Retro: Jak vypadala Tesla, když ji skoro nikdo neznal
Kalifornská Tesla je nejdražší automobilkou světa a stala se ikonou. Přitom v roce 2010 sjel z její výrobní linky teprve tisící kousek sportovního modelu Roadster a měla jen pár showroomů v Kalifornii.
Tesla představila svůj první model sportovního elektrovozu s názvem Roadster v roce 2008. Bylo to první sériové vyráběné zcela elektrické vozidlo na lithium-ionové baterie, zároveň první elektrické auto, které dokázalo na jedno nabití ujet přes 320 kilomentrů. První Tesla ale nebyla nic levného, model se prodával za 110 tisíc dolarů. Tehdy ještě automobilka neměla vlastní fabriku, roadster seděl na podvozku britského sporťáku Lotus Elite a částečně se montoval v Británii, pro americké zákazníky se dodělával v kalifornském Menlo Parku.
Před dekádou znali Teslu jen nadšenci, automobilka v lednu 2010 prodala svůj teprve tisícátý kus Roadsteru. V tu dobu měla Tesla jen pár obchodů v Kalifornii - a v polovině tohoto roku otevřela první obchod pro Evropu v dánské Kodani. Elon Musk k otevírání prvních obchodů tehdy uvedl, že chce, aby přinášely podobnou zákaznickou zkušenost jako obchody Apple Store. Úplně prvním showroomem Tesly byla prodejna na losangeleském Santa Monica Boulevard, otevřená v roce 2008.
Elon jako investor
Ačkoli Musk je s Teslou neodmyslitelně spjat, ve skutečnosti jejím zakladatelem nebyl. Výrobce elektrických vozidel založili v roce 2003 tři inženýři a Musk se k nim o rok později přidal jako investor - jako venture kapitalista do ní vložil 6,5 milionu dolarů (měl peníze z prodeje PayPalu, který spoluzaložil s Peterem Thielem). Další investiční kolo o dva roky později už přilákalo řadu zvučných jmen, například zakladatele Googlu Serge Brinna a Larryho Page či známé investiční fondy. Musk osobně dohlížel na výrobu a design Roadsteru a dokonce za něj přebral cenu Global Green od ruského vůdce Michaila Gorbačova. Mimochodem Musk tehdy sporťák také povozil po Rudém náměstí. Tesla po uvedení modelu S se sporťákem skončila, ale začala vyrábět Roadster druhé generace v roce 2017.
Dvě ostré zatáčky
Tesla má za sebou ale i pohnutou historii: v prosinci 2008, uprostřed finanční krize, málem zkrachovala, z tehdejšího kola financování se stalo záchranné. Musk převzal roli CEO a vyhodil čtvrtinu zaměstnanců. Deset procent v automobilce získal Daimler a i Musk přiznává, že tehdy firmu investice německého gigantu zachránila. Daimler posléze necelou polovinu svého podílu v Tesle prodal investičnímu fondu z Abú Dhabí.
V červnu 2010 upsala Tesla poprvé své akcie na newyorské burze: kus za 17 dolarů, plus část podílu v Tesle získala Toyota. Tesla přišla s modelem S - jenže zanedlouho opět nastaly problémy, výroba modelů S vázla a k tomu se přidalo několik vznícení vozidel, akcie na to doplatily poklesem o pětinu. Musk v roce 2013 opět odvracel bankrot, domluvil se s Googlem na půjčce. Nakonec se ale výroba nahodila a ze záchranného úvěru sešlo.
Model S, který vznikl z původního Roadsteru, začala Tesla vyrábět ve své první továrně v kalifornském Fremontu v roce 2012. Další fabrika především na baterie vznikla o dva roky později v Nevadě. Krom toho Tesla vyrábí v Gigafactory v Číně a brzy začne v Gigafactory u Berlína, zvažuje i Indii.
Letos v říjnu přesáhla hodnota Tesly neuvěřitelný jeden bilion dolarů. Musk se rovněž letos stal nejbohatším mužem planety.
Segment cestovního ruchu v posledních dvou letech významně ochabl a tuzemští provozovatelé hotelů se potýkali s razantním propadem tržeb. „Upřímně – kdyby korona přišla přede dvěma roky, měli bychom větší problémy," říká majitel stejnojmenné hotelové sítě Lukáš Pytloun, který před pár týdny otevřel nový hotel na pražské Kampě.Lukáš Pytloun: Do konce příštího roku budeme investovat 500 milionů
Leaders
Nové muzeum nejslavnějšího norského malíře Edvarda Muncha, které se nedávno otevřelo pro veřejnost v Oslu, vyhrálo hlasování o nejošklivější novou budovu v Norsku. O výsledcích soutěže pořádané hnutím Arkitekturoppröret informoval deník Aftenposten. V galerii se podívejte na další stavby ve světě, které v „soutěžích ošklivosti“ uspěly – včetně žižkovského vysílače v Praze, jenž negativně zaujal pozornost ve světě hned několikrát.Nejošklivější stavby světa: Munchovo muzeum i žižkovská věž
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.