Řada Čechů hledá ve Španělsku plán B pro život, říká makléřka

Radmila Posadová se svou agenturou Ska Reality zprostředkovává nákupy nemovitostí ve Španělsku pro různorodou klientelu. V poslední době se zájem zvyšuje. „Ve Španělsku je inflace poloviční a v zimě stačí ten pověstný svetr. Češi tam hledají druhý domov,” poznamenává.
Jak se poptávka Čechů po nemovitostech ve Španělsku vyvíjí v letech? Zvýšila se například v poslední době?
Já osobně se léta specializuji na nemovitosti ve velmi konkrétní a prémiové lokalitě, na jižním pobřeží Andalusie, takže mohu mluvit pouze za Costa del Sol, což bude taková má bublina. I tak zde jednoznačně poptávka, která je historicky dost vysoká, roste. Skutečně dobrých míst k žití v Evropě, ale i na světě celkově, nepřibývá a trend je jasný: bude hůř.
Při dnešní globalizaci a zásadní změně životního stylu za poslední léta při základním právním a společenském rámci s danými pravidly je pak rozhodování o investici v Evropě za mě jasné. Takže, poptávka je velká, skokově se zvýšila v období Covidu, s příchodem války blíž k našim hranicím, a teď i v návaznosti na vysokou inflaci, která je ve Španělsku méně než poloviční, a s rostoucími cenami energií. Zde přitápíme pár měsíců v roce, a když si dáte ten v Čechách skloňovaný svetr, tak ani nemusíte.
Jak Češi nejčastěji užívají koupené nemovitosti? Spíše na vlastní rekreaci nebo i na pronájem?
Většina mých klientů si kupuje druhé domovy, kde lze v podstatě celoročně dělat spoustu věcí jen dle nálady a času, protože je prakticky pořád hezky, takže využití je převážně osobní. Ale pronájmy jsou také populární a velmi lukrativní. Jen je třeba si dát pozor na místní legislativu, protože Andalusie má převedeny kompetence ohledně regulace pronájmů.

Lze zobecnit, jak často, kolikrát do roka, lidé lokalitu navštěvují?
Zobecnit opravdu nelze, protože ti, kdo se u nás na jihu rozhodnou investovat, rozhodně netvoří nějakou homogenní skupinu. Společné mají jistě to, že chtějí průsečík toho nejlepšího, na což se dobře zvyká a tím pádem i počáteční představa občasných návštěv takříkajíc chaty u moře velmi často bere za své.
Mám klienty, kteří doslova pendlují mezi Českem a Španělskem , a musí si hlídat maximální délku ročního pobytu, aby nepodléhali španělskému - nevýhodnějšímu - zdanění, a ty, kteří by to tak dělali velmi rádi, ale zatím z různých důvodů nemohou. Klasické ideální nastavení je užít si hezké jarní a letní měsíce v Čechách a na Moravě, a s příchodem šeda a tmy se přesunout na Costa del Sol.
Zbytek rozhovoru o tom, zda se dá letní byt ve Španělsku pořídit na hypotéku a kde a co si Češi nejraději kupují, se dočtete v novém magazínu Realitní Club.
Současní miliardáři, kteří před třiceti lety postavili svůj byznys na výstavbě bytů, začínají šlapat vodu. Korec, Kunovský, Sekyra a spol. Zkušení podnikatelé, kteří dokázali najít způsob jak vydělat miliardy korun na tom, že získali pozemky, postavili na nich domy a byty výhodně prodali.
Dalibor Martínek: Doba se definitivně změnila. U developera už nový byt nehledejte
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.