Opera mě v mládí vůbec nezajímala. Začal jsem vlastně náhodou, říká Štefan Margita
Moderátorka Eva Čerešňáková v novém formátu pořadu VIP Eva Talks na Newstream TV zpovídá české celebrity. Před kamery tentokrát přišel Štefan Margita. Ten poradil mladým zpěvákům, jak si nezničit hlas a rozpovídal se o své čtyřicetileté kariéře na operních scénách. Také nechal diváky nahlédnout do byznysu spojeném s operou.
Operní pěvec, tenorista Štefan Margita (67) je umělec světového formátu. Zpíval v newyorské Metropolitní opeře i milánské La Scale. Štefan pochází z Košic, do Budapešti to neměl daleko. A právě tam se mladý Štefan cítil jako na Západě, i muzika tam hrála úplně jiná, vzpomíná. „V Budapešti jsem například viděl legendární koncert Queen, či Rolling Stones. To bylo fenomenální. V té době jsem poslouchal rock a populární hudbu. Opera mě vůbec nezajímala,“ popisuje svá první setkání s živou hudbou.
Štefanovou první uměleckou láskou ovšem byla fotografie. Vystudoval ji na střední umělecko-průmyslové škole, ale situace se zvrtla v okamžiku, kdy jej nevzali na UMPRUM do Prahy. Po maturitě tak řešil otázku: Kam dál?
„Když se naše rodinná známá vrátila z angažmá ve Švýcarsku, začala tady učit na konzervatoři, rovzpomněla si, že jsem v mládí zpíval. Zeptala se mě, zda bych to znovu nezkusil. A tak jsem ve 25 letech začal s opravdovým zpěvem,“ vzpomíná na start kariéry Margita.
Pro zpěv je důležité, aby byl člověk po pubertě a hlas již nemutoval. Margita ale začal nezvykle později. Přesto uspěl a jeho pěvecká dráha na pódiích trvá už přes čtyřicet let. I proto nyní uvažuje o zvolnění tempa a postuoném odchodu ze scény. „Ve všem je vždy lepší končit na vrcholu, než si později vyslechnout: Můj ty Bože, on ještě zpívá,“ myslí si pěvec, který aktuálně vydal nové album lidových písní.
Čím lepší scéna, tím menší honorář
Operní byznys je zajímavý a tvrdý. Štefana zastupuje od roku 1986 švýcarská agentura, která se stará o jeho vystoupení. „Jsem tak její nejstarší pěvec,“ usmívá se. Agentura musí umělci pomáhat v jedné zásadní věci. Musí vám na startu doporučit jaké věci zpívat. „Když jako mladý začnete hned zpívat Richarda Wagnera, tak se za rok a půl odepíšete a už nic nezazpíváte. Na start je vynikající Mozart, pak se dál pomalu postupuje. Další vývoj už musí být automatický. Zpěvák pozná, co mu vyhovuje a hlavně, co vyhovuje jeho hlasu. Jinak to dopadne špatně a zpěvák končí,“ prozrazuje recept na úspěch.
Tuzemský realitní trh loni zamrzl. Projevilo se to i na mírném propadu cen. Ve Španělsku, konkrétně pak na jihu, bylo naopak v roce 2022 extrémně živo. „V celém Španělsku byly první a druhé čtvrtletí roku 2022 nejlepšími dvěma čtvrtletími, co se prodejů týče po roce 2008,“ říká Viktor Margita, spolumajitel realitní kanceláře Viva Espaňa. Do Malagy míří cizinci z celého světa, i Češi. Apartmán tam vyjde levněji než byt v Praze.
Malaga se dostala do hledáčku milionářů. Stěhují se tam z Floridy, říká majitel realitní kanceláře
Reality
Byznys v operním světě funguje tak, že zpěvák má u agentury dvě možnosti. Buď se nechá zastupovat jenom na role, nebo je u ní fixně a řeší jejím prostřednictvím vše. „Agentura si bere 12,5 procenta z honoráře a je to naprosto v pořádku, protože se o vás kompletně postará. Zajistí mi v cizině byt. Opera umělci zaplatí, jen když odzpívá představení. A to je ten byznys. Může lehce stát, že zkoušíte dva měsíce, a těsně před premiérou vám odejde hlas, nebo onemocníte,“ popisuje s tím, že to je ten tvrdý byznys. Pokud zpěvák nevystoupí, tak nedostane žádný honorář.
To je finanční rána, protože si během doby pobytu a zkoušení všechno hradí sám, a domů pak odjíždí v nemalém minusu. Výdělky se v opeře odvíjejí podle jména zpěváka, praxe a místa, kde vystupuje. Začátečník tak dostává méně. „Čím víc se do konkrétní opery vracíte, tím je pak honorář větší a dá se z toho hezky vyžít, ale honoráře představit nesmím, protože by mě agentura zabila,” popisuje strasti a slasti operních zpěváků Margita a dodává, že zajímavostí v tomto případě je, že v La Scale, nebo Metropolitní opeře jsou honoráře nevelké, protože zpívat tam je pro každého čest. Na menších scénách jsou tak honoráře větší.
Z jakého důvodu vyšla jeho poslední deska?
Jak investuje vydělané peníze?
A kde má letní dům?
Dozvíte se v aktuálním díle pořadu VIP Eva Talks na Newstream TV. Video se spouští v úvodu tohoto článku. Ve formě podcastu ho najdete na vaší oblíbené podcastové platformě. Jsme na Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.