Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Svařák v Praze? Nejlevnější na Jiřáku je za 65 korun

Na svařák zájemce v Praze lákají takřka na každém kroku
Newstream Michal Nosek
Michal Nosek

Čas adventu je neodmyslitelně spojený s vánočními trhy a stánky se svařeným vínem a dalšími pochutinami, které si člověk dá jednou za rok. Svařák ale v současné době nabízejí i ve vinárnách a kavárnách, kde je mnohdy levnější a lepší.  

Vánoční trhy jsou již na většině náměstí a plácků v Česku v plném proudu. V Praze se kromě tradičních, na Staroměstském náměstí či  Náměstí Míru, letos hodně hovoří o tom na náměstí Jiřího z Poděbrad, které prochází kompletní rekonstrukcí. „Jeden stánek se svařákem, druhý s trdelníkem a třetí s langoši, to je smutný trh, navíc radnice nechala ozdobit lípu. Takže konec tradice,” zhodnotil situaci jeden z místních konzumentů u stánku. Dalšímu se to naopak líbí, nápad se svítící lípou ozdobenou červenými srdíčky se mu velmi líbí. „Jsem rád, že je to tady komorní. Kdo chce šrumec, ať si zajde na Staromák mezi turisty,” hodnotí místní akci Prahy 3. „Cena svařáku je v pohodě, horší jsou další lákadla, zajít sem s celou rodinou, za chvíli by padla tisícovka,” stěžuje si další z návštěvnic trhu. 

Prodej svařáku v Praze

Pečení vánočního cukroví má v Česku silnou tradici

Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka

Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví.  

Přečíst článek

Popularita svařeného vína, tedy svařáku v Česku stále roste, a to právě díky vánočním trhům. Ceny se liší podle regionu i kvality. Na pražských trzích se ceny svařáku běžně pohybují mezi 70 –120 korunami za sklenici, zatímco v menších městech je možné jej pořídit i za 50 –70 korun. Mírné zvýšení ceny je ovlivněné rostoucími náklady na energie, ale také dražším vínem a kořením. Na náměstí Jiřího z Poděbrad se dá nejlevněji koupit za 65 korun.

Vánoční svařené víno, často označované jako svařák, má své kořeny v dávné historii. Původní koncept teplého kořeněného vína sahá až do starověkého Říma, kde se připravoval nápoj známý jako conditum paradoxum. Tento sladký a kořeněný nápoj měl nejen zahřát, ale také prodloužit trvanlivost vína. S příchodem středověku se tradice svařeného vína rozšířila po celé Evropě, především díky severským zemím a Německu, kde vznikly první trhy s horkými nápoji. 

Jiří s kolegou prodávají stromky u Jindřižské věže každý rok

Obyčejná práce: Vánoční stromky zdražily o desetinu, říká prodejce

Se začátkem adventu se řadě prostranství objevili prodejci vánočních stromků. „Zatím lidé kupují hlavně jmelí a větve, zájem stromky teprve přijde,“ říká Jiří, který má s kolegou na starost prodejní místo u Jindřišské věže v centru Prahy. 

Přečíst článek

Ve středověku sloužilo svařené víno nejen jako hřejivý nápoj, ale i jako léčebný prostředek. Koření jako skořice, hřebíček nebo zázvor bylo ceněno pro své antiseptické a povzbuzující účinky. Tradice se postupně rozvinula i v Česku, kde se svařák stal neodmyslitelnou součástí adventních trhů a vánoční atmosféry

„V domácnostech je svařák stále oblíbený pro svou jednoduchost a možnost přizpůsobit si recept. Stále více lidí si jej připravuje z kvalitního vína, často s přídavkem domácího koření a ovoce,” říká vinárník Tomáš a prozrazuje svůj oblíbený recept 

Unikátní recept na moderní vánoční svařák  

  • 1 láhev červeného vína (ideálně suché nebo polosuché) 
  • 250 ml pomerančového džusu 
  • 3 polévkové lžíce třtinového cukru (nebo podle chuti) 
  • 1 celá skořice 
  • 5 hřebíčků 
  • 1 badyán 
  • 2 plátky čerstvého zázvoru 
  • 1 pomeranč nakrájený na kolečka 
  • 1 citron nakrájený na kolečka 
  • 50 ml rumu (volitelné, pro silnější variantu) 

Ozdoby ze sklárny Koulier

Obyčejný byznys: Nekupujte si stromeček a ozdoby, půjčte si je

Půjčovny aut, kol, lodí či nářadí jsou na trhu naprosto běžné. Nově se o své místo hlásí sdílení vánočních ozdob. 

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme