Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nákup v sekáči již není ostuda, ale trend, říká majitel prodejny oděvů z druhé ruky

Nákup v sekáči již není ostuda, ale trend, říká majitel prodejny oděvů z druhé ruky
iStock
Michal Nosek

Zajímavostí konce loňského roku bylo dle oslovených provozovatelů pražských second handů výrazné zvýšení poptávky před Vánocemi. „Prodáváme jen neobnošené zboží, které dovážíme od různých spolupracovníků ze západu Evropy. Zákazník tak u nás může získat i značkové zboží za čtvrtinu původní nákupní ceny v obchodě, a navíc se jako vánoční dárek hodí,“ uvedl spolumajitel prodejny v pražské Štěpánské ulici. Lidé totiž kvůli zdražování začali šetřit i na jinak rozhazovačných svátcích a zejména mladí hledali výhodné nákupy.

Nákupy v second handech již přestávají být „nouzovkou“, ale vyhledávají je i movití zákazníci. Oslovení prodejci se shodují v tom, že chodí zejména kvůli vztahu k udržitelnosti životního prostředí. Proto jim vadí i nadvýroba oblečení, které se po sezóně nošení vyhazuje.

Mladí lidé se v současné době dělí na čtyři skupiny. Jedna nosí pouze nové oblečení ze značkových obchodů, dalším jsou značky lhostejné, ale šaty si kupují pouze nové. Pak je zde skupina těch, kteří oděvy kombinují, nové i z druhé ruky. Tou poslední jsou ti, kteří loví jen v sekáčích. „Dříve k nám chodili hlavně lidé, kteří, jak sami říkali, na nové oblečení neměli peníze, teď se přidávají hlavně studenti místního gymnázia a ty opravdu nezajímá, že tu máme tričko za třicet korun, ale říkají, že chtějí investovat do budoucnosti planety, a dát oblečení druhou šanci je pro ně dostupnou možností jak svůj zájem o ekologii realizovat,“ přidává konkrétní poznatky přímo z obchodu Jana Kuncová, která prodává v jednom ze second handů v severočeských Lounech.

V tomto případě se zejména jedná o zákaznice a zákazníky do třiceti let, pro které není ani tak důležitá cena, ale unikátnost zboží a hlavně ekologická udržitelnost. Mezi vysokoškoláky, zejména humanitních směrů, se totiž nové oblečení pomalu stává opovrhovanou komoditou a nakupují pouze použité. 

Na výměnu je cokoli

Do hledáčku ekologicky zaměřených klientů se začíná dostávat i trend Swap.Tedy směna oblečení, potřeb do domácnosti, doplňků, dekorací, sportovních potřeb, nevhodných dárků, knih a dalších drobností. Hlavní roli zde však hraje stále oblečení, které musí být ve výborném stavu, čisté a vyprané. Za to si ze swapu můžete podle provozovatelů odnést jiný kousek. Na akce je vstupné padesát korun a informace i nich jsou publikované na sociálních sítích.

Za hlavní motiv akcí je považována právě ekologie a ohleduplnost k životnímu prostředí. Pořadatelé mají vyhodnocené, že na takovém swapu rozebere až 85 procent přinesených věcí. Výměnu oblečení organizoval spolek Swap poprvé v roce 2016 a dnes se v Praze koná i deset akcí během víkendu.

„Sdílením věcí, nenakupováním nových, recyklací, upcyklací a posíláním věcí dál šetříš přírodní zdroje, prodlužuješ životní cyklus už jednou vyrobených věcí a snižuješ množství odpadků… a to je zkrátka dobré pro naši planetu,“ uvádí Šárka Kys, která je jednou z nadšenkyň, co založily swap spolek Mramor a organizuje jeho akce v Praze a Ostravě. 

Luxus za babku

Opravdu luxusní secondhandový obchod s kabelkami a s dalšími módními doplňky najdou zákazníci i v nejdražší české ulici, tedy v pražské Pařížské. Jedná se o obchod Luxory Bags, který nabízí unikáty slavných módních domů po předchozích majitelích za méně než polovinu pořizovací ceny. 

Evropský trend

Data z výzkumů evropských analytiků ovšem ukazují, že příklon Čechů k nákupům z druhé ruky zatím nedosahuje ani světového průměru ve světě

Největší zájem o nákupy z druhé ruky mají Britové (63 procent), následovaní Američany (61 procent). Nos nad secondhandovými poklady loni v září, kdy platforma Statista zveřejnila poslední data z trhu, neohrnulo ani šedesát procent oslovených Finů. Češi se v první dvacítce zemí vůbec neobjevili. 

Jiří Blažek prodává zeleninu z farmy

Obyčejný byznys: Brambory budou brzy vzácnost, říká farmář

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme mezi farmáře a prodejce domácí zeleniny.

Přečíst článek

Tomáš Vávra, houslař

Obyčejný byznys: Housle z Číny nejsou nástroj, ale spíš nábytek, říká mistr houslař

Na rohu Lublaňské ulice a náměstí I.P. Pavlova, které představuje jednu z nejrušnějších lokalit hlavního města, má houslařský ateliér Tomáš Vávra. Z ruchu velkoměsta se zde rázem přenesete do jiného století. Tomáš je totiž již čtvrtou generací houslařského rodu, který zde svůj ateliér provozuje od roku 1967 a od té doby se zde příliš nezměnilo, protože výroba a opravy houslí nepodléhá módním trendům a je velice konzervativní. Co se nástrojů i vybavení dílny týká, je stejné jako před stovkami let.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Albánie se chlubí celkem 362 kilometrů pobřeží. Jihozápadní část země leží u Jónského moře, západní na Jadranu.

Nemovitost v albánském letovisku Shëngjin se zhodnotí až o polovinu, říká realitní makléř

Přečíst článek
Doporučujeme