Italové brojí proti „agropirátství“. Padělky potravin Made in Italy frčí v Rusku i USA
Napodobenin potravinářských výrobků s chráněným označením Made in Italy ve světě rapidně přibývá. Podle italského svazu zemědělců Coldiretti už jejich hodnota dosáhla 120 miliard eur. Za poslední rok prudce přibylo falešných italských lahůdek zejména v Rusku. Po útoku na Ukrajinu se nesmí do Ruska dovážet řada zemědělsko-potravinářských produktů. A tak na řadě míst od Uralu po Sverdlovsk vyrostly továrny specializované na výrobu padělků italských sýrů a uzenin.
Ruský svaz producentů mléka Sojuzmoloko odhaduje, že výroba ruského sýra se zčtyřnásobila na 47 miliard rublů, tedy zhruba 600 milionů dolarů, z čehož blíže neurčený podíl představují alternativy italského parmezánu. A tamní výrobci sýrů se podle svazu Coldiretti netají tím, že Rusko může dokonce začít za pět až sedm let vyrábět kvalitní falešný parmezán na export. Například u „ruského parmezánu”, který se produkuje v oblasti Stavropolu, výrobce uvádí, že „je alternativou k sýru Parmigiano-Reggiano, vyrábí se z pasterizovaného mléka a zraje 12 měsíců”.
Jak informuje Coldiretti, stejné firmy vyrábějí také sýr pecorino, mozzarellu nebo ricottu a k dostání je i mascarpone Made in Russia, různé druhy milánských salámů, „třešňová“ mozarella nebo třeba sýr scamorza.
Evropská unie diskutuje o novém sankčním mechanismu zaměřeném na nečlenské země, které podle ní dostatečně nebrání Rusku v obcházení sankcí. Podle agentury Bloomberg jde především o státy, které nedokážou vysvětlit výrazný nárůst objemu obchodu s klíčovými produkty či technologiemi. Bič na země pomáhající Rusku. Brusel zpřísní kroky proti obcházení sankcí
Money
Rusko má za vzor USA
I když je teď Rusko zemí, kde padělků Made in Italy přibývá nejvíce, prvenství ve výrobě napodobenin třímají Spojené státy. Tamní trh podle italských zemědělců sdružených v Coldiretti i alianci Filiera Italia představuje více než 40 miliard eur, tedy třetinovou hodnotu celého trhu s padělky italských lahůdek. Až 90 procent sýrů italského typu v USA se tak ve skutečnosti vyrábí ve Wisconsinu, Kalifornii a New Yorku, od parmezánu přes provolone, gorgonzolu až po pecorino romano bez kapky ovčího mléka.
Společnost Domino’s Pizza zaměřující se na rozvoz pizzy po sedmi letech na italském trhu uzavřela všechny své pobočky. Její velkolepé plány na Apeninském poloostrově narazily na místní konkurenci, uvedla agentura Bloomberg.Americká pizza Italy neoslovila. Domino's v kolébce pizzy nasekal jen dluhy
Zprávy z firem
Výroba napodobenin italských sýrů, podtrhuje Coldiretti, loni dosáhla v USA rekordního množství přes 2,7 miliardy kilogramů a přesáhla i samotnou produkci amerických sýrů, jako je Cheddar, Colby či Monterrey. Problém se však týká všech kategorií produktů, od pompejského oleje vyrobeného v USA, přes napodobeniny parmské šunky až po boloňskou mortadellu nebo salám Milano prodávaný po celých Spojených státech. Nouze není ani o padělaná vína, jako je Chianti či Prosecco.
Expanze do jižní Ameriky
Průmysl padělků Made in Italy na jídelním stole se stal podle Coldiretti planetárním problémem. Na vrcholu žebříčku napodobenin jsou podle údajů svazu sýry Parmigiano Reggiano a Grana Padano, u nichž produkce kopií převyšuje produkci originálů. Trh s nimi roste zejména v Jižní Americe, kde navíc hrozí, že bude dále rozšiřován dohodou o volném obchodu Mercosur.
Prezident Coldiretti Ettore Prandini uvedl, že pokud by se podařilo zastavit šíření „agropirátství“, v Itálii by mohlo vzniknout až 300 tisíc pracovních míst. Potravinářský sektor nyní zaměstnává podle oborového sdružení Federalimentare na Apeninském poloostrově skoro půl milionu lidí.
Nejlepší česká pizza se peče nedaleko náměstí Republiky v Praze. Ocenili ji i Italové ve svém prestižním žebříčku 50 TOP Pizza. A jak nejlepší pizza v Česku a také 49. nejlepší v Evropě chutná? Nejlepší pizzu v Česku pečou v Praze na náměstí Republiky. Má křupavé okraje a je šťavnatá
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.