Ikonická návrhářka i „geriatrická celebrita“. Módní svět oplakává 102letou Iris Apfelovou

Kdeže nekompromisní šéfredaktorka americké Vogue Anna Wintourová, kterou ztvárnila ve filmu Ďábel nosí Pradu herečka Meryl Streepová, to návrhářka, obchodnice, celebrita a kdysi také redaktorka Iris Apfelová byla nejstarší módní ikonou.
Poznávacím znamením nepřehlédnutelné Newyorčanky byly velké soví brýle. A také krátce střižené bílé vlasy, zářivá rtěnka, extravagantní náhrdelníky a spousta náramků. Okázalá designérka byla stálicí v předních řadách pařížských módních přehlídek více než půl století. Vrcholu slávy ale dosáhla tato „geriatrická hvězdička“, jak ji také titulují lidé z branže, až mezi 80 a 90 lety.
Apfelová zaplnila dvě patra svého bytu na Park Avenue díly velkých designérů 20. století, která nashromáždila za několik desetiletí. Návrháři a módní guru od Alexandra Wanga po Isaaca Mizrahiho se prohlásili za fanoušky nejelegantnější stoleté stařenky na světě, která byla známá svou zálibou v ozdobách.
Newyorské Metropolitní muzeum umění uspořádalo první velkou retrospektivu jejího šatníku v roce 2005, přičemž Apfel přiznala, že zajímavé šperky si vyzvedne stejně pravděpodobně v hrabárně v Harlemu jako u Tiffanyho.
Apfelová byla známá svou spoluprací s různými značkami: Barbie byla vyrobena k jejímu obrazu, měla kolekci Home Shopping Network a dokonce vytvořila řadu make-upu s MAC Cosmetics.
Největší prodejce rychlé módy na světě, španělská skupina Inditex, bojuje o udržení pozice. Aby ustála drtivou ofenzívu levné čínské konkurence v podobě Sheinu a Temu, rozšiřuje svoji diskontní značku Lefties. Ačkoli ta dosud nefiguruje ani mezi značkami Inditexu na jeho oficiálních webových stránkách, existuje Lefties už tři dekády. Zpočátku však fungovala jako obchod s outletovým zbožím své velké sestry Zary. Postupně se však z Lefties stala zbraň proti rychle expandujícímu Primarku a nyní i Sheinu.
Válka módních gigantů. Majitel Zary nasazuje proti Sheinu levný řetězec Lefties
Zprávy z firem
Odhoďte džíny a svetr
Klíčem k radosti ze života bylo podle ní nikdy nepřestat pracovat: „Zkoušejte nové věci. Nenechte se vyděsit věkem a čísly. Musíte si najít vlastní blaženost, být tak individuální, jak jen to jde, a nechodit se stádem.“
Apfelová se nikdy nevyhýbala barvám nebo nekonvenčním siluetám. Na jednom setkání vyzvala mladé ženy, aby opustily moderní „uniformu černých punčochových kalhot nebo džínů se svetrem, kozačkami a koženou bomber bundou“. Místo toho jim řekla, aby se „odvážily být jiné“.
„Pokud si něco obléknete a nebude to fungovat, nebojte se,“ vtipkovala, „módní policie vás nezatkne“.
Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby.
Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?
Trhy
Zcela jedinečný průřez 65 lety tvorby slavného oděvního návrháře Karla Lagerfelda představila letos newyorská výstavní síň – Metropolitní muzeum umění. Fanoušci německo-francouzské ikony módního průmyslu měli ale na shlédnutí unikátní výstavy „Karl Lagerfeld: Linie krásy“ jen pár týdnů, a tak se na ni stály nekonečné fronty. Stálo to za to si je ale vystát. Ať už se vám totiž Lagerfeldovy módní kreace líbí či nikoliv, jeho téměř neohraničená fantazie, absurdní duality a kontrasty a zásadní vliv na módní průmysl i řadu generací žen, které jeho modely nosily, se mu upřít opravdu nedá. Přinášíme vám ve FOTOGALERII alespoň malou ochutnávku z této jedinečné výstavy.
Newyorské Metropolitní muzeum umění hostilo unikátní výstavu z tvorby Karla Lagerfelda
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.