Modulární architektura táhne. I tento obor ale bojuje s nedostatkem materiálu

Rychlost výstavby i variabilita jsou hlavní pozitiva takzvané modulární architektury. Budova navržená z modulů nově stojí i v Praze na Kutnohorské ulici.
Budova vznikla sestavou modulů řady Fashion Line, kterou KOMA uvedla na trh na konci roku 2020. Objekt je složen ze zhruba 20 modulů a celkově zaujímá plochu 360 metrů čtverečních. Má dvě podlaží.
Výhodou modulární architektury je zmiňovaná variabialita, moduly se dají používat jednotlivě pro stavbu menších rozměrů. Dají se i proměnlivě spojovat podle konkétních účelů. V souvislosti s pandemií a nutností rychle a dočasně řešit výstavbu se rovněž zvýšila poptávka. „Poptávka se často objevovala po testovacích centrech, dezinfekčních a testovacích modulech do firem nebo následně jako očkovací centra. O kolik se poptávka zvýšila nemáme přesně vyčísleno,” přibližuje marketingová ředitelka Komy Marie Greplová.
Stejně jako tradiční stavebnictví, i tento segment zasáhl problém s nedostatkem materiálu. „Naší základní surovinou je ocel, které je rapidní nedostatek. Souvisí s tím i nepředvídatelné zvyšování cen vstupních materiálů, aktuálně je problém také s dodávkami plastu a dřeva, což jsou suroviny, které při výrobě modulů využíváme,” dodáví Greplová s tím, že se zdražuje i doprava a společnost se tak nevyhnula zdražení svých produktů.
První pokusy výstavby domů pomocí modulů v Česku pochází ze 70. let, modul byl vyroben z betonové skořepiny. Nicméně systém se v praxi neosvědčil. Nebyl ani levnější ani rychlejší než stavění z panelů. Další rozvoj přišel po roce 1989, kdy tuzemské firmy začaly vyrábět obytné kontejnery. V 90. letech se modulární architektura začíná vymaňovat z obecného spíše negativního vnímání veřejnosti. Výrobci postupem času vyvinuli kvalitnější design i konstrukční vlastnosti.

Nové pláže, vyhlídky i pikniková místa. Švédi promění okolí jezera Milada
EnjoyZatopený Důl Chabařovice změní projekt švédského studia Mandaworks. V okolí jezera Milada vznikne řada drobných objektů určených k rekreaci i aktivnímu odpočinku.

Manifesto tentokrát zatraktivní lokalitu Anděla
EnjoyManifesto Market bude mít v Praze třetí pobočku. Streetfood koncept tentokrát zaplní nároží mezi Andělem a Na Knížecí.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.