Rtěnka od Diora za deset tisíc. Trh s krásou propadl ultraluxusu, módní domy nabízejí sběratelské kousky
Rtěnka jako trofej do sbírky? Proč ne. Módní domy posouvají hranice luxusu. Dior se pro letošní podzim vytasil se sběratelským kouskem Rouge Premier v pouzdře se 24karátovým zlatem vyrobeném francouzským domem Maison Bernardaud s potiskem odkazujícím k éře marnivosti Marie Antoinetty. Zatímco běžná rtěnka od Diora vyjde na 45 dolarů, v přepočtu kolem tisícovky, Rouge Premier stojí něco přes 500 dolarů, tedy zhruba 12 tisíc korun. A rozhodně není tou nejdražší.
Nová rtěnka Rouge Premier je v prodeji ve vybraných buticích Dioru v Evropě a během září se objeví i na oficiálním eshopu značky a v několika buticích Dioru ve Spojených státech. Pozlacené keramické pouzdro bylo vyrobeno v omezené sérii několika tisíc kusů.
„Chtěli jsme udělat rtěnku, kterou můžete také předat další generaci, a udělat z ní couture kousek, který je drahý a vzácný,” uvedl Peter Philips, kreativní a obrazový ředitel Christian Dior Makeup. „Možná si ji schováte, nebo si ji koupíte pro sebe, pro zvláštní okamžik,” dodal.
„Krok od luxusu k ultra luxusu je teď hodně velký," říká Nadia Pelaez z investiční banky RBC Capital Markets, která má na starost oblast beauty a wellness.
Rtěnky, paletky očních stínů nebo pudry s cenovkou od 200 do 1 000 dolarů bývaly raritou. Dnes jsou součástí prémiových řad mnoha módních značek. Valentino se před dvěma lety vytasil s pudřenkou za 205 dolarů v červeně lakovaném pouzdře se zlatým řetízkem, které lze nosit jako náhrdelník nebo malou kabelku. Začátkem letošního léta nabídl limitovanou edici pilníků na nehty, zrcátek a štětců v devíti brilantních pop artových odstínech za 160 dolarů.
Návrháři a modelky se strachují o zakázky, zatímco módní domy a obchodníci cítí velké zisky. Generativní umělá inteligence (AI) vtrhla i do módního průmyslu, který je celosvětově jedním z největších a nejziskovějších odvětví. Značka Desigual představila svoji první kolekci (na snímku), kterou vytvořili návrháři spolu s umělou inteligencí. Levi´s začne letos doplňovat lidské modelky těmi, které stvoří AI. A původem česká topmodelka Eva Herzigová už má svého realistického virtuálního avatara.Modelky se bojí o práci. Umělá inteligence boří desítky let zavedená pravidla v módním průmyslu
Enjoy
Cena za příběh z minulosti
Do astronomických částek pak vystřelují limitované série parfémů. Guerlain letos na jaře vydal svoji vůni Bouquet de la Mariée ve flakónu z muránského skla navrženém francouzským sochařem a malířem Aristide Najeanem. Lahvička je poseta 69 zlatými včelami a její uzávěr zdobí kytice skleněných květů zdobených 24karátovým zlatem. Guerlain nechal vyrobit pouhých deset kusů, čemuž odpovídala cenovka 27 000 dolarů.
A protože ultraluxus musí být zaobalený do lákavé story nejlépe s historickým nádechem, tak tato limitka parfému byla vydána jako pocta Guerlainově první, dnes už ikonické, „včelí“ láhvi, kterou původně dostala císařovna Evženie coby svatební dar, když se v roce 1853 provdala za Napoleona III.
Americká společnost Tapestry koupí za 8,5 miliardy dolarů, zhruba 187 miliard korun, firmu Capri Holdings, která je majitelem značek luxusního zboží Michael Kors a dalších. Spojený podnik chce na globálním trhu lépe konkurovat větším evropským rivalům, uvedla agentura Reuters.Společnost Tapestry koupí za miliardy dolarů majitele luxusních značek Versace či Michael Kors
Zprávy z firem
Trend, který se hned tak nezastaví
Analytikové očekávají, že trend prémiovosti bude pokračovat. Kosmetický trh zahrnující péči o pleť a vlasy, make-up a vůně loni podle globální studie společnosti McKinsey vygeneroval příjmy zhruba 430 miliard. Podle předpovědí dosáhne 580 miliard dolarů do roku 2027, tedy v průměru stoupne o šest procent ročně. V prémiovém segmentu má být ovšem růst osmiprocentní, zatímco v tom masovém pouze na úrovni pěti procent. Přičemž spotřebitelé jsou ochotni utrácet víc hlavně za parfémy a make-up.
„Prostředí stane ještě konkurenceschopnějším. Řada nezávislých značek, které úspěšně přišly na trh v posledním desetiletí, se snaží rozšiřovat a objevují se noví vyzyvatelé,“ uvádí studie McKinsey.
Zcela jedinečný průřez 65 lety tvorby slavného oděvního návrháře Karla Lagerfelda představila letos newyorská výstavní síň – Metropolitní muzeum umění. Fanoušci německo-francouzské ikony módního průmyslu měli ale na shlédnutí unikátní výstavy „Karl Lagerfeld: Linie krásy“ jen pár týdnů, a tak se na ni stály nekonečné fronty. Stálo to za to si je ale vystát. Ať už se vám totiž Lagerfeldovy módní kreace líbí či nikoliv, jeho téměř neohraničená fantazie, absurdní duality a kontrasty a zásadní vliv na módní průmysl i řadu generací žen, které jeho modely nosily, se mu upřít opravdu nedá. Přinášíme vám ve FOTOGALERII alespoň malou ochutnávku z této jedinečné výstavy. Newyorské Metropolitní muzeum umění hostilo unikátní výstavu z tvorby Karla Lagerfelda
Enjoy
Rtěnka se jménem majitelky
Do nejdražšího segmentu zamířila před třemi lety bývalá obchodní ředitelka řetězce Sephora, orientovaného naopak na masové zákazníky, Margarita Arriagada. Na vrcholu pandemie založila svoji značku rtěnek Valdé. Jejich ceny začínají na 150 dolarech. Luxusní balzám na rty zasazený v pouzdře s motivem zlatého křídla a vlastním jménem nebo iniciálami stojí 209 dolarů. Rtěnka v ručně vyráběném křemenném pouzdře může vyjít až na 1200 dolarů, tedy přibližně 27 tisíc korun.
Zájem zvláště evropských výrobců oblečení dokládat svou uhlíkovou stopu, produkovat udržitelnou módu a vytvářet dobré pracovní prostředí roste. Dokládá to každoroční nárůst vydaných certifikátů potvrzující zodpovědný přístup, řekla na veletrzích Styl a Kabo v Brně Dana Rástočná-Illová z rakouského Institut für Ökologie, Technik und Innovation, který certifikáty vydává. Módní průmysl se podle odhadů podílí až z deseti procent na celosvětových emisích uhlíku a z 20 procent na spotřebě vody.Módní průmysl chce být do roku 2030 zelenější. Trendy je udržitelnost a snižování uhlíkové stopy
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.