Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Pasti na cestě autem do Itálie. Pozor na hasičský přístroj, ale i komplikace s dálničními poplatky

Itálie (ilustrační foto)
Pixabay
Michal Nosek
nos

Itálie láká stovky tisíc Čechů díky svým horám, jezerům, mořským plážím i historickým městům. Zároveň restaurace i stánky nabízejí neopakovatelné gastronomické zážitky. Itálie tak je třetí nejpopulárnější destinaci pro české turisty, hned po Chorvatsku a Slovensku. V textu vám nabídneme několik rad, jak se při cestě vyhnout zbytečným komplikacím.

Reklama

Před odjezdem autem na dovolenou je důležité zajistit několik klíčových věcí, jako je cestovní pojištění, povinná výbava, zelená karta a další doklady, které musíte mít u sebe fyzicky. Rovněž je dobré se seznámit se systémem dálničního mýtného a omezeními pro řidiče, kteří mají průkaz méně než tři roky.

Dálniční poplatky

Při cestě do Itálie projíždíte několika zeměmi. Záleží na konkrétní cílové destinaci, většina cest ale prochází přes Rakousko a Německo. V Německu jsou dálnice bezplatné, v Rakousku se bez dálniční známky neobejdete. Pokud si nechcete komplikovat cestu po jiných silnicích. Navíc jsou v Rakousku zpoplatněné i některé z alpských tunelů. Další variantou je trasa přes Švýcarsko, kde je dálniční známka také nutná. 

Cesta přes Švýcarsko se však většinou nevyplatí, protože je třeba na hranicích koupit roční dálniční známku. Ta letos vychází na 40 švýcarských franků, v přepočtu tedy něco málo přes tisícovku. Ovšem, pokud zariskujete a nenalepíte si jí na okno, tak se dá po návratu se slevou přeprodat na internetu. V případě policejní kotroly to ale představuje velké riziko. Proto se tato podvodná alternativa doporučit nedá.

Zakladatel vyhledávače Kiwi.com Oliver Dlouhý

Lidé už zase létají. Prodejce letenek Kiwi.com se po čtyřech letech vrátil k zisku

Český prodejce letenek Kiwi.com se loni po čtyřech letech ve ztrátě dostal zpět do ziskového hospodaření, zisk činil 1,13 milionu eur (28,4 milionu korun). Tržby se podařilo zvýšit o pětinu na 293 milionů eur (7,4 miliardy korun), uvedla mluvčí firmy Daniela Chovancová. Společnost těžila z rostoucího zájmu o cestování.

Přečíst článek

Reklama

V porovnání s českými dálničními známkami to sice není moc, je to ale pořád položka, kterou můžete poměrně snadno ušetřit. Rakouskou dálniční známku lze koupit na hraničních přechodech, čerpacích stanicích nebo online, ideálí je využívat oficiální web Asfinag.at. Letos stojí jednodenní známka 8,60 eur, desetidenní známka 11,50 eur, dvouměsíční známka 28,90 eur a roční známka pak 96,40 eur.

Italské mýtné se neplatí všude stejně 

V Itálii už dálniční známku potřebovat nebudete, to ale neznamená, že se tu po dálnicích jezdí zadarmo. Italové využívají systém mýtného, kdy platíte za ujeté kilometry. Při vjezdu na dálnici si u mýtné brány vezmete lístek, při sjezdu zaplatíte kartou nebo hotově hodnotu vypočtenou podle délky vašeho úseku. K dispozici jsou samoobslužné terminály i přepážky se zaměstnanci. Dejte si jen pozor, abyste nevjeli do pruhu určeného pro majitele elektronických jednotek Telepass. Řidiči osobních aut mohou počítat s cenou kolem 8 euro za 100 kilometrů dálnice.

Město Rovinj

Češi berou Chorvatsko útokem. Přímé autobusy jsou často vyprodané a nejsou volné pokoje

Časy letních dovolených se blíží a s tím i klasický úprk Čechů do Chorvatska. Oblíbená destinace se dle cestovek už nyní potýká s nedostatkem ubytovacích kapacit. A nejde jen o ubytování, ale i o přepravu do země.

Přečíst článek

Na některých úsecích dálnic (nejznámější je dálnice A36 severně od Milána) se neplatí mýtné v klasických branách, ale využívá se tu takzvaný free flow systém. „Údaje o vašem průjezdu se do systému načtou pomocí kamer, následně je nutné nejpozději do 15 dnů uhradit mýtné online na webu www.pedemontana.com. Této povinnosti se určitě nezkoušejte vyhnout, brzy by vám domů dorazila nejen výzva k zaplacení, ale spolu s ní i pokuta. I v Itálii jsou pak kromě dálnic zpoplatněny i některé tunely,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.

Pozor na rychlost, pokud máte řidičák méně než tři roky

Pokud jde o rychlostní limity, základní hodnoty jsou v Itálii stejné jako u nás. Platí tu ovšem výjimky pro řidiče bez praxe, tedy pro ty, kteří mají řidičák méně než tři roky. Jejich maximální rychlost na dálnicích klesá na 110 kilometrů v hodině. Denní svícení je povinné mimo zastavěné oblasti, na dálnicích a v tunelech. V obcích to nutné není. 

Nezapomeňte na zelenou kartu

„V Česku si pomalu zvykáme, že u sebe nemusíme vozit zelenou kartu, techničák ani řidičák. Při cestě do zahraničí si však dejte pozor. V případě kontroly zde všechny zmíněné doklady budete potřebovat. Nezapomeňte si je proto zabalit s sebou, zelenou kartu raději rovnou vytiskněte. Pokud cestujete s domácím mazlíčkem, přidejte si k dokladům i evropský petpass,“ upozorňuje Thienel.

Povinná výbava

Ještě před cestou si pečlivě zkontroluje, že v autě vezete všechno, co je potřeba. V Itálii je povinná reflexní vesta pro všechny pasažéry vozu a výstražný trojúhelník. Lékárnička tu sice povinná není, přesto je lepší vozit ji vždy s sebou. Stejně jako hasicí přístroj

Cestovní pojištění

„Abyste si svou dovolenou užili skutečně naplno a bez starostí, nezapomeňte určitě na cestovní pojištění. S evropskou kartičkou pojištěnce sice máte v členských zemí EU nárok na stejnou péči, jakou mají místní obyvatelé, ne vždy je to ale výhodné či pohodlné. Někdy bude nejblíže soukromý lékař či ambulance, kde si budete muset sice vyšetření zaplatit, ale následně vám jej proplatí vaše pojišťovna,” dodává k pojištění. 

Kvalitní cestovní pojištění proto zahrnuje i pojištění odpovědnosti, ochranu osobních věcí a další položky, které se na dovolené mohou hodit. Ideální je si nabídky, šíři a výši krytí porovnat na některém z internetovým srovnávačů.

Krkonošská chalupa

Chalupaření v Česku se mění: místo roubenky ve Špindlu, apartmán v Krušných horách nebo na Kapverdách

Pořídit si rekreační nemovitost v některých tuzemských lokalitách je téměř nereálné. Je jich málo a ceny se šplhají do astronomických výšin. Nová generace českých chatařů a chalupářů tak čím dál častěji míří za hranice.

Přečíst článek

Beduínské tradice se mění. Z kočovníků se stávají řidiči a prodejci

REPORTÁŽ: Za beduínskou nevěstu se již neplatí velbloudy, ale zlatem. Dávné tradice se mění

Severovýchod sinajského poloostrava stále patří pro české výletníky mezi neprobádanou oblast, protože byl dlouho uzavřený a nyní zde platí přísná bezpečnostní opatření. Pro toho, kdo se chce podívat například na Mojžíšovu horu, nebo si vychutnat potápěčský ráj, je prakticky jedinou možností let a ubytování zprostředkované Čedokem. Je to totiž jediná cestovka, která cestu do Taby poskytuje. 

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

ilustrační foto

Změny v povinném ručení. Co vše se od dubna změnilo pro motoristy i všechna vozítka

Přečíst článek
Italové se konečně rozhoupali. Po 160 letech plánů konečně postaví nejdelší visutý most na světě. Tedy, možná

Italové se konečně rozhoupali. Po 160 letech plánů postaví nejdelší visutý most na světě

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme