Stanislav Šulc: Český internet válcuje podivný hit Hafo. Je chytřejší, než se zdá
Za posledních 48 hodin český internet nemá větší téma než písničku Hafo. Nenahrál ji nikdo ze známých interpretů, přesto má za dva dny více než 300 tisíc zhlédnutí. Navíc se virálně šíří nevěřitelnou rychlostí, a je velmi pravděpodobné, že i vám v následujících dnech někdo pošle odkaz na YouTube. A až 1. prosince se daná skladba objeví na streamovacích službách.
Influenceři ovládají veřejný prostor stále výrazněji. Ještě donedávna se však jejich aktivity omezovaly zejména na reklamu či obyčejná videa na YouTube či Instagramu a TikToku. Nyní se však internetové hvězdičky i u nás pouštějí do kreativního průmyslu. Dokazuje to nevídaný úspěch hitu Hafo, který měl premiéru teprve 27. listopadu a už nyní má více než 300 tisíc zhlédnutí.
Stojí za tím podivný videoklip odkazující na celou řadu fetišů, který je natolik podivný a extravagantní, že jej téměř každý, kdo jej zhlédne, pošle do všech možných skupin, kde komunikuje se svými přáteli. Samozřejmě s informací, že nic tak divného ještě neviděl. A počty klikanců rostou a rostou.
Jihokorejský zpěvák říkající si zkratkou PSY před deseti lety vylétl jako kometa na poli showbyznysu se svým hitem Gangnam Style. Ve své době byl se 4,6 miliardy zhlédnutími nejsledovanějším videoklipem na YouTube a přinesl tamnímu hudebnímu stylu K-pop celosvětovou pozornost. Od vydání písně, kterou lidé milovali a mnozí kritici naopak kroutili hlavami, uplynulo deset let. Sám PSY, který od té doby žádný podobný úspěch nezopakoval, oslaví v prosinci půlkulaté pětačtyřicetiny a věnuje se řízení své hudební společnosti, napsal deník The New York Times.Deset let hitu Gangnam Style. Na další pecku rapper PSY stále čeká
Enjoy
Je to jenom reklama
Za písní stojí zkušený tvůrce internetových hitů vystupující pod jménem Frank Wild. Tomu se již několik let daří monetizovat rostoucí kmen sledujících na populárních sociálních sítích (Instagram 11,5 tisíce, YouTube přes 30 tisíc). Ten své síly v předchozích písních spojil s dalšími influencerkami a u Hafo tomu není jinak – ženský vokál má na svědomí Anna Hamannová neboli Kafuu. Pro ni jde o hudební premiéru a nezastíraným cílem je snaha přilákat na její profily na sociálních sítích a zejména na komunitní síť Only Fans, kde tvůrci prodávají různý obsah, velmi často erotické povahy.
A aby reklamní povahy nebylo málo, celý klip končí přímým odkazem na jeden nejmenovaný útulek. Skutečný útulek.
„Money, money, money, always sunny, in the rich man´s world“ můžou si zpívat členové legendární popové skupiny ABBA podle svého dávného hitu. Jejich nového alba Voyage, které vyšlo po čtyřicetileté pauze jedné z komerčně nejúspěšnějších kapel světa, se v prvním týdnu po vydání prodalo podle vydavatelské firmy Universal Music přes milion kusů. Zájem album vystřelil do čela hitparád dvou desítek zemí včetně Česka, Británie či Německa a na druhé místo prestižního amerického žebříčku Billboard.Stroj na peníze ABBA se opět rozjel, prodala milion kusů nové desky
Money
Hypermoderní pop
Přes veškerou podivnost by nemělo zapadnout, že aktuální hit Franka Wilda zapadá do současných trendů takzvaného hyperpopu. Není se čemu divit. Wild má trendy v krvi a před lety hudbu produkoval a tvořil s dnes nejvýraznějšími jmény české rapové scény. S rapperem Nik Tendem byl od jeho úplných začátků, spolupracoval s ním na tracku Páv, později třeba i na songu Savana, kde se objevil i hlasově. Spolupracoval ale i s Robinem Zootem či zakladatelem Milion Plus Yzomandiasem, tehdy ještě vystupujícím pod jménem Logic.
Hafo tak odkazuje na tvorbu podivínů typu 100 Gecs, kteří patří k nejoriginálnějším tvůrcům posledních pěti let. Mnohé možná napadne spojitost s dalším „šíleným“ klipem Skibidi od ruské kapely Little Big. Není bez zajímavosti, že i z něj se stal virál a za dva týdny měl 28 milionů zhlédnutí. Za čtyři roky pak nasbíral téměř 650 milionů zhlédnutí.
Navíc se tu objevují vlivy 90. let, které se do současné hudby vracejí například v tvorbě Dannyho L. Harla.
To jen na okraj k podivnému klipu, který vám možná za pár hodin někdo pošle WhatsAppem. Odsoudit jej je opravdu snadné. Pochopit, jak sofistikovaně funguje, už je trochu složitější.
Již za pár hodin se na obrazovkách veřejnoprávní televize objeví 13. epizoda třetí série kriminálky Případy prvního oddělení. Podle vyjádření všech zúčastněných to bude naposledy, co se s populární pražskou mordpartou setkáme. Z hlediska televizní branže to je úplný nesmysl, protože seriál patří k nejsledovanějším dílům posledních let. Naučíme se v Česku konečně správně nakládat s televizní tvorbou?Stanislav Šulc: ČT dělá velkou chybu. Případy 1. oddělení nemají končit
Názory
Další komentáře Stanislava Šulce čtěte zde
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.