Revoluce v gastronomii? Cloudové kuchyně přitahují milionové investice

Nízké provozní náklady a schopnost se rychle přizpůsobit přáním nabízí takzvané ghost kitchen, tedy virtuální restaurace. Podniky, ve kterých se vaří pouze jídla s sebou, nemají obsluhu ani místa k sezení, přibývají ve velkém po celém světě. I v Česku.
Covid a s ním spjatá opatření, která tíživě dopadla na segment pohostinství, trend jen umocnila.
„Virtuální restaurace vznikají všude ve Spojených státem, protože zatímco zájem o stravování v restauracích svižně klesá, zájem o rozvoz jídla prudce stoupá. Místa, kde lze vařit hned pro několik restaurací, tak přitahují zájem investorů i restauratérů,“ upozorňuje server Wall Street Journal.
Online rezervační platforma Restu po osmi letech ukončí ke konci roku svoji činnost. Společnost to uvedla na svém webu.
Rezervační platforma Restu končí. Neustála covid
Zprávy z firem
Virtuální kuchyně skýtají řadu výhod, třeba tu v podobě sdílených nákladů na režie. Brand kvalitní restaurace lze vytvořit i bez vysokých nákladů na pronájem prostoru na atraktivním místě. Navíc nepotřebují ani tolik pracovníků, o jejichž nedostatku se v gastronomii hovoří čím dál častěji.
Cloudové kuchyně přitahují zájem investorů
Ve světe už do cloudových kuchyní investují stovky milionů dolarů. Mezi nejznámější patří určitě prejekt CloudKitchens zakladatele Uberu Travise Kalanicka. Společnost už loni investovala do nákupu 40 nemovitostí ve dvou desítkách amerických měst více než 130 milionů dolarů.
Nejvíc „ghost kitchen“ se podle analýzy britské společnosti Eurominotor, na níž upozornil server Statista, je v provozu v Číně (více než 7500) a Indii (více než 3500). Ve Velké Británii je odhadem 750 sdílených prostor pro vaření a ve Spojených státech 1500.
Dramatické zdražování nekončí. Příští rok se průměrná inflace podle nejrůznějších odhadů dostane dalece nad šest procent. Kdy se česká ekonomika vymaní z jejích nenasytných spárů? Na to se pokusil odpovědět hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Pět otázek pro ekonoma: Kdy skončí zdražování benzinu, energií či hypoték?
Money
Velikost globálního trhu cloudových kuchyní podle Euromonitoru v roce 2019 dosáhla úrovně 43 miliard dolarů, do šesti let by to mělo být o více než 28 miliard dolarů víc. Bilionovou hodnotu by trh mohl mít už v roce 2030.
Sdílená kuchyně je i v Praze
V Praze vznikla první cloudová kuchyně v roce 2019. MyFoodPlace založili v Krči Jan Siuda a Tomáš Lvov. Začínali s osmi podniky, dnes jich ve sdílené kuchyni sdružují kolem třiceti.
Do byznysu cloudových kuchyní naskočila i gastro síť Together s projektem kuchyní Wevar s rozvážkou jídel domů. Do projektu vkládají jeho zakladatelé velké naděje a věští slibnou perspektivu. „Chceme mu postavit vlastní centrálu a vybudovat vlastní logistiku rozvozů, to vše s vývojem softwaru pro zdokonalování a zjednodušování nákupu. Učíme se poznávat, jak tento pro nás zcela nový trh a online prostředí funguje,“ řekl již dříve Newstreamu spoluzakladatel sítě David Petřík.
Zážitková kuchyně, soukromý vstup na terasu nebo kotviště na Vltavě. V pražských Holešovicích vznikne již desáté coworkingové centrum společnosti Scott.Weber Workspace.
Porada na lodi a výhled na Prahu slibují nové kanceláře v Holešovicích
Enjoy
Černošická vila odsouzeného podnikatele Radovana Krejčíře se v úterý vydražila za 21,4 milionu korun, tedy nominálně za zhruba dvacetinu nákladů její výstavby, které jsou odhadovány na více než 400 milionů korun.
Krejčířova vila se prodala za zlomek původního odhadu, v podstatě za cenu pozemku
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.