„Mládí vpřed“ už neplatí. Stárnoucí generace X převrací svět módy

A je to tady. Stárnoucí populace Husákových dětí boří léta zažité pravidlo, že módní průmysl je posedlý mládím. Neúprosná demografická křivka se týká nejen Česka. Na Západě cílí módní značky na ekonomicky silnou generaci X, tedy na lidi narozené mezi roky 1965 a 1980. Mladší generace sice rychleji naskakují na měnící se trendy, ale jde-li křivka ekonomického cyklu dolů, jejich peněženky rychle hubnou.
Zatímco módní influenceři lákají zákazníky z generace Z a stále častěji z dospívající generace Alfa, skutečnou kupní sílu mají Gen-X a ještě starší pováleční Boomers.
Jak konstatuje magazín Business of Fashion, historicky opomíjená skupina žen ve věku mezi 45 a 65 lety je na vrcholu kupní síly a má také více času na nákupy. To ji činí atraktivní pro dražší značky, které chtějí oslovit stabilní spotřebitele s vysokými útratami.
Starší spotřebitelé jsou nejen rostoucí silou, ale pro maloobchod jsou obzvlášť cenní v době ekonomické nejistoty. Mladší skupiny, které měly méně času na vybudování finanční základny, jsou vůči výkyvům zranitelnější.
„Přitažlivost pro spotřebitele, kteří mají právě teď nejvíce peněz, má spoustu výhod,“ říká Anita Schillhorn van Veen, manažerka reklamní agentury McKinney. To se odráží v módních kampaních, do nichž značky nyní angažují padesátileté modelky, jako jsou Kate Moss (kampaň pro Balenciagu) či Cindy Crawford (kampaně MCM a Donna Karan).
Kdeže nekompromisní šéfredaktorka americké Vogue Anna Wintourová, kterou ztvárnila ve filmu Ďábel nosí Pradu herečka Meryl Streepová, to návrhářka, obchodnice, celebrita a kdysi také redaktorka Iris Apfelová byla nejstarší módní ikonou.
Ikonická návrhářka i „geriatrická celebrita“. Módní svět oplakává 102letou Iris Apfelovou
Enjoy
Nedělejte ze všeho jen věk
Na druhou stranu, pro reklamní agentury, zvyklé dnes na virální TikTok nebo televizní reklamu, jsou starší spotřebitelé výzvou. Jsou důvtipní a očekávají vyšší úroveň služeb a personalizace. Může to vyžadovat přesné zacílení a čas – zasílání zpráv na základě věku je už dlouho passé.
„Čím jste starší, tím méně se zajímáte o věci, které vyvolávají humbuk, a chcete věci, které vydrží a budou zábavné a radostné,“ tvrdí Schillhorn van Veen.
Tito nakupující jsou ale také online, zejména na Facebooku a Instagramu. A rádi konverzují o módě a kráse napříč věkovými skupinami. Hlavní pravidlo, jak prodávat starším spotřebitelům, tak nakonec zní: Nedělejte ze všeho jen věk.
Takovou revoluci italské módní domy dlouho nezažily. Návrhář Alessando Michele, který v uplynulém desetiletí dostal značku Gucci zpět do záře reflektorů a přitáhl jí nové, mladší zákazníky, nastupuje po roční pauze k Valentinovi, další italské značce haute couture. Oznámení následuje poté, co u Valentina minulý týden po 25 letech skončil kreativní šéf Pierpaolo Piccioli. Pro Gucci, kde se teprve zabydluje návrhář Sabato de Sarno, to znamená hozenou rukavici.
Souboj módních titánů začíná. Bývalý mág značky Gucci Alessandro Michele nastupuje k Valentinovi
Enjoy
Svět módy přišel o další velké jméno. Ve věku 83 let v Florencii zemřel italský módní návrhář Roberto Cavalli, uvedla to agentura Reuters. Cavalliho proslavily zejména spolupráce s filmovými a hudebními hvězdami i jeho návrhy se zvířecími potisky. Italská agentura ANSA uvedla, že měl slavný návrhář zdravotní problémy již delší dobu a v posledních letech se jeho stav zhoršil. I přes chatrné zdraví se loni stal pošesté otcem.
Ztráta pro svět módy. Zemřel slavný italský návrhář Roberto Cavalli
Leaders
Obchody módní značky Esprit mizí ze scény. Podle německých médií mají zavřít čtyři desítky prodejen, které tam provozuje franšízový operátor PTH Group. Druhou zemí, kde PTH působí, je právě Česko. Stejně jako u sousedů i zde se z Espritů stávají multibrandové prodejny Catches.
Módní značka Esprit zavírá. V Česku i Německu ji nahrazují multibrandové obchody Catches
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.