Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Novoroční bolehlav bude obrovský. Lidé se odvrátili od kvality k ceně, říká prodejce lihovin

Oslavy různými pohledy umělé inteligence
AI.NOS
Michal Nosek

Letošní inflace a nejistota se projeví i v posledním dni roku. Lidé se podle vyjádření obchodníků zaměřených na kvalitnější alkohol a další produkty zbláznili. Trendem letošních oslav příchodu roku 2024 totiž je v duchu hesla: Hodně muziky za málo peněz.

„Na následky pití v podobě bolesti hlavy, nevolnosti a trudného probuzení do nového roku se momentálně nehledí. U mě v obchodě nebyl mezi svátky, až na několik cizinců, nikdo. Když jsem si ale prošel různá obchodní centra, tak jsem pochopil, co aktuálně zákazníky baví,“ říká obchodník s tabákem a alkoholickými nápoji Tomáš Marek. Nákupní chování spotřebitelů se dle něj ještě více propadlo ke dnu kvality. „Momentálně mi přijde, že lidé chtějí na svátky zachovat objem alkoholu stejný, ale navíc ještě ušetřit. To v době inflace ale lze pouze útokem na slevové akce na ten nejméně kvalitní sortiment,“ popisuje.

Podívejte se na silvestrovské oslavy očima umělé inteligence

Marek provozuje svůj obchod s kvalitními víny, lihovinami, doutníky a tabákem již třetí dekádu, v situaci na trhu se tak vyzná a ta současná mu radost příliš nedělá. V devadesátých letech s tímto luxusnějším sortimentem začal zejména kvůli tomu, že za dob socialismu jej znal pouze z obrázků v katalozích, které mu občas někdo přivezl z ciziny.  

Dle svých slov chtěl poznat chuť dříve nedostupného a začal si budovat kontakty a zadávat první objednávky. „Zájem se dostavil, protože lidí, jako jsem byl já, tu tehdy bylo dost. Ušetřili nějakou korunu a investovali ji do kvalitního alkoholu či doutníků. To se ale postupně mění i s rozšířením možnosti nákupů,“ vyhodnocuje svůj obchod. Tradičních gentlemannů, kteří si na oslavu příchodu nového roku koupí kvalitní doutníky, dýmkový tabák, značkový sekt a koňak, ubývá, nebo nakupují jinde. Z mé praxe je to lidský druh na vymření,“ říká k aktuálním trendům. 

Prověřené teorie

Jeho varovná slova o výrazném snížení tlaku na kvalitu potvrzují i prověřené ekonomické definice: Inflace totiž může zvýšit ceny alkoholických nápojů, což následně ovlivní způsob, jakým lidé plánují a rozpočtují své silvestrovské oslavy. 

Kvůli inflaci a růstu cen se tak velké obchody ještě více zaměřily na nabídku slev a akcí, což okamžitě přivedlo zákazníky k preferenci levnějších, avšak často méně kvalitních produktů.  

„Až zase někoho uslyším povídat, jak je v Česku nekvalitní sortiment prodeje, tak se znova naštvu a asi budu křičet. U nás je zboží kvalitní, ale lidi nesmí zlákat magie slev na hnus,“ uzavirá své stýskání obchodník s luxusem, který si naštěstí část své klientely zachoval: Zavírat krám tak prý zatím nemusí. "Ale už to dělám jen pro radost ze šíření osvěty v chřadnoucím světě kvalitního alkoholu, doutníků a dýmek."

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Cigarety - ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Přepište dějiny, Češi loni utratili za tabák méně než předtím

Přečíst článek
Doporučujeme