Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Konec jedné éry. Disney končí s prodejem DVD a Blu-rayů. Radovat se může konkurenční Sony

Staronový CEO Disney mění byznys model zábavního kolosu.
Profimedia
Stanislav Šulc

Budoucnost Walta Disneyho je ve streamingu. I proto se jedna z nejvlivnějších mediálních skupin světa rozhodla k radikálnímu kroku – končí s prodejem DVD a Blu-rayů. Disneyovky na fyzických nosičích bude nově distribuovat konkurenční studio Sony, zatím v USA a Kanadě. Naopak oproti spekulacím si Walt Disney zatím ponechává televizní aktivity. Robert Iger, staronový CEO Disneyho tak potvrdil ochotu přicházet s radikálními změnami v byznys modelu firmy.

Robert Iger patří k nejoceňovanějším korporátním šéfům posledních dekád. A právem. Z Walta Disneyho učinil největší studio světa a připravil je více než dobře na éru streamingu. Disney Plus (spolu s Hulu a ESPN) se stala největší konkurencí Netflixu a je jí i nadále.

Období vlády Boba Chapeka však Disneyho značně poznamenalo spolu s pandemií covidu-19, i proto se Iger vrátil do sedla.

Od té doby se spekulovalo, co budou klíčové kroky pro ozdravení byznys modelu. Spekulovalo se, že se Disney zbaví svého lineárního televizního vysílání (zejména skupina ABC, ze které mimochodem Iger pochází), již v listopadu loňského roku však Iger tyto spekulace definitivně pohřbil.

Nyní však přichází první z rázných kroků. A je jím logicky část byznysu, která v posledních letech skomírá nejvíce – prodej fyzických nosičů. Podle Bloombergu Walt Disney prodá licenci na vydávání DVD a Blu-rayů s Disneyovkami zatím na území USA a Kanady konkurenčnímu studiu Sony.

„Dohoda zahrnuje vydávání nových titulů Walta Disneyho a nové edice starších titulů. Naopak Disney si ponechá kontrolu licencí svých filmů a televizních seriálů pro streamingové platformy,“ uvedl Thomas Buckley z Bloombergu.

Streaming vládne všem

Byznys s fyzickými nosiči se v posledních letech značně propadl. Podle dat Digital Entertainment Group se tržby z porodeje DVD a Blu-rayů v roce 2023 propadly o 25 procent a celkově vynesly 1,6 miliardy dolarů. Naproti tomu tržby z digitálních prodejů (streaming, půjčovné a prodeje digitálních kopií) narostly téměř o 20 procent na více než 41 miliard dolarů.

„Udržet tento segment v zisku se pro jednotlivá studia stává čím dál složitějším,“ dodal Buckley. 

I proto Disney již vloni ukončil prodeje fyzických nosičů v několika zemích včetně velkých trzích v Austrálii a na Novém Zélandu. 

Nyní tedy prodává licenci na prodej DVD a Blu-rayů pro klíčový trh severní Ameriky konkurenčnímu Sony. Japonská technologická společnost se tak může postupně stát klíčovým hráčem v tomto segmentu. Již v roce 2021 totiž převzala distribuci fyzických nosičů studia Lionsgate (především série Hunger Games).

Kultovní Disneyovky

Pro Walta Disneyho jde o konec jedné významné éry. Fyzické nosiče, nejprve VHS kazety, posléze DVD a Blu-raye totiž byly klíčovým rozšířením byznysu studia do domácností. Disney navíc měl velmi zajímavou distribuční politiku. Zejména své klasické snímky vydával postupně vždy v omezeném množství pro určitou generaci a pak je stáhl z trhu, aby je mohl nasadit opět pro nové diváky.

I proto jsou některé limitované edice v současnosti na prodej za stovky i tisíce dolarů. A například VHS kazeta se snímkem Malá mořská víla z roku 1990 v takzvané Black Diamond edici na portálu Etsy stojí momentálně téměř 39 tisíc dolarů. A jde-li o nějakou ještě speciálnější edici typu neveřejné kopie například pro marketingové účely, může jít o ještě vyšší částky.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Programový ředitel České televize Milan Fridrich

Šéf programu ČT Fridrich: Docent je hit, už chystáme druhou řadu. Maďaři natočili vlastní Most

Přečíst článek
Doporučujeme