadlové lodě třídy Nimitz mají výtlak přes 100.000 tun. Mary Rose byla nezvykle čtyřstěžník, běžně mívaly karaky v této době pouze tři stěžně, a její nejvyšší stěžeň měřil 40 metrů. V době svého potopení vezla na svých čtyřech palubách více než 90 děl a obecně se předpokládá, že byla přetížená, což vedlo v důsledku k jejímu ztroskotání.

Rozmanitost zbraní měla svůj původ v tehdejší taktice boje. Pozdější válečná třída lodí tzv. Ships of the Line začala dominovat až v 17. století, tedy v době, kdy existovaly větší svazy lodí, které byly rychlejší a lépe ovladatelné, dokázaly pálit z děl na větší vzdálenost a byly schopny svoje manévry dobře koordinovat. Mary Rose byla v aktivní službě v době, kdy námořní taktikou byl střet lodí na krátkou vzdálenost, palba z děl a luků, následné boční zaklesnutí a boj muže proti muži na obou palubách. Loď se tak musela spoléhat především sama na sebe a její zbraně musely být schopny střílet na všechny strany, a to jak na dálku, tak z bezprostřední blízkosti.

Reklama

ilustrační foto

Brexit vrhá na budoucnost Anglie temný stín, píší média

Dlouhé fronty před čerpacími stanicemi. Rvačky panikařících řidičů, jimž před očima docházejí zásoby benzínu. Vojáci rozmístění po celé zemi, aby pomáhali při distribuci pohonných hmot. A na pozadí pokračující pandemie nemoci covid-19, potraviny hnijící na polích a rodiny propadající se do bídy. Tohle je Británie v roce 2021, uvedl server The New York Times.

Přečíst článek

Tomu odpovídá nejednotnost jejího arzenálu, vedle stovek luků a dalších ručních zbraní vezla loď na své palubě děla různých ráží a účelu, od menších kovaných děl pro boj nablízko, až po v té době technologicky nová těžká bronzová děla, která již byla odlitá jako jeden kus a dokázala pálit na vzdálenost několika stovek metrů. Také střelivo bylo značně rozmanité; od kamenů, přes železné koule, dále koule spojené řetězem pro devastaci plachet a stěžňů protivníka, až po tzv. Canister shots, tedy náboje plněné ostrými střepinami, které nepříteli působily rozsáhlá zranění.

Mary Rose rozhodně nezahálela v přístavu, zažila 33 let plných válečných konfliktů zejména proti Francii a Skotsku. Osudnou se jí stala bitva u Solenta u jižních břehů Anglie. V roce 1544 zde anglické loďstvo odvracelo francouzskou invazi a Mary Rose stála jakožto vlajková loď v čele obrany proti nepřátelským galeonám, tedy moderním plavidlům, která v této době již začínala vytlačovat starší karaky. Loď nakonec nešla ke dnu kvůli nepřátelské salvě, ale převrátila se při otáčení a silném poryvu větru.

Nahnula se na bok a uvolněné těžké zbraně v kombinaci s diletantsky otevřenými střílnami zajistily rychlé potopení. To sice není úplně reprezentativní konec, ale není to ani konec výjimečný, v historii najdeme případy, kdy tímto způsobem končily celé válečné konflikty. Připomeňme třeba perskou invazi do Řecka z 5. století př. Kr., kdy bouře a silné větry zdevastovaly invazní flotilu krále Xerxa I. a ke dnu šly stovky lodí s více než 20 000 vojáky.

Spí a spí a spí ostrov růžový

Přibližme si rok 1511, tedy dobu spuštění Mary Rose na vodu. V roce 1453 dobyli Osmanští Turci Konstantinopol a evropské státy byly donuceny začít hledat nové cesty do Indie. Nejprve Portugalec Bartolomeo Dias v podstatě nevědomky obeplul Mys dobré naděje na jihu Afriky, aby pak konečně v roce 1498 doplul do Indie po moři první Evropan, jeho krajan Vasco de Gama. Další Portugalec Fernao de Magalhaes brzy vypluje na první cestu kolem světa a přinese tak definitivní důkaz, že Země je kulatá. Je to už téměř 20 let, kdy Kryštof Kolumbus objevil nový kontinent, a také již existují mapy, kde se této zemi říká Amerika.

Zatímco Španělé pomalu kolonizují Karibik a Vasco de Balboa překračuje Panamskou šíji, aby jako první Evropan spatřil Tichý oceán, tak Anglie na mořích zaspala. Francis Drake až v roce 1588 porazí španělskou Aramadu a obepluje svět, ostrovní stát tak začne svoji expanzi téměř o sto let později než Španělsko a Portugalsko.

Česká národní banka, ilustrační foto

Tereza Zavadilová: Nová česká kovbojka. V hlavní roli inflace

Babišova vláda a Česká národní banka rozehrály kolem inflace a zvyšování sazeb pořádný biják.

Přečíst článek

Jindřich VIII. byl známý pro mnoho věcí; měl šest manželek, a protože Papež mu nechtěl schválit rozvod, podpořil protestantské reformy a vyvázal anglikánskou církev z autority Říma. Nechával popravit ministry, manželky, dokonce i královnu Annu Boleyn. Jindřich VIII. je ale také známý jako Otec zakladatel později slavné Royal Navy. Po svém otci podědil pouhé dvě větší válečné lodě - karaky Regent a Sovereign. Dříve bylo totiž zvykem namísto udržování stálého loďstva v dobách potřeby spíše rekvírovat a vyzbrojit obchodní lodě, což bylo mnohem levnější než stálá armáda, ale také pomalé a pro potřeby války nedostatečné. Tváří v tvář nadcházejícímu konfliktu s Francií a Skotskem začal Jindřich VIII. investovat do rozvoje válečných námořních sil a nechal mj. vybudovat důležitý suchý dok v Portsmouthu. Na konci jeho vlády disponovala Anglie více než 50 válečnými loděmi a mohla se postavit komukoliv.

Není jasné, po jaké Marii byla loď pojmenována, pravděpodobně po Henryho milované sestře Marii anebo po Sv. Panně Marii. Růže pak byla rodovým znakem Tudorovců, když ji do erbu přidal Jindřichův otec po svatbě s Margaret Beaufort z rodu Lancasterů. Určitě však nebyla pojmenována po Jindřichově dceři, pozdější anglické a irské královně Marii I. Tudorovně, která vešla ve známost spíše jako Bloody Mary vzhledem k represáliím, které jakožto vzorná katolička spustila proti anglické reformaci církve.

rodina Lobkowicz
video

Na Hradě startuje obří výstava digitálního umění. Pořádají ji Lobkowiczové

Šlechtický rod Lobkowiczů, který vlastní několik významných nemovitostí a mimořádnou sbírku umění, sází na takzvaná NFT. V sobotu proběhne největší konference o tomto fenoménu u nás.

Přečíst článek

Jak zachránit 400 let starou loď

Vrak HMS Mary Rose byl (znovu) objeven v roce 1971 a jestli něco Anglie miluje, tak je to fotbal, teplé pivo, Fish & Chips a své námořnictvo. Bylo tedy poměrně rychle rozhodnuto o tom, že loď bude vyzvednuta z mořského dna a představena veřejnosti v impozantním muzeu. Začala tak jedna z největších a nejdražších podmořských archeologických akcí 20. století, která v konečném součtu přišla na 4 miliony tehdejších liber. Technologické výzvy byly značné. Loď sice byla v pouhých 12 metrech, ale byla ze dřeva, a také ležela na dně moře více než 400 let.

Operace byla srovnatelná se záchranou švédské válečné lodi Vasa, která byla vyzvednuta v 60. letech, ovšem podstatně sladší vody severních moří zachovaly Vasu v mnohem lepším stavu. Z Mary Rose za zachovala přibližně třetina, jde o levobok (tzv. starboard side) bez lodních nástaveb, má délku 32 metrů a váží 280 tun. Za to, že se vrak zcela nerozpadl, vděčíme zejména vrstvě sedimentů, pod kterými stovky let spočíval. Ty zabránily nejen větší korozi kovových částí, ale také znemožnily aerobním organismům rozkládat části dřevěné.

Expo Dubaj
video

V Dubaji startuje odložené EXPO. Česko tam je zemí pro budoucnost

Desítkám milionů návštěvníků se tu představí například úspěšný start-up Prusa Research nebo unikátní technologie S.A.W.E.R. vyrábějící vodu ze vzduchu. Již nyní o něj má zájem celá řada vlád, které svádí boj se suchem.

Přečíst článek

V roce 1978 bylo na základě posouzení stavu vraku rozhodnuto, že loď bude vyzvednuta. O rok později vznikl the Mary Rose Trust, jehož prezidentem se stal, kdo jiný než Charles, princ z Walesu. V roce 1979 nad lokalitou zakotvila loď Sleipner, z jejíž paluby postupně více než 500 potápěčů vyzvedlo 26 000 artefaktů, děla a také ostatky téměř dvou stovek členů posádky z celkového počtu více než 400 utonulých. Vyzvednuté předměty byly okamžitě umístěny do kontrolovaného prostředí.

Konečně v roce 1982 přišla na řadu sama Mary Rose. Pro potřeby exkavace byla vyrobena speciální ocelová plošina a loď k ní byla postupně připevněna na přesně vybraných místech. Hydraulické zvedáky loď pomalu vytáhly na hladinu a v okamžiku, kdy Mary Rose znovu spatřila světlo světa ji přivítala slavnostní salva z pobřežních děl. Když už se na hladině otevíralo šampaňské, učinil oceán poslední pokus vzít si Mary Rose zpět a jedno z ocelových lan prasklo, konstrukce se začala hroutit. Tlak vody zadržené v trupu byl totiž větší, než na jaký byla plošina stavěna. Nakonec se však podařilo vodu z trupu Mary Rose rychle vypumpovat. Slavná loď se tak konečně ocitla nad hladinou a byla odeslána do Portsmouthu, tedy stejného místa odkud před půl tisíciletím vyplula k první plavbě a nyní také místa svého posledního odpočinku.

Londýnská premiéra bondovky Není čas zemřít.

Mánie kolem poslední bondovky s Craigem může znejistit shortaře

Čtvrteční, kvůli covidu několikrát odložená, londýnská premiéra nejnovější bondovky Není čas zemřít vlila do žil skomírající společnosti Cineworld Group kapku života.

Přečíst článek

Vyzvednutím ale technologické výzvy zdaleka neskončily. Pro konzervaci lodi musela být použita celá řada jak ověřených, tak zcela nových technik. Bylo potřeba zachránit nejen dřevěné struktury lodi, ale také mnoho kovových zbraní, předmětů z látky, kůže, skla, keramiky, a také lidské ostatky. Jakmile byla loď vyzdvižena, začal boj s časem proti soli, bakteriím, plísním a oxidaci. Ze všech materiálů musela být odstraněna sůl, některé artefakty byly zmraženy na minus 35 stupňů celsia a postupně zahřívány, kovová děla byla naopak vysoušena při teplotách 850 stupňů celsia.

Další části byly ještě dlouho uchovávány v tancích s vodou, kožené artefakty byly ošetřovány substancemi na bázi vosku, např. glycerolem. Samotný trup lodi byl následujících 13 let udržován vlhký a kropen sterilovanou vodou. V roce 1994 nahradila vodu tekutá substance PEG (polyethylenglycol), která byla úspěšně použita už při záchraně švédské lodi Vasa. Trup byl tak celkově za pomocí sprejování udržován vlhký ještě 32 let po vyzvednutí a teprve v roce 2013, měsíc před otevřením muzea, bylo zahájeno jeho finální vysoušení. Pro zájemce o chemii, zde najdete porobnosti o konzervaci.

Vyzvednutí Mary Rose

Stroj času aneb kdo jsme my, budete i vy

Dále bylo nutno vyřešit, jak loď uchovat pro další generace, a také jak ji reprezentativně vystavit pro veřejnost. Jelikož s Mary Rose nebylo možno hýbat, byla prostě budova postavena kolem ní. Muzeum bylo otevřeno v roce 2013 a jeho stavba přišla na závratných 35 milionů liber. V Anglii ani nebyla jiná volba než přístav v Portsmouthu. Nejen že je zde dodnes aktivní vojenská základna a bez problémů se tak můžete projít třeba kolem futuristicky vyhlížejících torpédoborců třídy Daring. Ale hlavně jsou zde Portsmouth Historic Dockayards, jejichž návštěva je pro milovníky lodí povinná záležitost. 

Návštěvy muzeí ve Spojeném království bývají nezřídka zážitkem na celý život. Když pomineme fakt, že vstup bývá často zdarma (což ale neplatí o Mary Rose), tak vždy dbají na interaktivní, dobově věrný, a v tomto konkrétním případě až morbidně existenciální zážitek, ze kterého se návštěvník jen tak nevzpamatuje. 

Expo Dubaj
video

V Dubaji startuje odložené EXPO. Česko tam je zemí pro budoucnost

Desítkám milionů návštěvníků se tu představí například úspěšný start-up Prusa Research nebo unikátní technologie S.A.W.E.R. vyrábějící vodu ze vzduchu. Již nyní o něj má zájem celá řada vlád, které svádí boj se suchem.

Přečíst článek

Ocitnete se totiž na dně moře, kde je tma, stísněná atmosféra a vše je provázeno tlumenými dobovými zvuky. Ten pocit je podobný návštěvě mělnické Kostnice, je to skutečný stroj času do chvíle, kdy šla loď ke dnu. HMS Mary Rose leží uzavřena za sklem uprostřed obrovské kaverny, kde jsou udržovány dokonalé podmínky pro její konzervaci.

Návštěvník tak loď obchází po rozsáhlých, několikapatrových bočních galeriích. Tyto galerie jsou lemovány artefakty vyzdviženými z lodi. Jsou tu nejen děla a další zbraně, ale i věci každodenní potřeby námořníka ze 16. století.

Najdete zde třeba jeho nádobí, příbory, hudební nástroje, truhly a skříňky s osobními věcmi, oblečení a boty, ale také ostatky několika z nich. V muzeu panuje věčné přítmí, protože loď by nevydržela nápor denního světla. Návštěvníkovi tak tlumené osvětlení, které periodicky zesiluje, odhalí obří rozměry lodi a její apokalypsy v pitoreskním a nezapomenutelném divadle.

Proč ji vidět a jak se tam dostat?

Existuje pořekadlo: When a man is tired of London, he is tired of life. Pokud je to váš případ, nebo si prostě chcete odpočinout na jeden den od ruchu velkoměsta, anebo máte děti se zálibou v technice, pak celodenní výlet z Londýna do Portsmouth Historic Dockyards je skvělou volbou. Vlaky jezdí z Waterloo Station každou půl hodinu, když se vyhnete dopravní špičce bývají prázdné a cestou můžete obdivovat malebné anglické vesničky.

SpaceX a její první civilní posádka ve vesmíru
video

SpaceX vyslala do kosmu čtyřčlennou posádku bez profesionálních astronautů

Nejambicióznější posun ve vesmírné turistice. Tak hodnotí agentura AP počin společnosti SpaceX, která dnes z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě vynesla na oběžnou dráhu loď Crew Dragon s americkou čtyřčlennou civilní posádkou.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme