Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

PROHLÉDNĚTE SI: Pribináček slaví sedmdesátiny. Jak se dřív vyráběl?

PROHLÉDNĚTE SI: Pribináček slaví sedmdesátiny. Jak se dřív vyráběl?
Profimedia
 ČTK

Mléčný krém Pribináček se v mlékárně v Přibyslavi - Hesově vyrábí už 70 let. Sladký krém z tvarohu a smetany byl na trh uvedený v roce 1954, aby dětem po válce dodal potřebnou výživu. Ze závodu, který teď patří společnosti Savencia, se Pribináček vyváží i na Slovensko.

Pribináček se vyrábí jen v Hesově. Na produkci závodu se skoro 400 zaměstnanci se podílí přibližně 30 procenty. V minulém roce bylo Pribináčku vyrobeno přibližně 4800 tun. Na Slovensku se prodává pod stejnou značkou a je tam nejprodávanější značkou mléčných dezertů, jak vyplývá z údajů poskytnutých generálním ředitelem společnosti Alešem Malenkou.

Mimo území bývalého Československa sladký tvaroh nikdo nezná, říká Vladimír Čejna, manažer firmy pro gastrovýrobky. Limitem pro export do vzdálenějších zemí je podle něj i trvanlivost Pribináčku, která je něco přes měsíc.

Společnost Savencia je držitelem ochranné známky Pribináček a jeho grafických prvků. Snaží se rozšiřovat portfolio výrobků s touto značkou. Do odborné soutěže Mlékárenského dne, který bude v sobotu v Přibyslavi, poslal výrobce banánový Pribináček. Na druhou stranu zůstává věrný klasickým recepturám a příchutím, jako je vanilka a kakao.

Nejvýraznější změnou bylo podle Čejny zavedení termizace krému v 90. letech, která podstatně prodloužila jeho trvanlivost. Výroba Pribináčku se už díky automatizaci uskutečňuje téměř bez dotyku lidské ruky, krém se do kelímku plní ještě horký. Obsah zavřeného kelímku kontrolují detektory a rentgen.

Pribináček se dlouho prodával v kelímcích se sloganem Pramen zdraví z Posázaví. Tento slogan zazněl i v komedii režiséra Oldřicha Lipského Ať žijí duchové z roku 1977, k níž složil hudbu Jaroslav Uhlíř. „Chcete-li prospěti dítěti bledému, kupte mu pramen zdraví z Posázaví,“ zpívá Lubomír Lipský v roli vedoucího samoobsluhy. V roce 1994 se na obalu Pribináčku poprvé objevil kocourek.

Poslední roky už slogan na obalu Pribináčku není. Čejna to zdůvodnil tím, že stoupl počet nutričních údajů, které se na něm musí uvádět. „Druhá věc, to souvisí i s exportem na Slovensko, že jsme potřebovali dát větší důraz na logo kocourka, který byl trochu v záplavě textu upozaděný,“ řekl.

Mezi značky vyráběné v Hesově patří i Lučina, Král Sýrů a Sedlčanský Hermelín. V Česku má Savencia druhý závod v Hodoníně. Podle naposled zveřejněné výroční zprávy firmy v roce 2022 činil její čistý obrat 3,5 miliardy korun. V ČR a na Slovensku Savencia zaměstnává přes 800 lidí, patří do francouzské skupiny.

Do českého mlékárenství přišla francouzská skupina Bongrain v roce 1993, kdy získala majoritu v hesovské mlékárně Pribina. Následovala akvizice Povltavských mlékáren Sedlčany a TPK Hodonín. Skupina vstoupila také do mlékáren v Liptovském Mikuláši na Slovensku. V roce 2015 změnila název na Savencia Fromage & Dairy, změna se týkala i dceřiných firem v ČR a na SR.

Olomoucké tvarůžky

PROHLÉDNĚTE SI: Olomoucké tvarůžky slaví sto let. Jak se dělaly dříve?

Lidé je buď milují, nebo nenávidí, takzvané syrečky. V roce 1924 se v loštické továrně roztočil první formovací stroj a odstartoval revoluci ve výrobě jediného původního českého sýra, aromatického tvarůžku.

Přečíst článek

Model Roadster v roce 2010, showroom Tesly v kalifornské Newport Beach,

Retro: Jak vypadala Tesla, když ji skoro nikdo neznal

Kalifornská Tesla je nejdražší automobilkou světa a stala se ikonou. Přitom v roce 2010 sjel z její výrobní linky teprve tisící kousek sportovního modelu Roadster a měla jen pár showroomů v Kalifornii.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme