Pocta Virgilovi. Tenisky navržené zesnulým návrhářem z Louis Vuitton se vydražily za miliony

Sneakers sběratelé sehráli úchvatnou dražební bitvu o 200 párů tenisek, které krátce před svou smrtí stvořil módní guru Virgil Abloh. Za boty podle aukční síně Sotheby's utratili dohromady přes 25 milionů dolarů.
V průměru za více než 100 tisíc dolarů (2,1 milionu korun) a přes 350 tisíc dolarů (7,46 milionu korun) za ten nejdražší pár: Takto nečekaně vysoké sumy dali zájemci za 200 párů tenisek vzniklých ze spolupráce značek Nike a Louis Vuitton, které krátce před svou smrtí stvořil americký návrhář Virgil Abloh. Oznámila to aukční síň Sotheby's, podle níž kupci v dražbě utratili za boty dohromady přes 25 milionů dolarů - výrazně více, než kolik se původně odhadovalo.
Organizátoři dražby očekávali ceny mezi 5000 a 15 tisíci dolary (107 a 320 tisíci korun), přičemž stanovili vyvolávací cenu 2000 dolarů.
Čistě virtuální dražba začala 26. ledna, šest dní poté, co v Paříži proběhla módní přehlídka poslední kolekce již zesnulého návrháře, který měl ve firmě Louis Vuitton na starosti pánské oblečení. Abloh byl velmi oblíbený u mladých lidí díky své schopnosti kombinovat luxusní módu se sportovním a městským stylem. Zemřel ke konci listopadu na rakovinu ve 41 letech, což zanechalo velkou část módního odvětví v šoku.
Zakladatel Off-White Virgil Abloh je považován za klíčového muže současné módy a od roku 2018 je vlivným designérem v Arnaultově impériu LVMH.
Miliardář Bernard Arnault koupil majoritu v módním brandu Off-White
Zprávy z firem
„Od chvíle, kdy jsme aukce spustili, tu byla elektrizující energie,” uvedl ve vyjádření pracovník aukční síně Sotheby's Brahm Watcher, podle nějž byl překonán rekord firmy v počtu příhozů v první den internetové aukce. Výtěžek z dražby poputuje do Ablohova stipendijního fondu podporujícího vzdělání pro černochy v USA a studenty z Afriky.
Předmětem dražby bylo 200 párů totožných tenisek modelu Air Force 1 značky Nike, který letos slaví 40 let od svého uvedení na trh. Boty jsou ozdobeny kromě charakteristické „fajky” rovněž logem a známým vzorem firmy Louis Vuitton a také šachovnicovým motivem. Nejdražší pár velikosti číslo 36 se prodal za 352 800 dolarů (7,52 milionu korun).
Sportovní obuv označovaná jako sneakers se stala v posledních letech vyhledávaným sběratelským artiklem a některé vzácné páry se prodávají za desítky tisíc dolarů (stovky tisíc korun). Luxusní značky ve snaze oslovit mladé a rozšířit svou klientelu začaly tvořit kolekce ve spolupráci se značkami zaměřenými na sportovní a městské oblečení. Firma Dior, jež je stejně jako Louis Vuitton součástí koncernu LVMH, například spojila síly s řadou obuvi Jordan od firmy Nike.
Podle Sotheby's se aukce zúčastnilo přes 1200 zájemců, kteří pocházeli z více než 50 zemí světa. Větší část kupců byla mladší 40 let a 40 procent jich pocházelo z Asie.
O Francii se traduje, že je kolébkou vkusu a estetických ideálů. Potvrzuje to i nejnovější žebříček sestavený agenturou Kantar: pět z deseti nejhodnotnějších luxusních značek je z Francie, v čele s Louis Vuitton.
Luxus v covidu táhne Asie. Královnou haute couture je ale Francie
Zprávy z firem
Nejdražší tenisky, které se kdy prodaly, patřily hudebním nebo sportovním hvězdám. Boty Nike Air Yeezy 1, které nosil rapper Kanye West, koupil zájemce za 1,8 milionu dolarů (38,4 milionu korun). Loni v říjnu pak pár sportovních bot nošený legendou NBA Michaelem Jordanem na začátku jeho kariéry přišel kupce na 1,5 milionu dolarů (32 milionů korun).
Svět módy přišel o jednu z největších ikon současnosti. V pouhých 41 letech podlehl rakovině Virgil Abloh, muž, který proměnil Louise Vuittona. Bernard Arnault, šéf módního impéria, nad skonem šéfdesignéra značky vyjádřil lítost. „Jsem v šoku z této hrozné zprávy,” citovala Arnaulta agentura Reuters.
Zemřel Virgil Abloh. Muž, který vytvořil módu 21. století
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.