Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze

Online kultura podvodného nakupování, akcelerovaná TikTokem, obrátila zvyky v módním byznysu
iStock
Denisa Holajová

Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.

Reklama

„Online kultura podvodného nakupování, akcelerovaná TikTokem v posledních několika letech, obrátila scénář," řekla serveru CNBS analytička značek Ellyn Briggsová ze společnosti Morning Consult. Místo toho, aby bylo nošení padělků ukazatelem nižšího sociálního statusu, je teď podle ní „něčím, na co jsou spotřebitelé hrdí“.

„Dupes“ se staly populárním hashtagem na TikToku a nasbíraly už téměř šest miliard zhlédnutí. V mnoha videích influenceři vychvalují oblečení, doplňky i boty Chanel, Louis Vuitton nebo Balenciaga, ale jen zřídka se jedná o originály. Mladí zákazníci tak podněcují odbyt padělků. Sami jsou totiž vystaveni marketingové masáži luxusních značek, které si však nemohou dovolit. Repliky pro ně nabízí cenově dostupný způsob, jak kopírovat oblíbené celebrity nebo movitější influencery.

Sekáč Vinted i luxusní značky odhalují padělky. Okem i skrze umělou inteligenci

Sekáč Vinted i luxusní značky odhalují padělky. Okem znalce, ale také pomocí umělé inteligence

Je to nekonečná hra na kočku a myš, připodobňují lidé z módního byznysu odchytávání padělků. Společnost Vinted provozující tržiště s módou z druhé ruky nyní zavádí službu ověřování dražších položek. Zkoumat je mají experti v Hamburku. To nedávno spuštěný americký TikTok Shop už spoléhá při odhalování fejků na umělou inteligenci.

Přečíst článek

Jeden „kvalitní padělek” ročně

Podle průzkumu Morning Consult mezi Američany si někdy záměrně koupila napodobeninu prémiového zboží téměř třetina dospělých, konkrétně u generace Z už je to skoro polovina a mileniálové se přiznali k falešnému kousku ve 44 procentech.

Reklama

Zpráva zveřejněná loni Evropským úřadem pro duševní vlastnictví (EUIPO) konstatovala, že roste počet úmyslných nákupů padělaného zboží. Také 37 procent mladých Evropanů potvrdilo, že si za uplynulých 12 měsíců koupili aspoň jeden padělaný výrobek. V roce 2019 to bylo jen 14 procent respondentů.

falešné rolexky

Každý druhý odhalený padělek hodinek jsou rolexky. Kvalita roste

Počet propracovaných padělků hodinek se zvyšuje, upozornil prodejce použitých hodinek Watchfinder & Co. Nejvíce se falšují hodinky značky Rolex, které tvoří asi polovinu odhalených padělků. Generální ředitel společnosti Watchfinder Arjen van de Vall agentuře Bloomberg řekl, že zhruba u deseti procent hodinek přijatých loni od prodejců bylo při ověřování pravosti zjištěno, že jsou to padělky.

Přečíst článek

Inspirace z přehlídek

Trh s replikami se stále vyvíjí, stejně jako celý módní průmysl. Dávno neplatí, že fejk rovná se zboží dovezené odkudsi z Číny, kde je padělatelů tolik, že vystopovat původ je téměř nemožné.

Cenově dostupné verze posledních hitů z módních přehlídek nabízejí etablované maloobchodní řetězce, jako jsou Zara nebo Anthropologie. Na rozdíl od padělaného produktu, který často nese neautorizovanou ochrannou známku či logo patentované značky, napodobeniny jen kopírují aktuální módní styl a některé vlastnosti o hodně dražších kousků.

Repliky tak pronikají do mainstreamového nakupování. Jak říká Briggsová, nakonec je na každém spotřebiteli, aby posoudil, co je pro něj nejlepší nebo finančně schůdné. „Každý si musí najít svou marnotratnost tam, kde mu dává největší smysl," dodává newyorská spisovatelka Marisa Meltzerová zabývající se módním průmyslem.

Značkový obchod Brunello Cucinelli ve Florencii

Raději kašmír. Mladí opouštějí extravagantní Balenciagu či Gucci a míří za elegancí

Koupili byste si raději ikonickou kabelku Jackie od značky Gucci, anebo slavnou Birkinku od Hermès? Zatímco běžného spotřebitele nejspíš napadne, že takové starosti by chtěl mít, ne tak lidi z módní branže. Těm zamotaly hlavu v říjnu oznámené výsledky luxusních domů. Zatímco někteří jedou dál na vlně postcovidového zájmu, jiní, jako třeba právě vlastník Gucci, si lámou hlavu jak zastavit propad.

Přečíst článek

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Nová podoba "obchodů budoucnosti"

Victoria´s Secret chce být zase sexy. Značka spodního prádla znovu hledá tajemství úspěchu

Jak být opět sexy? Klíčový rébus pro značku spodního prádla Victoria´s Secret, který se jí už pár let nedaří rozluštit. Americký řetězec, který proslavily opulentní přehlídky spoře oděných topmodelek s andělskými křídly, bojuje s poklesem prodejů. Na trhu ve Spojených státech sice drží ještě zhruba pětinový podíl v sektoru spodního prádla, od aféry #MeToo a propíraných kontaktů bývalého majitele Leslieho Wexnera s Jeffreym Epsteinem ale značka hledá, jak oživit zapadající slávu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme