Olympijská móda. To jsou Armani, Ralph Lauren i ekomodely

Pomyslný souboj na olympiádě v Tokiu probíhá také v oblasti oblečení jednotlivých výprav. Naskočily do něj slavné módní značky i firmy známých designérů a celebrit. Trendem jsou eco-friendly modely.
Zatímco nadšené nebo zcela sžíravé kritiky vyvolávají v případě olympiády vždy „uniformy“, ve kterých nastupují jednotlivé země při slavnostním zahajovacím ceremoniálu, ve skutečnosti je vybavení sportovců daleko širší a obsahuje i různé doplňky a dnes i technické vychytávky. Hodně se dbá u výroby na ekologii. Co v Tokiu například uvidíme?
Výpravu Spojených států amerických už léta na olympiády oblékají dílny slavného designéra Ralpha Laurena. Jeho letošní kolekci američtí odborníci hodnotí jako „cool“. Vzhledem k tradičním letním vysokým teplotám a vlhkosti vzduchu v Tokiu dodal Ralph Lauren i bundy vybavené chladícím systémem, který označuje za „osobní klimatizaci“ každého sportovce.
Zajímavé je, že spodní prádlo a pyžama pro ženskou americkou část výpravy (předtím bylo obvyklé, že toto oblečení bylo u každé sportovkyně její vlastní) dodala značka Skims, která vznikla až v roce 2019. Zažívá ale obrovský úspěch a dnes má podle ekonomů hodnotu až 1,6 miliardy dolarů. Důvod? Zakladatelkou a majitelkou je slavná celebrita Kim Kardashian.
Kardashian nemá k olympiádě až tak daleko. Jejím nevlastní otcem je Bruce Jenner, bývalý atlet a olympijský vítěz v desetiboji na hrách v Montrealu v roce 1976, který před lety prošel změnou pohlaví a nyní vystupuje jako Caitlyn Jennerová.
Letní olympiáda je nejsledovanější akcí vůbec, v televizi se na ní dívají až tři miliardy lidí. V případě her v Tokiu, které začínají 23. července, se proto kolem nich točí i desítky miliard dolarů. Jenže kvůli koronaviru a posunutí olympiády je mnohé jinak.
Tokio 2020: Místo zisků dluhy. Sponzoři olympiády pláčou
Money
Souboj slavných
Italy pak oblékl legendární módní návrhář Giorgio Armani. V límcích oblečení jsou všita slova „Fratelli d’Italia“ (italští bratři) z národní hymny. Armaniho oblečení je opět velmi elegantní (působí dokonce v rámci jiných reprezentací až moc luxusně) a použil hlavně barvy šedou a černou.
Výprava Velké Británie měla na předchozích hrách na sobě oblečení od známé návrhářky Stelly McCartney. Ovšem letos jí nahradila značka Ben Sherman, bundy a bombery jsou od značky Harrington. Oblečení bylo vyrobeno udržitelným způsobem, s použitím organické bavlny a ekologického bambusového vlákna.
Domácí reprezentaci oblékla pro zahajovací ceremoniál japonská firma Aoki, která je partnerem místního pořadatelského výboru. V návrhu se odkazuje na předešlé hry v Tokiu, které byly v roce 1964 a oblečení nese barvy japonské vlajky. Taktéž je vyrobeno z ekologických rostlinných vláken a své nositele chrání před teplem. Čistě sportovní oblečení mimo ceremoniál pak dodal jeden z největších japonských výrobců této módy společnost Asics.
Číňany oblékl známý hongkongský designér Tim Yip, který byl nominovaný za své kostýmy k filmu Tygr a drak (rok 2000) na Oscara. Oblečení je střídmé a použity byly materiály od čínské společnosti Anta, což je třetí největší firma na sportovní oblečení na světě.
Americký internetový prodejce Etsy koupí za 1,63 miliardy dolarů (34 miliard korun) aplikaci pro nákup a prodej nošeného oblečení Depop, která je oblíbená zvláště mezi mladými.
Bazarová móda za miliardy. Online tržiště Etsy koupí aplikaci Depop
Zprávy z firem
České rozpaky
Olympionici z Česka budou v Tokiu v pátek 23. července nastupovat na zahájení v oblečení s výrazným podílem látky se vzory modrotisku, které je inspirované lidovými kroji. Nechybějí doplňky, tentokrát jsou to vějíř a taška. Je to dílo návrhářky Zuzany Osako, jež se svým manželem několik let v Japonsku žila.
Jenže toto oblečení pro slavnostní zahájení vyvolalo bouři na sociálních sítích i většinové odmítnutí módních expertů. Ovšem je zvoleno jen pro prchavý okamžik zahájení, kdy se Češi dostanou do oka kamer na pouhé desítky sekund.
Zbytek sportovního oblečení pro českou reprezentaci dodala jako vždy firma Alpine Pro, která spolupracuje s Českým olympijským výborem od roku 2009. V rámci předcházejících her byly jejími prodejními hity holínky při olympiádě v Londýně v roce 2012, při zimních hrách v jihokorejském Pchjongčchangu v roce 2018 zase čepice Raškovka (označení odkazuje na československého skokana na lyžích Jiřího Rašku, který ze zimních olympijských her v roce 1968 přivezl zlato). Letos to na žádný hit ale nevypadá.
Zakladatel Off-White Virgil Abloh je považován za klíčového muže současné módy a od roku 2018 je vlivným designérem v Arnaultově impériu LVMH.
Miliardář Bernard Arnault koupil majoritu v módním brandu Off-White
Zprávy z firem
Petr Kolář patří k nejžádanějším českým architektům současnosti, i miliardáři na něj stojí frontu. Staví hotelové resorty, vesnice, olympijské parky i rodinné domy. Označení „architekt miliardářů” se ale brání. „Kvalitní architektura jde dělat i s útlým rozpočtem, stavíme projekty i za milion,” říká Kolář v rozhovoru pro newstream.cz.
Architekt miliardářů Kolář: Luxus není zlatý kohoutek, ale dokonalá funkčnost
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.