Malířka Klára Sedlo vystavuje v Bruselu. Představí malby inspirované Voynichovým rukopisem

Česká malířka Klára Sedlo zahajuje letošní rok významnou událostí. Svou tvorbu představí na sólové výstavě v Pražském domě v Bruselu. Vernisáž se uskuteční ve středu a následná výstava nabídne propojení nových i starších děl inspirovaných tajemným Voynichovým rukopisem.
„Tento projekt mě provází už několik let a mám velkou radost, že ho mohu představit v tak prestižním prostředí,“ říká Klára. Do Bruselu se vrací po několika letech. Poprvé zde vystavovala jako součást skupinové výstavy projektu AVU, tehdy ještě jako nejmladší účastnice. Od té doby její kariéra nabrala nový směr.
FOTOGALERIE Podívejte se na díla inspirovaná Voynichovým rukopisem
Akademická malířka je známá pro svou osobitou tvorbu, ale také aktivní komunikací na sociálních sítích. Studovala malbu u Michaela Rittsteina a kresbu u Jiřího Petrboka. Její díla s prvky magického realismu často zobrazují podivné stránky světa. Od monster až po surrealistické scény, které odrážejí vnitřní stavy autorky.
Jak prozradila koncem loňského roku na setkání Newstream Business Clubu českých a slovenských žen v nové designové galerii současného umění The Gallerister je pro ní důležitá i osobní image. Na svých vernisážích se tak snaží vizuálně sladit s vystavovanými díly a svůj oděv proto plánuje většinou i dlouho dopředu. „Takzvaný „statement piece“ je pro mne hodně zásadní. Můžete mne tak potkat ve speciálně nakombinovaných až bizarních kostýmech, botách či s pitoreskními kabelkami, které vyjadřují nejen můj svět na venek, ale i to, jak se cítím uvnitř,“ popsala Klára Sedlo, která módu vždy primárně vnímala jako způsob, jak vyjádřit sebe sama.
Loni oslavil sedmdesátiny a na své narozeniny 20. listopadu zahájí další autorskou výstavu v pražském prostoru The Gallerister. Samostatná výstava bude mít pořadové číslo 80. Stanislav Diviš tu představí nejnovější obrazy a také grafiky. Zároveň pokřtí svou novou biografickou knihu. A samozřejmě tu zahraje i se svou kapelou Krásné nové stroje. Jak v aktuálních dílech využívá dětské kresby vlastních potomků? A chystají Tvrdohlaví další společný projekt? I na to odpovídá legenda tuzemské umělecké scény Stanislav Diviš v rozhovoru pro newstream.cz.
Stanislav Diviš: Jsem šťastnej, veselej člověk. Nechci dělat depresivní umění jen proto, že se prodá
Enjoy
Historie a současnost
Návštěvníci se mohou těšit na čtyři desítky obrazů, rozdělených do dvou tematických okruhů. První zahrnuje nová díla, mezi nimiž vynikají velká květinová zátiší inspirovaná právě Voynichovým rukopisem. Záhadnou ilustrovanou knihou, napsanou neznámým písmem v neznámém jazyce. Podle historiků byl vytvořen mezi léty 1404–1438. První kontakt s rukopisem si Klára přesně nepamatuje. „Možná v záhadologickém pořadu. Fascinace přišla s přetiskem rukopisu. Listovat stránkami s neznámým jazykem a podivnými rostlinami mě inspirovalo k jejich malování. Série převádí jednoduché nákresy do olejomaleb, jak by rostliny mohly vypadat ve skutečnosti,” vzpomíná. Začínala popisnými zátišími, později rostliny „ožily“ v krajině, levitovaly, získaly těla jako alegorie slunce a měsíce. „Nyní tvořím květinová zátiší, tedy kombinace částí rostlin z různých stran rukopisu,“ dodává Klára.
Druhý okruh obrazů přináší starší práce, včetně úplně prvního obrazu z cyklu, který před několika lety odstartoval autorčinu fascinaci touto záhadnou knihou. Ty kombinují renesanční tradici s moderními prvky, například obraz Tancující rostlina zachycená v rozfázovaném pohybu na pomyslných filmových políčkách či malba Vstup do podzemí.
„Doufám, že se divákům bude výstava líbit a odnesou si z ní stejný pocit, jako z prohlížení záhadného rukopisu,“ vzkazuje návštěvníkům malířka, která kromě rukopisu pracuje na dalších projektech, jako jsou tarotové karty nebo příběhy alter ega Fogbow. Série rostlin ale pokračuje, plánují se i figurální části rukopisu.
Budování osobní značky je dnes mnohem aktuálnější než dřív. „Abychom v dnešní zrychlující se době plné nových technologií uspěli, je třeba zapracovat i na vlastní image a budovat si vědomě svůj brand a reputaci,“ shodli se hosté dalšího letošního setkání Newstream Business Clubu českých a slovenských žen, které se tentokrát konalo v nové designové galerii současného umění The Gallerister.
Malířka Klára Sedlo: Extravagance je moje image. Nosím kabelku ve tvaru lebky i lodičky s medvídkem
Leaders
Patří k nejuznávanějším tuzemským umělcům doma i v zahraničí. Vděčí za to svému rozpoznatelnénu stylu i náročným tématům, kterým se věnuje. Nejnověji to potvrdil mimořádnou výstavou v DSC Gallery, kde vystavoval spolu s Adamem Štechem, v polovině září pak svou tvorbu představoval v Berlíně na prestižním Art Fair for Modern & Contemporary Art Positions Berlin. Na obou akcích přitom spolupracoval s kurátorskou hvězdou Domenicem de Chirico. Jeho cesta k úspěchu však nebyla snadná ani přímočará, jak připomíná v rozhovoru pro magazín Newstream CLUB, z něhož přinášíme ukázku.
Lubomír Typlt: Když společnost umělce přijímá, ve skutečnosti ho chválí za to, že je neškodný
Enjoy
Pro milovníky a sběratele umění se otevírá nová galerie v samotném srdci Prahy. The Gallerister ve Štěpánské se zaměřuje výhradně na současné české umění. Nabídne jak klasickou malbu na plátně, tak i grafickou techniku litografie. Podzimní sezónu zahájí výstavou dvou uznávaných českých grafiků – Jiřího Slívy a Petra Ptáčka.
Na pražskou galerijní scénu vstupuje nový ambiciózní projekt The Gallerister
Enjoy