Slovenská strela z roku 1936 se vrací na koleje. Na jeden jediný den

Společnost Dako CZ ze skupiny CSG miliardáře Michala Strnada dopraví na jeden den do Ostravy legendární Slovenskou strelu. Tato národní kulturní památka je hlavním tahákem mezinárodního železničního veletrhu Rail Business Days, který se uskuteční v ostravském Trojhalí Karolina v termínu od 11. do 13. června.
Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz M 290002, který byl v kopřivnické Tatře vyroben v počtu dvou kusů na zakázku Československých státních drah v roce 1936. Vůz by nasazen na lince Bratislava – Brno – Praha a cestující dokázal přepravit z Bratislavy do Prahy za úctyhodné 4 hodiny a 18 minut.
V roce 2021, po kompletní rekonstrukci, byla Slovenská strela umístěna v nově vybudovaném depozitáři vedle Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici.
„Ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a s Muzeem Tatra jsme dokázali zajistit, aby mohla být tato národní kulturní památka na Rail Business Days na jeden den výstavy dopravena a prezentována partnerům i návštěvníkům veletrhu. Vybraní hosté si navíc budou moci za doprovodu kurátorky prohlédnout interiér. Podařilo se nám vyjednat i jízdu Slovenské strely tak, abychom ukázali, že je po rekonstrukci skutečně provozuschopná. To bylo ostatně hlavním záměrem renovace: vrátit Slovenskou strelu na koleje,“ říká Lukáš Andrýsek, generální ředitel divize CSG mobility a automobilky Tatra Trucks.
Rail Business Days představují pro podnikatele v železniční dopravě důležitou akci, je místem setkávání zástupců firem zejména s tuzemskými obchodními partnery i vystavovateli ze zahraničí.
Konkrétně společnost Dako-CZ bude na letošním veletrhu vystavovat důležitou novinku v oblasti pneumatických brzdových systémů pro osobní i nákladní dopravu: stavěč odlehlosti zdrží DAKO SZD. Tato zařízení jsou důležitá k zajištění správného účinku pneumatické brzdy železničních vozů.
„Na domácím trhu se nám povedlo v uplynulém období získat významné kontrakty s předními výrobci. Zmíním například dodávky elektromechanických brzdových systémů pro tramvaje ForCity Plus 52T z produkce Škoda Group, které budou určeny pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Se společností Pragoimex jsme uzavřeli kontrakt na dodávku elektromechanických brzdových systémů na devět nízkopodlažních tramvají EVO1/O určených pro Dopravní podnik města Olomouc,“ uvádí Stanislav Pometlo, generální ředitel Dako CZ s tím, že společnosti se daří získávat zakázky také v oblasti nákladní dopravy.
Výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla Dako-CZ z Třemošnice vloni dosáhl rekordního zisku po zdanění téměř 440 milionů korun. Výsledek asi o 114 milionů překonal zisk z roku 2021. Celkové tržby minulý rok poprvé překonaly hranici dvou miliard korun, z toho na tržby z prodeje výrobků a služeb připadalo 1,843 miliardy, což představuje meziroční nárůst o 40 procent. Uvádí výroční zpráva zveřejněná ve Sbírce listin. O 46 procent na 369 milionů korun se zvýšily tržby za prodej zboží.
Výrobce Dako-CZ vloni dosáhla rekordního čistého zisku téměř 440 milionů korun. Vyrábí komponenty pro Škodovku či Siemens
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.