Pouze jeden produkt a špičková služba. Sázka na jedinečnost se v gastronomii vyplácí
Vsadit všechno na jeden produkt, tenhle riskantní krok se ukazuje být jedním z klíčových gastronomických trendů. Nespoléháte na to, že si u vás „vybere každý“, ale prodáváte jedinečnost, vymazlený produkt, ale i celou službu. Touhle cestou se vydal Roman Janeček, který před pár týdny otevřel butik s věnečky v Praze nedaleko Národního divadla.
Už jsme si zvykli na to, že si v některých podnicích dáme pouze a výhradně sushi, ramen či neapolskou pizzu, tedy specifické pokrmy, jejichž nekonečnou variací lze vytvořit dojem bohatého jídelního lístku. Tohle funguje výborně. Jestliže se někde specializují pouze na ramen, je tu logický předpoklad, že v tom budou opravdu dobří.
Tenhle přístup má jednoznačně budoucnost. Ale otevřít si obchod s jediným produktem, který zas tak velký variabilní potenciál nemá, chce kus odvahy. Buď vsadíte na technologicky propracovaný produkt, jako jsou třeba croissanty od Prokopa, nebo na to, že nenabízíte pouze samotný produkt, ale komplexní zážitek z nakupování. To je případ značky Věnečky Janeček.
Na pár minut v jiném světě
Jakmile otevřete dveře, spolehlivě zafunguje „wow efekt“: designově dotažený obchod, o němž jeho majitel zásadně hovoří jako o butiku, vás na chvíli přenese do jiného světa. Tmavě zelené stěny výborně kontrastují s bílou mramorovou podlahou a bílým stropem, pozornost přitáhne čelní stěna s tapetou s motivem tropické džungle, ale i svítidlo ve tvaru hejna papoušků. Pult se sladkostmi vypadá díky podsvícení jako levitující ufo, vedlejší místnost zase jako budoárek se sametovými křesílky a zlatými detaily.
Je to pro mnohé taková každoroční „guilty pleasure“. Slibují si, že letos to budou jen linecké, rohlíčky, maximálně vosí hnízda. A pak přibydou i perníčky, kokosky, Masarykovo, ořechy, sádlovky, důlkové, pusinky, marokánky, podvodnice, išlské dortíčky… Druhy vánočního cukroví se dají počítat na desítky. A to je řeč jen o tom českém „tradičním“, pak je tu ještě import. Proč si to vlastně děláme? A existuje v pečení cukroví něco jako trend? Disciplína, v níž je Česko nejlepší na světě? Pečení vánočního cukroví
Enjoy
Eklektický a přesto čistý styl je dílem majitele, který má za sebou několikaletou pracovní zkušenost z butiků v Pařížské ulici.
Pocit luxusu a hýčkání zákazníků přenesl sedmadvacetiletý Roman Janeček i do svého konceptu: „Co se týká designu, tak mi byl inspirací londýnský Sketch Bar, a pak samozřejmě pařížské makronkové butiky Laduree.“ Roman tu ovšem v nablýskané vitríně nabízí miniverze tradičních českých věnečků. Než se ocitly v tomto luxusním prostředí, prošly si dvouletou zatěžkávací zkouškou.
Jejich začátek byl prostý: „Kolegovi jsem do práce tak často nosil domácí bábovku, až si jednou objednal věnečky. Vzal jsem to jako výzvu. Jsem houževnatý, propekl jsem mnoho nocí, než jsem se dopracoval k finálnímu produktu, s kterým jsem spokojený.“ Roman vyšel ze starého rodinného receptu, který postupně vyladil. Nejdřív pekl pro kamarády, pak začaly chodit první objednávky, většinou z okruhu Pařížské.
Pokud má někdo přehled o tom, co se děje na české gastronomické scéně, tak je to Lukáš Hejlík. Autor Gastromapy, podcastů 111 a Velká žranice, a také knih 356 a 555, podle nichž cestují lidé po republice za dobrým jídlem a za zážitky. Mluvili jsme spolu o tom, jak se gastro proměnilo po covidovém útlumu a jaké trendy toto období přineslo. Lukáš Hejlík: Autentická a jednodušší. Taková gastronomie má budoucnost
Enjoy
Komplexní zážitek
„Ve chvíli, kdy čísla ukázala, že věnečky uživí mě i samotnou firmu, tak mi začalo dávat smysl otevřít butik,“ líčí Roman Janeček genezi své značky. Tvrdí, že si věnečky vybírají zákazníky samy: „Přitahují určitý typ lidí, kteří se pak vracejí. Máme otevřeno dva týdny a jedna klientka už se vrátila třikrát. Řada zákazníků je mi věrná od samého začátku a toho si nesmírně vážím.“
Lidé, kteří se vracejí, mají něco společného: především vysoké nároky na prezentaci a způsob nakupování. Chodí sem za komplexním zážitkem a celou službou, nejen za produktem, chtějí si užít tu chvíli v atraktivním prostředí s milým hostitelem.
Ten zákazníky sice rozmazluje, ale i napíná a příliš nezahlcuje. Aktuálně nabízí klasický s máslovým krémem a koňakem, pistáciový a čokoládový. O Vánocích dělal kokosovou limitku, na objednávku peče i slané variace, oblíbený je na černo obarvený věneček s koprem a lososem. Další sladké i slané verze se chystají. Roman si zakládá na tom, že jsou jen decentně sladké, vyniká v nich chuť čokolády, pistácií a koňaku. Jeden věneček je tak akorát na sousto, když jich pár sníte, neskulíte se na gauč.
Když se budete ptát, kam v Brně na večeři, devět z deseti doporučení bude znít: Element. Tenhle podnik dokonale vystihuje současný trend – a nejde jen o gastronomii, ale i atmosféru, přístup, zážitek a cenu, kterou zaplatíte. V Elementu to do sebe všechno perfektně zapadá. O tom, jak Element funguje, jsem si povídala s šéfkuchařem a spolumajitelem Tomášem Regerem. Chci, aby lidi poznali, co jedí, říká šéfkuchař brněnské restaurace Element
Enjoy
Nejvíc na odbyt jdou degustační krabičky se čtyřmi kusy. Krabička s osmi věnečky je ideální jako malý dárek či pozornost, ta s dvaatřiceti kusy už udělá parádu na oslavě narozenin či večírku. Na opravdu velký mejdan můžete přinést krabici s dvaasedmdesáti kusy. Ale k mání jsou i malá balení s jedním věnečkem, kterými můžete obdarovat třeba kolegy v práci.
Cenová politika je jednoduchá: 1 za 35,-, 4 kusy za 150,-, 8 kusů 250,-, 32 za 950,-, největší balení s dvaasedmdesáti věnečky za 1950,-. Koncept je postavený tak, aby nabízel jeden produkt pro mnoho různých příležitostí. Velké krabice s věnečky balí Roman jako luxusní kabelky, do hedvábného papíru s velkou mašlí a přelepkou s logem.
České věnečky do světa?
Zatím jde o one man show, Janeček v noci peče, přes den prodává. Ví, že je to dlouhodobě neudržitelné, takže přemýšlí o rozšíření týmu. Budoucnost značky má narýsovanou celkem jasně: „Tenhle butik je to pro mě startovní čára, rád bych aby koncept směřoval do světa.“
Ve světě budou mít věnečky už větší konkurenci, například ve zmiňovaných makronkách, ale proč by podobně jako francouzské makronky nemohly vyrazit do světa v luxusním balení i české věnečky? Právě „balení“, atmosféra, kultura prodeje, hezký pocit z prostředí nebo jen vůně často rozhodují o tom, proč se do některých obchodů vracíme.
>>>>>> Trendy v gastronomii a hříšně dobré podniky pro vás objevuje Darina Křivánková <<<<<<
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.