Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

PROHLÉDNĚTE SI: Pribináček slaví sedmdesátiny. Jak se dřív vyráběl?

PROHLÉDNĚTE SI: Pribináček slaví sedmdesátiny. Jak se dřív vyráběl?
Profimedia
 ČTK

Mléčný krém Pribináček se v mlékárně v Přibyslavi - Hesově vyrábí už 70 let. Sladký krém z tvarohu a smetany byl na trh uvedený v roce 1954, aby dětem po válce dodal potřebnou výživu. Ze závodu, který teď patří společnosti Savencia, se Pribináček vyváží i na Slovensko.

Reklama

Pribináček se vyrábí jen v Hesově. Na produkci závodu se skoro 400 zaměstnanci se podílí přibližně 30 procenty. V minulém roce bylo Pribináčku vyrobeno přibližně 4800 tun. Na Slovensku se prodává pod stejnou značkou a je tam nejprodávanější značkou mléčných dezertů, jak vyplývá z údajů poskytnutých generálním ředitelem společnosti Alešem Malenkou.

Mimo území bývalého Československa sladký tvaroh nikdo nezná, říká Vladimír Čejna, manažer firmy pro gastrovýrobky. Limitem pro export do vzdálenějších zemí je podle něj i trvanlivost Pribináčku, která je něco přes měsíc.

Společnost Savencia je držitelem ochranné známky Pribináček a jeho grafických prvků. Snaží se rozšiřovat portfolio výrobků s touto značkou. Do odborné soutěže Mlékárenského dne, který bude v sobotu v Přibyslavi, poslal výrobce banánový Pribináček. Na druhou stranu zůstává věrný klasickým recepturám a příchutím, jako je vanilka a kakao.

Reklama

Nejvýraznější změnou bylo podle Čejny zavedení termizace krému v 90. letech, která podstatně prodloužila jeho trvanlivost. Výroba Pribináčku se už díky automatizaci uskutečňuje téměř bez dotyku lidské ruky, krém se do kelímku plní ještě horký. Obsah zavřeného kelímku kontrolují detektory a rentgen.

Pribináček se dlouho prodával v kelímcích se sloganem Pramen zdraví z Posázaví. Tento slogan zazněl i v komedii režiséra Oldřicha Lipského Ať žijí duchové z roku 1977, k níž složil hudbu Jaroslav Uhlíř. „Chcete-li prospěti dítěti bledému, kupte mu pramen zdraví z Posázaví,“ zpívá Lubomír Lipský v roli vedoucího samoobsluhy. V roce 1994 se na obalu Pribináčku poprvé objevil kocourek.

Poslední roky už slogan na obalu Pribináčku není. Čejna to zdůvodnil tím, že stoupl počet nutričních údajů, které se na něm musí uvádět. „Druhá věc, to souvisí i s exportem na Slovensko, že jsme potřebovali dát větší důraz na logo kocourka, který byl trochu v záplavě textu upozaděný,“ řekl.

Mezi značky vyráběné v Hesově patří i Lučina, Král Sýrů a Sedlčanský Hermelín. V Česku má Savencia druhý závod v Hodoníně. Podle naposled zveřejněné výroční zprávy firmy v roce 2022 činil její čistý obrat 3,5 miliardy korun. V ČR a na Slovensku Savencia zaměstnává přes 800 lidí, patří do francouzské skupiny.

Do českého mlékárenství přišla francouzská skupina Bongrain v roce 1993, kdy získala majoritu v hesovské mlékárně Pribina. Následovala akvizice Povltavských mlékáren Sedlčany a TPK Hodonín. Skupina vstoupila také do mlékáren v Liptovském Mikuláši na Slovensku. V roce 2015 změnila název na Savencia Fromage & Dairy, změna se týkala i dceřiných firem v ČR a na SR.

Olomoucké tvarůžky

PROHLÉDNĚTE SI: Olomoucké tvarůžky slaví sto let. Jak se dělaly dříve?

Lidé je buď milují, nebo nenávidí, takzvané syrečky. V roce 1924 se v loštické továrně roztočil první formovací stroj a odstartoval revoluci ve výrobě jediného původního českého sýra, aromatického tvarůžku.

Přečíst článek

Model Roadster v roce 2010, showroom Tesly v kalifornské Newport Beach,

Retro: Jak vypadala Tesla, když ji skoro nikdo neznal

Kalifornská Tesla je nejdražší automobilkou světa a stala se ikonou. Přitom v roce 2010 sjel z její výrobní linky teprve tisící kousek sportovního modelu Roadster a měla jen pár showroomů v Kalifornii.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme