Walt Disney přichází o rodinné zlato. Mickey Mouse pozbyl právní ochrany a je ve veřejném vlastnictví
Nemyslitelné se stalo skutečností. Po 95 letech od premiéry krátkého snímku Steamboat Willie, v němž animátor Walt Disney poprvé na scénu uvedl postavičku myšáka Mickeyho, tato legendární postava ztrácí právní ochrany a vstupuje do takzvané public domain. S původní podobou postavy tak mohou nakládat zcela dle své libosti umělci z celého světa.
Walt Disney Company se tento okamžik snažila oddalovat. Veřejně lobbovala za to, aby se kvůli Mickey Mousovi změnily zákony o duševním vlastnictví a tato postava do public domain nevstoupila ideálně nikdy. Američtí zákonodárci ale na to nakonec nepřistoupili a po dovršení 95 let od premiéry snímku Steamboat Willie Mickey Mouse do veřejného vlastnictví vstupuje 1. ledna 2024.
Podívejte se na nejslavnější postavy ve veřejném vlastnictví
Platí to však zejména pro nejstarší podobu této postavy, Disney později tuto postavičku značně proměňoval a na tyto modernější verze se ochrana nadále uplatňuje.
Herci a scenáristé v Hollywoodu pokračují ve stávce. Bojují za záchranu svého řemesla, které je ohroženo nástupem chatbotů a počítačem vygenerovaných avatarů. Mezitím streamovací platformy hledají manažery umělé inteligence, kterým jsou ochotny platit milionové částky, v dolarech samozřejmě. Jak tohle dopadne? A jaký to má dopad na byznys Netflixu a jeho rivalů, se zamýšlí hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Olívia Lacenová.Umělá inteligence rozdělila Hollywood. Kazí byznys Netflixu i jeho rivalů
Trhy
Mickey Mouse jako volné dílo
Co to znamená? Od začátku roku 2024 tak lze s filmem Steamboat Willie i s audiovizuální podobou hlavního hrdiny nakládat zcela dle libosti. Film lze libovolně vysílat, sdílet, streamovat, lze jej libovolně měnit. Hlavního hrdinu lze zasadit do libovolného příběhu a pracovat s ním jako například s postavou Robina Hooda či od loňska Medvídkem Pů.
Právě populární medvídek se přitom vloni stal „obětí“ public domain, když hned po ztrátě ochranných práv vznikl horrorový film Winnie the Pooh: Blood and Honey, jehož tvůrci se snažili vydělat na rozruchu kvůli neadekvátnosti celého projektu.
Americká společnost Amazon plánuje nabízet svou streamovací službu Prime Video také ve verzi s reklamami. Chce dále budovat reklamní podnikání a generovat více příjmů ze zábavy. Píše o tom s odkazem na své zdroje deník The Wall Street Journal (WSJ).Netflix, Disney+ a teď už i Amazon Prime sází na levnější předplatné s reklamami
Zprávy z firem
Disney: Přeborník duševního vlastnictví
Walt Disney i jeho následovníci v čele se současným CEO Bobem Igerem si byli a jsou dobře vědomi, že duševní vlastnictví je klíčem k úspěchu v audiovizuálním průmyslu. Disney sám využil celou řadu populárních postav z evropských pohádek, jejichž vizuální podobu a charaktery si nechal zaregistrovat.
Za Igerova šéfování pak Walt Disney Company vynaložila více než 10 miliard dolarů na nákup globálně úspěšných projektů s tisícovkami postav. Akvizice Pixaru, Marvelu a Lucasfilmu pak Disney vynesla na první místo mezi hollywoodskými studii, kde setrval celou dekádu, a nyní úspěch replikuje ve válce streamovacích služeb. Společnosti se daří službu Disney+ živit zejména originálními příběhy ze světa Marvelu a Star Wars.
Ty alespoň částečně zrekonstruované u velkých měst nebo hranic s Německem stojí stovky milionů. Ty menší v horším stavu vyjdou i na méně než 20 milionů. Podívejte se na aktuální nabídku zámků na prodej.Fotogalerie: Výprodej zámků v Česku. Některé stojí jako pražský byt
Reality
13 procent. Tolik vyneslo zlato v roce 2023 a cenný kov se dostal na nejvyšší cenu v historii. Pokud se naplní předpoklady ekonomů a celoroční inflace se bude pohybovat kolem deseti procent, zlato po dlouhých letech inflaci překoná. Investoři do akciových indexů ale vydělali ještě více. Například pražská burza vynesla včetně dividend 23 procent, americké indexy vynesly i mnohem více.Zlatý rok. Drahý kov překonal inflaci. Akcie ale vydělávaly podstatně více
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.