Pavel Maurer: Jedno polité sako na účet podniku? To by bylo vskutku milé
Nehody typu obsluhou potřísněného saka, tak ty se stávají. Nevyhýbají se ani špičkovým restauracím s jinak bezchybným servisem. Podle reakce personálu ale poznáte kvalitu a charakter podniku, píše ve svém pravidelném sloupku pro Newstream gastroinfluencer a novinář Pavel Maurer.
Nedávno jsem obědval v jedné s těch prestižních restaurací slavného chefa Zdeňka Pohlreicha. Podnik skvělé vaří, má atmosféru a přestože není úplně laciný, je tu neustále plno a rezervace je nutná i několik dnů dopředu. Pokrmy mají vždy šmrnc, ctí tu čerstvé a sezónní suroviny, českou i mezinárodní kuchyni a personál je vycepovaný, chová se profesionálně a nikdy nemusíte dlouho čekat až vás číšník zpozoruje a laskavě dojde k vašemu stolu. Prostě to tu klape!
Neumím si představit, že by restaurace začaly v příštím roce zlevňovat. To uvedl známý šéfkuchař a podnikatel v gastronomii Zdeněk Pohlreich v pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS. A to navzdory tomu, že lze očekávat snižování cen potravin. „Suroviny tvoří v našich nákladech maximálně třetinu. A ostatní položky porostou. Restauratéři jsou navíc podnikatelé, tak musí maximalizovat zisk,“ dodal Pohlreich.Zdeněk Pohlreich: Zlevňování v restauracích fakt nečekejte
Newstream TV
Chybička se však vloudí a i „mistr tesař se někdy utne“! Shodou nešťastných náhod polila servírka skvělým rybím krémem lehce narůžovělé barvy luxusní tmavé sako decentně vyhlížejícího pána hned vedle mého stolu. Byl to fakt pech, který se může stát opravdu každému. Tuhle zatáčku by nevyrovnal ani zkušený číšník Karel z Menzlova proslulého filmu „Obsluhoval jsem anglického krále“ natočeného podle knihy Bohumila Hrabala.
Šikovná servírka i potřísněný host prostě neměli svůj den. Mimochodem, sako politého pána nebylo na první pohled z běžné konfekce, bylo šité na míru a mohlo stát nejméně třicet tisíc. Nešťastná servírka se pochopitelně velmi omlouvala, snažila se hadříkem očistit teď už ne moc krásné sako a my všichni hosté kolem jsme děkovali Bohu, že jsme neseděli na tom inkriminovaném místě.
Jak hosta odškodnit
Podělil jsem se o tu historku na svém facebookovém profilu a zeptal jsem se sledujících, jak by v takové situaci, která se čas od času stává, měla restaurace reagovat?
To byste nevěřili, kolik jsem se toho dozvěděl…
Přeskočím takové ty očekávané rady, jako že se má podnik omluvit, případně zaplatit postiženému hostu čistírnu. Zda by tohle ovšem někdo dokázal vyčistit, to už se nedozvíme, a já o tom mírně pochybuji.
Často se také v komentářích objevovalo, že restaurace má být pro takovéto případy pojištěna. A zaznívalo i doporučení, aby celá útrata poškozeného hosta šla na účet podniku. To bych po pravdě sám také předpokládal, ale když se mi něco podobného stalo před lety ve Washingtonu D.C., kde mi v poměrně drahé restauraci číšník v lehce podroušeném stavu omylem znečistil kalhoty za pár korun, podnik se omluvil a nabídl zaplacení čistírny. O odpuštětní útraty k mému smutku nepadlo ani slovo.
Jak už to na Facebooku bývá, začaly přibývat i více kreativní zvolání. „Když má postižený pán na tak drahé sako, tak určitě nebude jeho jediné. Tak ať si prostě vezme ze své skříně jiný kousek“. Nebo. „když má tak drahé sako, určitě je džentlmen a vše přehlédne“! Na to reagoval jiný přispěvatel tím, že „džentlmenů je ale dnes málo“. Jiný se místo materiální škody zajímal o zdraví postiženého hosta tím, že se strachoval, „zda nebyla polévka příliš horká“.
Objevila se také doporučení, že „hosté nemají do takovýchoto podniků chodit v drahém saku“. A tak podobně. Mě osobně pobavil příspěvek jednoho ze sledujících, kterého jsem překřtil na Romantika. Ten doporučil, aby „pán na oplátku servírku také polil rybím krémem a pak ji požádal o ruku...mohli by pak to sako čistit spolu. A déle“.
Lidová tvořivost prostě nemá hranice a to se mi na takových situacích moc líbí. Navíc mám dojem, že ty „hostinské historky“ trochu přitahuji. Každopádně, pokud se vám někdy v budoucnu něco podobného stane, což je pravděpodobnost 50/50, doporučuji klid a nadhled, protože stejně už se nedá nic dělat. Je „pozdě plakat nad rozlitým mlékem“. Určitě však podle reakce restaurace, jak vše vyřeší k vaší (ne)spokojenosti, poznáte kvalitu a charakter podniku.
Dáte si dnes k večeři „smažené artyčokly“ nebo raději „kokršpanělské ptáčky“? Ne, věřte mi, že jako Evropan a též vlastník a milovník několika psů vůbec nechci zlehčovat horkou až trochu bulvární zprávu, která obletěla celou naší planetu. A sice že v Jižní Koreji před pár dny schválili zákon zakazující konzumaci a prodej psího masa, chování a porážení psů pro tyto účely, uzavření „psích restaurací“ atd. Pavel Maurer: Konec psího guláše. Jihokorejci schválili přelomový zákon
Názory
Není olej jako olej. Ten olivový působí blahodárně na vaše zdraví. Tohle tekuté zlato ale přitahuje také šmelináře. Dejte si pozor, jakou kvalitu kupujete, radí ve svém pravidelném sloupku na newstream.cz gastroinfluencer Pavel Maurer. Gastroinfluencer Maurer: Pro olivový olej nechodím do supermarketu, ale k pěstiteli
Enjoy
Před několika lety jsem měl tu čest a zcela unikátní příležitost navštívit a osobně ochutnat v prefektuře Okajama v Japonsku několik „sakevaren“ (výrobny saké) a před několika dny jsem si to malinko zopakoval a opět ochutnal a vyslechl příběh tohoto typického lokálního nápoje tentokrát v prostorách rezidence Japonského velvyslance.Pavel Maurer: Saké je vynikající a gastronomicky unikátní nápoj, který má svá pravidla
Enjoy
Gastroinfluencer Pavel Maurer za svůj život ochutnal nevídané. Chuťovému dobrodružství se vystavuje často a rád. Na své gastronomické cestě ale došel k důležitému poznání, že v jednoduchých pokrmech je nezapomenutelná krása. Pavel Maurer: Ochutnal jsem hady, čolky i mořské kreatury. A stejně mi nejvíc chutnají francouzské brambory mého táty
Enjoy
Odbory nabízí k prodeji Art Deco Imperial Hotel v centru Prahy, za který chtějí minimálně 2,15 miliardy korun, uvedl server HN.cz. Nabídky budou odbory přijímat do 15. dubna. FOTOGALERIE: Art Deco Imperial Hotel v centru Prahy je na prodej
Reality
Zdeněk Pohlreich se vrací na televizní obrazovky. Jen převlékl kabát. Nově se s ním budou potkávat diváci Novy. Tentokrát ale nebude zachraňovat podniky před krachem, ale vybírat ty nejlepší. O českou gastronomii se neobává, i když jak říká nyní je gastro byznys jako jízda na tygrovi. Pohlreich: Krize nastane, až prázdné podniky nebudou chtít ani Vietnamci
Leaders
Další díly seriálu Nejezte blbě s Pavlem Maurerem čtěte zde
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.