Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Italové brojí proti „agropirátství“. Padělky potravin Made in Italy frčí v Rusku i USA

Italové brojí proti „agropirátství“. Padělky potravin Made ni Italy dosahují 120 miliard eur
profimedia
Denisa Holajová
dna

Napodobenin potravinářských výrobků s chráněným označením Made in Italy ve světě rapidně přibývá. Podle italského svazu zemědělců Coldiretti už jejich hodnota dosáhla 120 miliard eur. Za poslední rok prudce přibylo falešných italských lahůdek zejména v Rusku. Po útoku na Ukrajinu se nesmí do Ruska dovážet řada zemědělsko-potravinářských produktů. A tak na řadě míst od Uralu po Sverdlovsk vyrostly továrny specializované na výrobu padělků italských sýrů a uzenin.

Ruský svaz producentů mléka Sojuzmoloko odhaduje, že výroba ruského sýra se zčtyřnásobila na 47 miliard rublů, tedy zhruba 600 milionů dolarů, z čehož blíže neurčený podíl představují alternativy italského parmezánu. A tamní výrobci sýrů se podle svazu Coldiretti netají tím, že Rusko může dokonce začít  za pět až sedm let vyrábět kvalitní falešný parmezán na export. Například u „ruského parmezánu”, který se produkuje v oblasti Stavropolu, výrobce uvádí, že „je alternativou k sýru Parmigiano-Reggiano, vyrábí se z pasterizovaného mléka a zraje 12 měsíců”.

Jak informuje Coldiretti, stejné firmy vyrábějí také sýr pecorino, mozzarellu nebo ricottu a k dostání je i mascarpone Made in Russia, různé druhy milánských salámů, „třešňová“ mozarella nebo třeba sýr scamorza.

Brusel chystá kroky proti zemím, které umožňují Rusku obcházet sankce

Bič na země pomáhající Rusku. Brusel zpřísní kroky proti obcházení sankcí

Evropská unie diskutuje o novém sankčním mechanismu zaměřeném na nečlenské země, které podle ní dostatečně nebrání Rusku v obcházení sankcí. Podle agentury Bloomberg jde především o státy, které nedokážou vysvětlit výrazný nárůst objemu obchodu s klíčovými produkty či technologiemi.

Přečíst článek

Rusko má za vzor USA

I když je teď Rusko zemí, kde padělků Made in Italy přibývá nejvíce, prvenství ve výrobě napodobenin třímají Spojené státy. Tamní trh podle italských zemědělců sdružených v Coldiretti i alianci Filiera Italia představuje více než 40 miliard eur, tedy třetinovou hodnotu celého trhu s padělky italských lahůdek. Až 90 procent sýrů italského typu v USA se tak ve skutečnosti vyrábí ve Wisconsinu, Kalifornii a New Yorku, od parmezánu přes provolone, gorgonzolu až po pecorino romano bez kapky ovčího mléka.

Domino's Pizza

Americká pizza Italy neoslovila. Domino's v kolébce pizzy nasekal jen dluhy

Společnost Domino’s Pizza zaměřující se na rozvoz pizzy po sedmi letech na italském trhu uzavřela všechny své pobočky. Její velkolepé plány na Apeninském poloostrově narazily na místní konkurenci, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Výroba napodobenin italských sýrů, podtrhuje Coldiretti, loni dosáhla v USA rekordního množství přes 2,7 miliardy kilogramů a přesáhla i samotnou produkci amerických sýrů, jako je Cheddar, Colby či Monterrey. Problém se však týká všech kategorií produktů, od pompejského oleje vyrobeného v USA, přes napodobeniny parmské šunky až po boloňskou mortadellu nebo salám Milano prodávaný po celých Spojených státech. Nouze není ani o padělaná vína, jako je Chianti či Prosecco.

Expanze do jižní Ameriky

Průmysl padělků Made in Italy na jídelním stole se stal podle Coldiretti planetárním problémem. Na vrcholu žebříčku napodobenin jsou podle údajů svazu sýry Parmigiano Reggiano a Grana Padano, u nichž produkce kopií převyšuje produkci originálů. Trh s nimi roste zejména v Jižní Americe, kde navíc hrozí, že bude dále rozšiřován dohodou o volném obchodu Mercosur.

Prezident Coldiretti Ettore Prandini uvedl, že pokud by se podařilo zastavit šíření „agropirátství“, v Itálii by mohlo vzniknout až 300 tisíc pracovních míst. Potravinářský sektor nyní zaměstnává podle oborového sdružení Federalimentare na Apeninském poloostrově skoro půl milionu lidí.

Pizza má certifikát společnosti Associazione Verace Pizza Napoletana.

Nejlepší pizzu v Česku pečou v Praze na náměstí Republiky. Má křupavé okraje a je šťavnatá

Nejlepší česká pizza se peče nedaleko náměstí Republiky v Praze. Ocenili ji i Italové ve svém prestižním žebříčku 50 TOP Pizza. A jak nejlepší pizza v Česku a také 49. nejlepší v Evropě chutná? 

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Američané se sejdou příští týden s Rusy, aby připravili summit

Kovanda: Za neochotu Ruska ke klidu zbraní na Ukrajině by pykala Čína i Slováci a Maďaři

Přečíst článek
Doporučujeme