„Mládí vpřed“ už neplatí. Stárnoucí generace X převrací svět módy
A je to tady. Stárnoucí populace Husákových dětí boří léta zažité pravidlo, že módní průmysl je posedlý mládím. Neúprosná demografická křivka se týká nejen Česka. Na Západě cílí módní značky na ekonomicky silnou generaci X, tedy na lidi narozené mezi roky 1965 a 1980. Mladší generace sice rychleji naskakují na měnící se trendy, ale jde-li křivka ekonomického cyklu dolů, jejich peněženky rychle hubnou.
Zatímco módní influenceři lákají zákazníky z generace Z a stále častěji z dospívající generace Alfa, skutečnou kupní sílu mají Gen-X a ještě starší pováleční Boomers.
Jak konstatuje magazín Business of Fashion, historicky opomíjená skupina žen ve věku mezi 45 a 65 lety je na vrcholu kupní síly a má také více času na nákupy. To ji činí atraktivní pro dražší značky, které chtějí oslovit stabilní spotřebitele s vysokými útratami.
Starší spotřebitelé jsou nejen rostoucí silou, ale pro maloobchod jsou obzvlášť cenní v době ekonomické nejistoty. Mladší skupiny, které měly méně času na vybudování finanční základny, jsou vůči výkyvům zranitelnější.
„Přitažlivost pro spotřebitele, kteří mají právě teď nejvíce peněz, má spoustu výhod,“ říká Anita Schillhorn van Veen, manažerka reklamní agentury McKinney. To se odráží v módních kampaních, do nichž značky nyní angažují padesátileté modelky, jako jsou Kate Moss (kampaň pro Balenciagu) či Cindy Crawford (kampaně MCM a Donna Karan).
Kdeže nekompromisní šéfredaktorka americké Vogue Anna Wintourová, kterou ztvárnila ve filmu Ďábel nosí Pradu herečka Meryl Streepová, to návrhářka, obchodnice, celebrita a kdysi také redaktorka Iris Apfelová byla nejstarší módní ikonou.Ikonická návrhářka i „geriatrická celebrita“. Módní svět oplakává 102letou Iris Apfelovou
Enjoy
Nedělejte ze všeho jen věk
Na druhou stranu, pro reklamní agentury, zvyklé dnes na virální TikTok nebo televizní reklamu, jsou starší spotřebitelé výzvou. Jsou důvtipní a očekávají vyšší úroveň služeb a personalizace. Může to vyžadovat přesné zacílení a čas – zasílání zpráv na základě věku je už dlouho passé.
„Čím jste starší, tím méně se zajímáte o věci, které vyvolávají humbuk, a chcete věci, které vydrží a budou zábavné a radostné,“ tvrdí Schillhorn van Veen.
Tito nakupující jsou ale také online, zejména na Facebooku a Instagramu. A rádi konverzují o módě a kráse napříč věkovými skupinami. Hlavní pravidlo, jak prodávat starším spotřebitelům, tak nakonec zní: Nedělejte ze všeho jen věk.
Takovou revoluci italské módní domy dlouho nezažily. Návrhář Alessando Michele, který v uplynulém desetiletí dostal značku Gucci zpět do záře reflektorů a přitáhl jí nové, mladší zákazníky, nastupuje po roční pauze k Valentinovi, další italské značce haute couture. Oznámení následuje poté, co u Valentina minulý týden po 25 letech skončil kreativní šéf Pierpaolo Piccioli. Pro Gucci, kde se teprve zabydluje návrhář Sabato de Sarno, to znamená hozenou rukavici.Souboj módních titánů začíná. Bývalý mág značky Gucci Alessandro Michele nastupuje k Valentinovi
Enjoy
Svět módy přišel o další velké jméno. Ve věku 83 let v Florencii zemřel italský módní návrhář Roberto Cavalli, uvedla to agentura Reuters. Cavalliho proslavily zejména spolupráce s filmovými a hudebními hvězdami i jeho návrhy se zvířecími potisky. Italská agentura ANSA uvedla, že měl slavný návrhář zdravotní problémy již delší dobu a v posledních letech se jeho stav zhoršil. I přes chatrné zdraví se loni stal pošesté otcem. Ztráta pro svět módy. Zemřel slavný italský návrhář Roberto Cavalli
Leaders
Obchody módní značky Esprit mizí ze scény. Podle německých médií mají zavřít čtyři desítky prodejen, které tam provozuje franšízový operátor PTH Group. Druhou zemí, kde PTH působí, je právě Česko. Stejně jako u sousedů i zde se z Espritů stávají multibrandové prodejny Catches. Módní značka Esprit zavírá. V Česku i Německu ji nahrazují multibrandové obchody Catches
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.