Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

RECENZE: Nové vodíkové auto je jako elektromobil, ale s rychlým „nabíjením“. Má však háček

Toyota Mirai
Zdeněk Pečený, Newstream
Zdeněk Pečený

Vodíková Toyota Mirai v reálném provozu ujede na plnou nádrž něco přes 400 kilometrů. To by při rychlém tankování a bezemisním provozu bylo super, ale tankovat zatím není moc kde. Cena paliva na ujetý kilometr také překvapí.

Reklama

Vysoká očekávání

Při prvním pohledu na Toyotu Mirai je jasné, odkud přichází. Její křivky nezapřou tvary japonské automobilky. Dramatická a agresivní příď postupně přechází do protáhlého těla. Vizuálně je někde mezi Lexusem ES a Toyotou Camry.

Zvenku se jedná o velký pětimetrový sedan, ale zevnitř je to s místem úplně jinak. Mohou za to vodíkové nádrže. Střed auta vyplňuje ohromný středový panel, který ubírá místa pro cestující. Místa vzadu na nohy příliš není a podobně je to i s prostorem na hlavu pro kohokoliv přes 160 centimetrů. Podobný šok čeká řidiče při otevření víka kufru. Velikost zavazadlového prostoru odpovídá spíše nejmenším městským vozům, ne pětimetrovým sedanům.

Motorizace

Častým nepochopením vodíkových vozů je představa, že vodík nahrazuje motor. Tak to není. Vozy na vodíkový pohon jsou vlastně elektromobily, jen energie vzniká chemickou reakcí vodíku se vzduchem a neukládá se do baterií. V Česku jsou aktuálně dvě veřejné vodíkové tankovací stanice. Na pražském Barrandově a v Litvínově. Problém je, že často jsou mimo provoz a nebo bez vodíku.

Reklama

Při testování vozu jsem narazil na další komplikaci, která u elektromobilů či tradičních vozů neexistuje. Vůz lze ideálně dotankovat až při poloprázdné nádrži. I při čtvrtině již vyjeté nádrže mě tankovací stanice nenechala dotankovat do plna. Cesta 120 kilometrů mimo Prahu se tak proměnila v kovbojku, zda se zvládnu vrátit zpět. Aktuální cena vodíku je v česku 499 korun za kilogram. Plná nádrž o 5,5 kilogramech tedy vyjde zhruba na 2750 korun, za které vůz ujede jen něco přes 400 kilometrů.

Těžký velký sedan s výkonem 182 koní není stavěný na závodní okruh, ale po městě a do dálničního rychlostního limitu je dostatečně dynamický. Samotná jízda a pocit z ní jsou téměř identické s jízdou v elektromobilu. Mirai, což v japonštině znamená budoucnost, nabízí velmi pohodlné svezení.

Technologie

Druhá generace Toyoty Mirai je na světě již pátým rokem. To se projevuje v interiérů, především na grafice 12,3palcového dotykového displeje. Především starší generace navigace byla nepoužitelná. Jinak vůz se startovací cenou nad 1,8 milionu korun disponuje nejvyšší představitelnou výbavou. Headup displej, kvalitní JBL audiosystém, vyhřívaná a ventilovaná sedadla, a to nejen vpředu, ale i vzadu. Chlazená zadní sedadla se v této cenové kategorii často nevidí.

Verdikt

Vodíkový pohon má za mě budoucnost a stojí za další rozvoj. V Česku ho aktuálně brzdí malá tankovací síť. Ke dvěma již zmíněným by ale v dohledné době mohla přibýt další na východě Prahy a po jedné v Brně a Ostravě. Tak snad se blízká na lepší časy pro snadnější používání vodíkových vozidel.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Martin Peleška, šéf Toyota ČR

Šéf Toyoty: Omlazení českého vozového parku brzdí široká nabídka. Lidé mají problém si nové auto vybrat

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme