Nejezte blbě s Pavlem Maurerem: Nejlepší hummus v Praze mají v bistru Paprika

Izraelská kuchyně. To je obrovský kotel „mezinárodního guláše”, chuťové bomby, exotického koření, ale i jednoduchého a stále více oblíbeného street foodu. Ochutnat ji můžete i na několika místech v Praze. Gastronovinář a gurmet Pavel Maurer osobně doporučuje bistro Paprika.
V Praze a okolí můžete podle různých průvodců ochutnat asi padesát druhů kuchyní. Kromě té české třeba afghánskou, belgickou, brazilskou, gruzínskou, irskou, karibskou, košer, sardskou, a to jsem jmenoval hlavně ty celkem unikátní. Vietnamská, japonská, korejská, čínská či italská jsou pak zastoupeny poměrně hojně a po celé zemi.
Z tohoto pohledu se dá říci, že jsme vlastně tak trochu světoví. Praha se sice nemůže a ani nemá srovnávat s evropskými megaměsty typu Paříž, Londýn nebo Řím. Ale určitě se může hrdě řadit k městům sobě podobným, co do počtu obyvatel i rozsahu, tedy třeba k Vídni, Budapešti, Varšavě či Mnichovu.
Pavla Maurera zná každý milovník dobrého a kvalitního jídla. Kromě gastronomických bedekrů a festivalů si jeho jméno lze spojit i s mottem „Nejezte blbě“, kterým bude Pavel Maurer inspirovat i čtenáře byznysového serveru Newstream. Maurerův gastroseriál plný vůní a chutí startujeme rozhovorem s tímto českým gurmetem.
Nejezte blbě s Pavlem Maurerem: Od guláše přes smažák až k falafelu. Stravovací návyky Čechů se lepší
Enjoy
Rád upozornil na nenápadný podnik jménem Paprika. Ten začal před pár lety s malým bistrem na nepříliš atraktivním místě. V pohodě přežil dobu covidovou a nedávno otevřel v Praze již svoji třetí „filiálku”. Jeho pomyslná hvězda popularity neustále stoupá.
Jak je to možné? Proč některé celkem dobře zavedené podniky padly a jiné se rozrůstají? Těch důvodů je mnoho. Učitě mezi ty hlavní patří atraktivnost jídla, nepříliš rozsáhlé menu a nízké nároky na interiér a obsluhu.
Izraelská fúze
Paprika nabízí středomořskou kuchyni blízkou zemím, které jsou omývány vodami Středozemního moře. V případě zmíněného miniřetězce je navíc tato kuchyně z Blízkého východu pod zásadním vlivem gastronomie izraelské. A ta je zcela specifická snad úplně vším.
Izrael je jedinečný právě pro svou rozmanitost, je to stát na pomezí tří moří a neustále se mísících světových kultur a migrujících etnických skupin. Izraelská kuchyně nabízí průsečík arabských specialit s vlivem imigrantů z Egypta, Jemenu, Palestiny, Sýrie, Jordánska, Libanonu a Etiopie. A určitě nemohu zapomenout na přísné zásady košer kuchyně. To vše činí z izraelské kuchyně obrovský kotel „mezinárodního guláše”, chuťové bomby, exotického koření, ale i jednoduchého a stále více oblíbeného street foodu.
A právě zajímavou nabídku z toho všeho můžeme ochutnat v Paprice, za jejíž slávu vlastně mohou studenti, kteří si ji nejrychleji oblíbili. Hummus, falafel, šavarma či šakšuka, domácí pita chleba či jeruzalémské bagely tu prostě mají šmrnc.
Nedávno mi syn nabídl, že si můžu dát chat, tedy okamžitý osobní rozhovor, s umělou inteligencí (AI). Prý mi odpoví na úplně všechny otázky na světě. Pochopitelně jsem skončil u gastronomie.
Nejezte blbě s Pavlem Maurerem: Trdelník se sekanou? Dobrou chuť, české to není
Enjoy
Domov pravého humusu
Třeba cizrnový hummus je bezesporu jedním z nejslavnějších pokrmů vyrobený z tahini, cizrny, drceného římského kmínu, česneku, jemně dochucený citronovou šťávou. Jeho příprava je opředena stovkami nuancí a kuchařských fíglů, asi stejně jako naše svíčková, kterou vaří každý domácí kuchař a každá restaurace trochu jinak. A samozřejmě v té nejlepší variantě.
Paprika používá slogan „The Home of Hummus”, tak si to můžete otestovat a porovnat s tím, jak tuto delikatesu připravují třeba v libanonské klasice U Cedru nebo v Jaffa Restaurantu či v mnoha řeckých podnicích. Paprika je navíc mezi gurmány vyhlášená i díky svým „dochucovacím omáčkám”, protože těmi jsou oni fakt speciální. Opět jimi pouze ilustrují barevný „melting pot” Izraele. Za ochutnání určitě stojí pálivá omáčka s koriandrem - zhúg -, která pochází od jemenských židů. Chuťovou bombou je i omáčka amba, jež má irácko-indický původ asi od bagdádských židů, jejím základem je mango, chilli a kurkuma.
Na všech těchto jídlech je určitě zajímavé nejen to, že skvěle a exoticky chutnají, ale že také dobře „přežívají” on-line delivery, tedy donášku v krabičkách. A také, že se dají celkem snadno konzumovat „na stojáka”. I díky tomu restaurace tohoto typu kuchyně snadněji přežily covidovou krizi, moc se jich nedotkl ani válečný konflikt na Ukrajině a na jejich ceny si nikdo moc nestěžoval. Prozatím.
Pokud má někdo přehled o tom, co se děje na české gastronomické scéně, tak je to Lukáš Hejlík. Autor Gastromapy, podcastů 111 a Velká žranice, a také knih 356 a 555, podle nichž cestují lidé po republice za dobrým jídlem a za zážitky. Mluvili jsme spolu o tom, jak se gastro proměnilo po covidovém útlumu a jaké trendy toto období přineslo.
Lukáš Hejlík: Autentická a jednodušší. Taková gastronomie má budoucnost
Enjoy
Patříte mezi foodies? Pak byste neměli minout gastroseriál Dariny Křivnkové na newstream.cz
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.