Soumrak japonské hi-tech tradice? Kvůli „sushi terorismu“ mizí z restaurací pohyblivé pásy s jídlem, vrací se číšníci
Po Japonsku se začala šířit virální videa, která ukazují, jak se někteří zákazníci oblíbených restaurací, v nichž si lidé vybírají sushi přímo z pohyblivých pásů bez čekání na číšníky, chovají k jídlu decentně řečeno nehygienicky. Velké japonské řetězce těchto restaurací zvaných kaitenzushi proto kvůli těmto „sushi teroristům“ začaly od používání hi-tech vymoženosti upouštět a vracet se k tradiční osobní obsluze, napsal deník The Guardian.
Zdá se, že bezstarostné dny japonského zvyku hi-tech sushi stolování – kdy si zákazníci berou v restauracích talíře přímo z pohyblivého pásu – jsou u konce, protože řetězce se potýkají s masovou odmítavou reakcí zákazníků na záplavu hygienických incidentů způsobených špatně vychovanou klientelou.
Obří tuňák o váze 212 kilogramů byl vydražen za 275 tisíc dolarů (asi 6,2 milionu korun) při slavnostním prvním prodeji nového roku na tokijském rybím trhu Toyosu. Je to na úvod sezony nejvíce za čtyři roky, což signalizuje, že spotřebitelé se vracejí utrácet v restauracích a barech, napsala agentura Bloomberg.První tuňák letošní sezony vynesl v japonské aukci přes šest milionů. Nejvíce za tři roky
Enjoy
Od doby, kdy se před několika týdny objevilo virální video ukazující teenagera, jak olizuje otevřený vršek společné láhve od sojové omáčky a jídlo kolující v kaitenzushi restauraci, řetězce se snaží obnovit svou dobrou až „čistou“ pověst. I když to znamená odstranit důvod jejich hlavní atraktivity, napsal The Guardian.
Lídrovi trhu se propadla cena akcií
Incidenty způsobily propad akcií společnosti Sushiro, lídra v tomto odvětví, a přiměly restauratéry přehodnotit, jak servírují pokrmy. Společnost Choshimaru, která provozuje restaurace v oblasti širšího Tokia, v té souvislosti uvedla, že pohyblivé jídelní pásy zastaví.
Spotřeba saké v Japonsku výrazně klesá, a to z mnoha důvodů. Patří k nim rostoucí rozmanitost výběru alkoholu a kopírování západní spotřebitelské kultury, říká japonský emigrant Genki Itó žijící ve Spojených státech. Zaměřuje se tam na dovoz a prodej tohoto alkoholického nápoje, který se vyrábí z fermentované rýže namočené ve vodě.Japonci ztrácejí zájem, ale saké letí ve světě, kde má nové fanoušky
Enjoy
Zaměstnanci jsou tak nyní povinni doručovat objednávky osobně poté, co jedno z videí ukázalo, jak strávník vkládá nedopalek cigarety do nádoby s nakládaným zázvorem. V reakci na to zaměstnanci řetězce začali nosit koření a příbory na stoly pokaždé, když na volná místa usedla nová skupina hostů.
Pak ale Choshimaru šla ještě o krok dál a oznámila, že prozatím budou do konce dubna ve všech 63 jeho restauracích pásy vypnuty a zákazníci budou nuceni čekat, až jim personál přinese jejich objednávky přímo ke stolu.
Průmysl kaitenzushi, jehož hodnota se v roce 2021 odhadovala na 740 miliard jenů (asi 120 miliard korun), byl těžce zasažen záplavou virálních videí. Záběry mimo jiné ukázaly, jak zákazníci olizují lahve od omáček a natírají wasabi na jídlo, které projíždí kolem, stříkají na sushi dezinfekcí na ruce a kradou talíře s jídlem určeným pro jiné stoly.
Míra inflace v Japonsku se v lednu vyšplhala na maximum za 41 let, podniky totiž přesouvaly zvýšené náklady na domácnosti. Spotřebitelské ceny bez zahrnutí čerstvých potravin se tak meziročně zvýšily o 4,2 procenta po prosincovém nárůstu o 4,0 procenta, oznámila japonská vláda. Ceny tak rostly nejrychleji od září 1981, kdy ropná krize na Blízkém východě vedla k prudkému zdražení paliv.Šok pro Japonce. Inflaci mají nejvyšší za čtyři desítky let
Money
Společnost Sushiro již dříve uvedla, že sushi bude zákazníkům, kteří si objednávají prostřednictvím zařízení s dotykovou obrazovkou, doručováno pouze prostřednictvím „vyhrazeného pásu“. To ostatním hostům ztíží manipulaci s jídlem. Změna nastala poté, co Sushiro utrpělo propadem počtu zákazníků, protože lidé se po rozsáhlém mediálním zpravodajství o „sushi terorismu“ začali vyhýbat pohodlí a hi-tech pověsti kaitenzushi.
Ke slovu přijdou i kamery s umělou inteligencí
A řetězec Kura Sushi minulý týden uvedl, že brzy zavede kamery vybavené umělou inteligencí (AI) pro sledování stolů ve svých restauracích ve snaze odradit zlomyslné strávníky. Systém údajně dokáže detekovat „neobvyklé“ chování zákazníků, jako je odstranění talíře z pohyblivého pásu a jeho rychlé navrácení zpět.
„Naše společnost slyšela od velkého počtu zákazníků, že už nedůvěřují nebo nechtějí chodit do sushi restaurací s jezdícím pásem," řekl Hiroyuki Okamoto, šéf oddělení public relations Kura Sushi. „Je to krize nejen pro naše obchody, ale pro celý průmysl sushi s dopravníky,“ řekl Okamoto a dodal, že použití umělé inteligence by strávníky mělo uklidnit – i když to znamená, že budou pod dohledem.
Pyrrochinolinchinon (PQQ) je nepříliš známá, ale přitom důležitá sloučenina, funkcemi podobná vitamínům. Je nezbytná pro správnou funkci buněk a dobré zdraví a tělo ho samo zároveň neumí vyrobit. V současné době se však za vitamín nepovažuje a patří do skupiny růstových faktorů. Získávat jej lze ze stravy, zejména z fermentovaných potravin.Biohacking: Proč je japonská kuchyně tak zdravá? Stojí za tím látka zvaná PQQ
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.