Obyčejný byznys: Marmeláda je dřina, ale dala mi svobodu, říká MarmeLinda
Škoda, že na webové stránky zatím nejdou vložit chutě a vůně. To jsou totiž hlavní atributy produktů pocházejících z manufaktury MarmeLinda. Tu před osmi lety vytvořila Linda Kamarádová.
Linda s vařením marmelád začala o víkendech ráno, kdy její rodina ještě spala. Od malička měla marmelády ráda a vzpomnínala, jak kuchyně voněla, když je babička vařila z veškerého dostupného ovoce. Vaření ovocných dobrot se Linda první tři roky věnovala rekreačně. Odreagovávala se u toho od permanentního tlaku v práci. Profesí byla manažerkou a věnovala se cenným papírům.
„V té době jsem se cítila vyždímaná. Stres by příliš velký, tak jsem se rozhodla opustit kancelář a pustit se jen do vymýšlení receptů a vaření marmelád. Založila jsem si živnost a začala podnikat,“ vzpomíná na riskantní tah. Ten ovšem vyšel a vznikla prestižní značka, jejíž majitelka má bezpočet mezinárodních ocenění. Ty nejprestižnější jsou v podstatě Michelinskými hvězdami v jejím oboru. „Ocenění beru jako zpětnou reakci na svou práci od opravdových odborníků.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem.
Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
„V současné době se ještě vzpamatováváme z covidové doby, takže tržby jsou o něco menší, ale situaci zachraňují firmy, které objednávají dárkové balíčky. Byznys sice mírně zpomalil, ale díky svému renomé se nemusím bát konkurence. To podporuje kvalita práce i zmíněných ocenění. Protože to dělám v malém, jedná se o luxusní zboží, ale mám stálé zákazníky a velké objednávky od firem, nyní na vánoční dárky. To je momentálně hlavní část mé práce,” říká.
Výroba v manufaktuře je sezónní, protože se vaří zejména z čerstvého ovoce. Ale jak říká, celý rok je co vařit. Ročně jí pod rukama projede tisíce marmelád, které přijdou do různě velkých unikátních sklenic vlastního designu. Jedná se tak minimálně o tunu marmelád.
Živnostník roku
Loni Lindu pořihlásili přátelé z networkingu do soutěže Živnostník roku, kde vyhrála pražské kolo a následně postoupila mezi pět nejúspěšnějších v celorepublikového výběru. V počátcích, když na tento titul ani nemyslela, produkci nabízela na farmářských trzích, které neopustila dodnes. Zároveň hned v počátku podnikání poslala svou marmeládu do soutěže v Británii, kde vyhrála zlatou medaili a další v průběhu let následovaly, že je již ani nedokáže přesně spočítat. Podnikatelka, která bude letos sedět v porotě sotěže Podnikatel roku, myslí i na budoucnost, a proto už přemýšlí o svých nástupkyních. Má dvě studující dcery, ale obchod nechává pouze na jejich volbě. Jejich myšlenky pouze mírně koriguje.
Z úvah o budoucnosti se ale ještě vraťme k úplnému startu podnikání. „Začalo to zvláštně, na podzim 2014 s hruškami a jablky. Další, tehdejší až nepochopitelná volba byl pomeranč. Všechny recepty jedu z vlastní hlavy, tak jsem vzala pomeranč a přemýšlela, jak na to. Pomeranč je neuvěřitelně záludné ovoce a na marmeládě se dá pokazit celá řada věcí, ale stálo při mně štěstí. A v současné době tvoří pomerančové a citronové věci až třetinu mého sortimentu,“ popisuje chutě zákazníků.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme mezi farmáře a prodejce domácí zeleniny.
Obyčejný byznys: Brambory budou brzy vzácnost, říká farmář
Zprávy z firem
Pomerančové marmelády totiž dělá úplně jinak, než jak je tomu v Británii. Český zákazník je za to rád, protože nejsou ani sladké, ani kyselé, či hořké. Je v nich opravdu cítit dužina. Poté v době největšího rozmachu sortiment manufaktury, kde Linda pracuje stále sama, čítal čtyřicet druhů marmelád. Nyní do její produkce spadají i slané věci, o které je také velký zájem. „Co je jeden rok, nemusí být druhý. Vyhodnocuji, o co je největší zájem, takže sortiment i redukuji, aby se zákazník necítil zmatený. Oceněné stálice jsou cibulády, tedy marmeláda z karamelizované cibule. Je sladko slano kyselá,” popisuje Linda její chuť.
Sice nepracuje tak, aby byla naprosto přepracovaná, ale někdy se to stane. „Přesto žiji i svůj vlastní život, k němuž práce patří, a kdyby to už bylo neúnosné, tak raději někoho zaučím, ale celý provoz nepředám, přemítá. Zatím, ale stále sama marmelády vaří, i prodává na farmářských trzích. Je to takové One Woman Show uzavírá MarmeLinda své vyprávění.
Další ze série článků Obyčejný byznys čtěte zde
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.