Let s Qatar Airways: I ta nejlepší byznys třída umí zklamat. Počtem toalet
Až na pár výjimek už lze létat všude tam, kam to šlo před covidem. Před rokem jsem se ale do Spojených států dostával jen složitě, přes Dauhá. Šestnáctihodinový let do Texasu se dal „přežít“ i díky nejmodernějším sedadlům, kterými je vybavena byznys třída Qatar Airways. Je to to nejlepší, co můžete dnes mít. A vaše záda vám za tuto volbu poděkují.
Cesta z Evropy do Spojených států ještě loni v květnu vyžadovala hodně dobrodružnou povahu. Přímo z Evropy to – pro nerezidenty Spojených států – nešlo. Od poloviny března 2020 totiž platil dekret vydaný prezidentem Trumpem, který zakazoval vstup všem, co nemají v USA trvalý pobyt, a posledních 14 dní pobývali v zemích Schengenu. Velká Británie byla na černém seznamu také. To tedy vylučovalo většinu Evropy.
Řešením byl například dvoutýdenní pobyt ve Spojených arabských emirátech a následná cesta přes Atlantik. Další háček byl v tom, že se nedalo letět přes Evropu, protože i pouhý přestup ve Frankfurtu či na Heathrow se počítal jako „pobyt“ v zakázané zemi a aerolinka by vás nepustila do letadla mířícího z Evropy do Spojených států.
Z Emirátů se nabízely tamní aerolinky Etihad a Emirates, popřípadě Turkish Airlines či Qatar Airways. Vybral jsem si katarského dopravce, protože tou dobou mohl po čtyři roky trvající blokádě létat do Dubaje teprve pár měsíců.
Má cesta z Dubaje do texaského Houstonu vedla přes katarské Dauhá. První let z Dubaje netrvá ani hodinu, za to druhý let z Perského zálivu do Texasu trvá téměř 16 hodin. Tato možnost vyhrála, protože oba tyto lety byly vybaveny nejnovějších typem sedadla v byznys třídě, které Qatar Airways ve svých letadlech nabízí, takzvanými Qsuite.
Katarský dopravce na svých dálkových letadlech aktuálně nabízí pět různých typů sedadel v business class. Qsuite sedadla společnosti Qatar Airways patří z mým osobním favoritům je to to nejlepší, co umějí světové aerolinky v byznys třídě nabídnout. Jejich výhodou je, že jsou variabilní, ty v prostřední řadě se dají se totiž různě propojovat. Spokojení tak budou jednotlivci, páry i čtyřčlenné rodiny. Ze dvou jde například vytvořit dvojlůžko, ze čtyř pak privátní prostor pro čtyři cestující.
Na zpáteční cestě z Dubaje nás čekal pozdní noční odlet, navíc na letu, který má jen něco málo přes šest hodin. Po dlouhém večeru v hotelové lounge jsme na check in přepážku dorazili krátce před 11. hodinou večerní. Odbavení netrvalo příliš dlouho. Dostavilo se zklamání z toho, že Lufthansa se vůbec neobtěžuje zajistit svým premiovým pasažérům salonek na terminálu 3 dubajského letiště. Naštěstí byl po ruce LoungeKey a salonek Al Marhaba.Business Class Zdeňka Pečeného: Noční let s Lufthansou přinesl neněmecký chaos
Enjoy
Výběr jídel a nápojů na extra dlouhých letech je většinou velmi dobrý. Už jsem několikrát v Qatar Qsuites letěl, ale toto byl můj první let od propuknutí pandemie. Mnoho leteckých společností však během covidu drasticky omezilo služby a jídlo. Před cestou jsem se tedy snažil omezovat má očekávání. Kromě roušek a igelitových obalů pro některé potraviny se však let překvapivě podobal letům Qsuites, které jsem absolvoval před pandemií. Pár problémů se ale našlo.
Na letišti
Odbavovací přepážky Qatar Airways na terminálu 3 dubajského letiště bylo trochu složité najít. Nebyly vůbec označeny. Chápu, že u některých destinací bylo během pandemie rozumné si pořídit menší šanon na dokumenty a potvrzení, ale v tomhle případě byla jejich kontrola u odbavovací přepážky opravdu extrém. Se dvěma skupinkami přede mnou, mi to zabralo přes půl hodiny. Pro cestu do spojených přitom stačilo ukázat negativní PCR test.
V Dubaji nikoho nezajímalo, zda jste se náhodou včera nevrátili z některé destinace, kterou měly USA na blacklistu. Čekal jsem, že to možná bude řešit pracovník pohraniční kontroly po příletu do Houstonu, ale ani tam se mě na to nikdo neptal a můj evropský pas neřešil.
Mezi mými dvěma lety mi v Kataru mnoho času nezbylo, protože chvíli trvalo, než jsme mohli zaparkovat na stojánce a následně vystoupit přímo do budovy terminálu. Poté následuje ještě další bezpečnostní kontrola a rázem z 2,5 hodinového přestupu zbývá na snídani něco málo přes půl hodiny.
Austrian Air má v business třídě nesrovnatelně lepší služby než Lufthansa, píše čtenářka newstream.cz v reakci na zatím poslední díl seriálu Business Class Zdeňka Pečeného. Dopis čtenářky: Jsem náročná klientka. Business třída v Lufthanse za moc nestála
Enjoy
Aby nebylo těch bezpečnostních kontrol málo, všechny odlety z Kataru do Spojených států vyžadují ještě jednu kontrolu přímo na gatu. Když jsem na gate C10 dorazil, prostor uvnitř, tedy za kontrolou, byl již plný a všichni museli čekat venku, než začne nástup, aby se „čekárna“ začala vyprazdňovat a mohli přes kontrolu pustit další cestující. Taková situace je vždy k naštvání, zvláště když mohl člověk ještě posedět v salonku a dát si jednu skleničku. Trvalo téměř půl hodiny, než personál začal pouštět další cestující.
Přílet na letiště v Houstonu působil zvláštním dojmem, protože mezinárodní terminál zel prázdnotou, některé části byly úplně uzavřené za stahovacími mřížemi. Od vystoupení z letadla po nastoupení do taxíku to trvalo 25 minut, což je určitě můj rekord při příletu do Spojených států, který už dost možná nikdy nepřekonám.
Lounge
Na dubajském letišti jsem měl přístup do salonku Cádiz. Jde zároveň o restauraci, takže zvláštní koncept. Nicméně jsem si ve čtyři hodiny ráno mohl dát čaj a čerstvě udělanou omeletu. Problém byl, že tento „salonek“ byl od gatu vzdálen asi 15 minut svižné chůze.
Na odbavovací přepážce mi bylo řečeno, že to není problém, že u lounge bude k dispozici „golfový“ vozík, který mě na gate doveze. V lounge o něčem takovém slyšeli poprvé. Tak jsem si dal první snídani dne po půl páté ráno absolvoval menší rozcvičku při poklusu na můj gate.
Jedna z mých prvních cest po utažení lockdownových šroubů během loňského podzimu mířila do Dubaje na palubě British Airways. Nic ale nešlo podle plánu. British Airways: Mohl by servis v byznys třídě být vůbec horší?
Enjoy
Na letišti Hamad v katarském Dauhá se nachází salonek Al Mourjan, který je k dispozici pro cestující v byznys třídě. Má 10 tisíc metrů čtverečních a patří tak k největším salonkům na světě a také k vizuálně nejkrásnějším. Nechybí ani velká vodní plocha s vodotrysky.
Vůbec celé katarské letiště, které bylo dokončené v roce 2014, působí stále novým dojmem. Všude bronzová ocel, leptané dekorativní sklo, pocit vzdušnosti i když během „dopravní špičky“ může být terminál zaplaven cestujícími.
Ale zpět k salonku, který je rozdělen na několik zón. V centrální části se nacházejí pohodlná křesla, v levé části pak jakési bistro nabízející převážně čerstvě připravené sendviče, nechybí sprcha a odpočinková zóna s lehátky. V patře se nachází restaurace, ta dokonce (na rozdíl od většiny světových aerolinek) během covidové pandemie zlepšila svou nabídku. K bohatému bufetu přibylo a la carte menu, na kterém nechybí steak či vejce benedikt. Během oběda a večeře je k dispozici salátový bar, kde personál namíchá salát přesně podle přání cestujících.
Sushi bar zase nabízí chutné variace japonské pochoutky. Já při této návštěvě neměl mnoho času, dal jsem si tedy kávu, vejce benedikt s uzeným lososem a zamířil jsem na gate C10.
Navzdory tvrzení různých módních diet, lidé jedí proteinu spíše nadbytek než málo. To ale neplatí pro vyšší věk, kdy konzumace proteinu pomáhá dlouhověkosti. Biohacking: Keto a low carb je teď mánie. Kolik proteinu má smysl jíst pro dlouhý a zdravý život?
Enjoy
Sedadlo a kabina
Co se sedadel týče, věděl jsem, co očekávat a těšil se na trochu pohodlí na této dlouhé cestě. Sedadla Qsuite jsou umístěna v konfiguraci 1-2-1 a ještě alternují mezi umístění ve směru a proti směru letu.
Každý suite má 130 centimetrů vysoké stěny a posuvné dveře, které můžete za letu zavřít pro větší soukromí. Tento letoun A350-1000 disponuje dvanácti řadami byznys třídy s celkovým počtem 48 sedadel. Konkrétně se jedná o 10 řad v přední kabině před druhými dveřmi, které se běžně využívají pro nástup cestujících, a dvě řady v menší zadní kabině za nástupními dveřmi. Můj let byl kompletně plný, především indickými cestujícími v důchodovém věku.
Krátce po odletu se ukázalo, že toalety budou na tomto letu palčivý problém. Ze tří toalet v byznys třídě je jedna vyhrazena pro posádku, takže pro 48 cestujících jsou pouze 2 toalety. To je na 16hodinový let opravdu tristní. Navíc složení cestujících na tomto letu znamenalo, že každý na toaletě trávil v průměru 10 minut. Po drtivé většině z nich musela posádka učinit důkladný úklid toalety. Naštěstí Qatar Airways toto od posádky vyžadují. Lepší si nepředstavovat, jak by toalety vypadaly jen za polovinou letu, kdyby je členové posádky neudržovali v čistotě.
Teprve čtyřiatřicetiletý šéf a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý prošedivěl. Jeho rychlý způsob života na něm začíná být vidět. Firmu na vyhledávání nejlevnějšího leteckého spojení založil přesně před deseti lety. Stal se shooting star, člověkem, kterého ostatní sledují. Obrat jeho firmy se počítá v desítkách miliard korun. Koruny ale Olivera nezajímají, jeho byznys se sídlem v Brně je globální. Nejúspěšnější český start-up však dostal s covidem těžkou ránu. Lidé zaplatili, ale neletěli. Firma proto musela peníze vracet ze svého. Trvalo jí to, hledala peníze. Letecké společnosti nechtěly peníze za letenky vracet. Nyní je Kiwi zpět. A opět skvěle jede.Šéf Kiwi Oliver Dlouhý: Každý týden slavíme rekord. Lidé zase začali létat
Zprávy z firem
Při nástupu se na odkládacím pultu naproti sedadlu nacházela deka, menší polštář a kosmetická taška. Sedadla mají hlavové opěrky, které se mohou posouvat nahoru a vedle každého sedadla je lampička na čtení s regulovatelným jasem. Pokud chcete jít spát, posádka vám na vyžádání ráda rozestele postel. Páry cestující na sedadlech E a F mohou mít ze dvou sedadel dokonce jednu společnou velkou postel.
Každý Qsuite má masivní stůl o šířce přes půl metru. Stolek je ve složené poloze uložen pod obrazovkou zábavního systému. Kromě toho je vedle každého sedadla velký odkládací pult, který se dá využít na odložení nápojů a dalších předmětů během letu bez nutnosti rozkládat hlavní stůl.
Pod tímto pultem je malá polička na menší předměty, jako jsou mobilní telefony během nabíjení. Pod touto poličkou je ovládání polohování sedadla a pod ovládacími prvky sedadla najdete univerzální zásuvku. Zástrčku můžete lehce pootočit doleva. Přímo nad zásuvkou je zástrčka USB a další se nachází pod hlavní obrazovkou. Naproti pultu je úložný prostor vedle sedadla. Při nástupu byla tato schránka otevřená a nacházela se v ní sluchátka a láhev s vodou. Když byl nástup kompletní posádka prošla kabinu s nabídkou pyžama a pantoflů a rozdala nápojová a jídelní lístky.
Díky zábavnímu systému se cestující za letu nudit nebudou. Obrazovka o úhlopříčce 55 centimetrů nabízí ostrý obraz ve vysokém rozlišení, to je doplněno širokou nabídkou zábavního obsahu v systému Oryx.
Systém se dá ovládat třemi způsoby. Obrazovka je dotyková, pod odkládacím pultem se nachází dálkové ovládání, ale lze systém i propojit s mobilním telefonem a ovládat ho ze svého zařízení. Bez ohledu na způsob ovládání, systém reagoval rychle. Na palubě byl k dispozici internet ve formě Super Wi-Fi, jak Qatar Airways nazývají svou pokročilejší verzi internetové připojení ve vzduchu. Problém byl, že před odletem posádka oznámila, že internet nefunguje. Po dvou a půl hodinách letu, se ho ale povedlo zprovoznit, tak jsem se okamžitě připojil. Rychlý internet bez datového omezení na celý let stál 15 dolarů (zhruba 230 korun) a šlo tak o nejlevnější internet v letadle, který jsem kdy zažil.
Sobotní brunch je v Dubaji a v Abú Dhabí něco jako instituce. Oblíbený je především u západních cizinců žijících ve Spojených arabských emirátech, ale i u turistů.Brunch se stal emirátským fenoménem za pár tisíc korun
Enjoy
Jídlo a pití
Na krátkém letu z Dubaje do Dauhá se podávala vydatná snídaně včetně čerstvě vymačkané pomerančové šťávy a káv založených na espressu. K snídani byl výběr několika věcí včetně quiche, pastrami burrita a čerstvého ovoce.
Na o podstatně delším letu z Dauhá do Houstonu Qatar Airways aplikují takzvaný „dine on demand“ koncept. Cestující si tedy z menu vybírají, co chtějí jíst a kdy to chtějí jíst. Stojí za to si na tak dlouhém letu zarezervovat preferované jídlo hned z kraje. Krátce po odletu z Kataru se letuška Natali přišla zeptat, co bych si dal k jídlu.
Zamluvil jsem si humra a chilského mořského vlka, ale až na později, protože jsem po zhruba třech snídaních ještě neměl hlad. Zatím jsem si dal šampaňské a vodu. K tomu dorazily i oříšky. Dvě hodiny po odletu jsem byl připravený na svůj oběd. Humrový salát byl vynikající, mořský vlk byl také dobrý, vůbec ne vysušený. I když vizuálně nepůsobil pokrm vůbec vábně. Jídlo jsem zakončil canolli dezertem.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Zhruba 2,5 hodiny před příletem jsem si objednal své druhé jídlo. Jako předkrm jsem si dal arabské mezze, které nezklamalo. Už bohužel nebylo kuřecí machboos, tak jsem jako náhradu zvolil hovězí guláš. Nakonec jsem snad byl i rád za tuto změnu. Maso bylo velmi křehké. Jídlo doplnila další sklenka šampaňského Pommery. Místo dezertu jsem si tentokrát dal výběr sýrů. Prezentace i pestrost byly prvotřídní. K sýrům by bylo neslušné si nedat skleničku portského. Tak jsem dal na naléhání posádky.
Verdikt
Možná nejlepší sedadlo v byznys třídě v kombinaci s konsistentně kvalitní posádkou a chutným jídlem. Dalo by se říci jasná volba. Bohužel zážitek z pohodlného a privátního sedadla i dobrého jídla hodně sráželo neustálé čekání na toaletu. Dvě toalety pro 48 cestujících v byznys třídě je zoufalství. O to více, když vaši spolucestující potřebují na vykonání potřeby celou věčnost. I kdyby třetí toaleta nebyla vyhrazená pro posádku, situaci by to asi zásadně nezlepšilo.
Číslo letu: QR1003, QR713
Třída: Business Class
Trasa: Dubaj (DXB) -> Dauhá (DOH) -> Houston (IAH)
Délka letu: 1h 10m, 16h
Typ letadla a registrace: Boeing 777-300 (A7-BEC), Airbus 350-1000 (A7-ANQ)
Sedadlo: 10A, 1K
Datum letu: Květen 2021
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.