Slavné pevnosti Boyard hrozí zkáza. Je málo chráněná před nápory vln

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm stejnojmenné francouzské televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli nedostatečné ochraně před nápory vln je tato památka z 19. století, která se nachází v Atlantickém oceánu mezi ostrovy Oléron a Aix, "odsouzena ke zkáze", uvedl v tiskové zprávě západofrancouzský departement Charente-Maritime, který vyhlásil veřejnou konzultaci. Původně vojenská stavba potřebuje do roku 2028 práce za 44 milionů eur (1,1 miliardy korun), informovala agentura AFP.
"Studie (...) dospěly k závěru, že pokud nebudou vybudovány struktury, které pevnost Boyard ochrání před mořskými proudy a vlnobitím, stavba nevyhnutelně propadne zkáze," uvedly místní úřady.
Práce mají začít v roce 2025 a skončit na přelomu let 2027 a 2028. Zahrnují obnovu některých ochranných struktur, které existovaly v minulosti, a to za použití betonu, který se podobá původní žule. Po konci stavebních úprav se počítá s tím, že pevnost bude přístupná veřejnosti. K památce o rozměrech 68 na 31 metrů se lze přiblížit pouze lodí nebo vrtulníkem.
Pomohou i sponzoři
Předpokládaný rozpočet činí 36 milionů eur bez daně a rada departmentu odhlasovala, že na věc schválí 44 milionů eur. Úřady počítají s dotacemi od státu, regionu Nová Akvitánie a Evropské unie. Letos na podzim také vyhlásí výzvu sponzorům.
Pevnost pochází z dob Napoleona, později se přeměnila na vězení. V roce 1913 přestala být součástí vojenského majetku a nepoužívala se až do roku 1950, kdy byla zapsána na seznam historických památek. I pak ale ležela ladem, než ji v roce 1962 v aukci koupil jistý belgický zubař. Ten ji v roce 1988 prodal producentovi televizních her Jacquesovi Antoineovi, jemuž se už v hlavě rýsoval nový koncept soutěže. Následujícího roku byla pevnost prodána za symbolický jeden frank departementu Charente-Maritime, aby se postaral o veškerou obnovu a údržbu stavby.
Známá francouzská televizní soutěž Pevnost Boyard se začala vysílat v roce 1990. Její koncept koupilo zhruba 40 států včetně České republiky.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.