Bohatí zamávali covidu a začali utrácet. Luxusu se i v době obav z recese daří
Svět se obává recese a lidé nastávající zimy, výsledky některých firem za třetí čtvrtletí ale ukazují, že jeden segment byznysu je vůči nejistotě imunní. Tím je luxusní zboží, neboť mnozí movití lidé se po konci covidových omezení rozhodli si konečně užívat života a neschovávat si peníze do hrobu, napsala agentura Bloomberg.
Nárůst tržeb v uplynulém kvartálu skupiny LVMH, pod níž patří značky Louis Vuitton a Christian Dior, nebo automobilky Mercedes naznačují, že i v době rapidní inflace a obav z recese ve světě alespoň jeden segment ekonomiky zůstává imunní vůči krizím útočícím na maloobchodníky – a tím je luxusní zboží, uvedl Bloomberg.
Zpomalení růstu čínské ekonomiky způsobené pandemií nemoci covid-19 se ukazuje jako výhoda pro Ču Tchaj-ni-čchia, zakladatele tržiště s luxusním zbožím z druhé ruky ZZER, který nyní hledá prostory pro obchod, aby mohl své podnikání rozšířit. Bývalý investor z firmy rizikového kapitálu pozoruje nárůst počtu lidí, kteří chtějí prodat své kabelky Birkin či hodinky Rolex, aby získali peníze, a také prudký růst zájmu kupujících, kteří chtějí luxusní zboží, i když si musejí utahovat opasky.Zpomalení ekonomiky v Číně napomáhá prodeji luxusního zboží z druhé ruky
Money
Kolísající trhy, prudká inflace a narůstající ekonomická nejistota neukázaly žádnou překážku v poptávce mezi lidmi, kteří si mohou dovolit luxusní kabelky, hodinky, šperky a auta. Tržby LVMH od června do září stouply o 22 procent, Mercedes-Benz hlásí nárůst rovněž o více než pětinu. Prodeje aut jinak obecně klesají.
Nikdo nechce být nejbohatším člověkem na hřbitově
„Úleva z toho, že se z pandemie dostali živí, překonala všechny špatné zprávy, protože mnozí spotřebitelé mohou opět přijmout životní postoj 'carpe diem'," uvedl analytik společnosti Bernstein Luca Solca. „Nikdo nechce být nejbohatším člověkem na hřbitově," dodal.
Zámek postavený na dubajském ostrově Palm Džumeira se stal nejdražším prodaným domem v Dubaji. S prodejní cenou 82,4 milionu dolarů (asi 2,1 miliardy korun) ustanovil nový rekord na tamním stále rostoucím trhu s luxusními nemovitostmi, uvedla agentura Bloomberg.Nový rekord na realitním trhu v Dubaji – vila za více než dvě miliardy
Reality
Tento postoj způsobil, že se před butiky Christian Dior a Chanel v Paříži, Berlíně a Londýně v posledních měsících hromadily fronty jako ve scénách připomínajících předpandemickou éru, kdy čínští turisté mohutně využívali nižších cen v Evropě. Teprve nyní, kdy čínští zákazníci stále do značné míry chybí kvůli tvrdé politice Pekingu ohledně covidu, nakupují Američané se silným dolarem i Evropané.
Vše o signálech blížící se recese čtěte zde
Přetrvávající apetit po vyhledávaných značkách pomohl v minulém čtvrtletí zvednout prodeje vozů Mercedes-Benz o více než pětinu. Nedávná prvotní veřejná nabídka akcií Porsche těžila z luxusní pověsti značky, jejíž tržní hodnota po uvedení na burzu překonala hodnotu její mateřské společnosti Volkswagen, pod níž patří i Škoda Auto.
Bohatí sběratelé aut přemýšleli nad obavami z případné recese a výsledek se dostavil. Podle pojišťovací a lifestylové společnosti Hagerty utratili tento víkend v aukcích klasických aut v Monterey přes 460 milionů dolarů, nejvíce v historii akce, uvedl server CNBC. Nejdražším prodaným vozem se stalo Ferrari 410 Sport Spider z roku 1955 s cenou 22 milionů dolarů (asi 542 milionů korun, na snímku).Recese? Raději luxusní auto, řekli si sběratelé a nakoupili za půl miliardy dolarů
Enjoy
Jean-Jacques Guiony, finanční ředitel LVMH, řekl analytikům, že při minulých poklesech měli zákazníci tendenci reagovat více na šoky na akciových trzích než na zpomalení ekonomického růstu. „Na rozdíl od maloobchodního trhu má LVMH schopnost přenést zvýšení nákladů na své bohaté zákazníky,“ řekl.
Kabelka za devět milionů
Mezitím utrácení ze strany movitých lidí pokračuje. Sotheby's prodala na na konci minulého měsíce nejdražší kabelku ve své historii, kousek v krokodýlí kůži Hermes Kelly. Na aukci v Paříži za ni dal zájemce 352 800 eur (asi 8,7 milionu korun). Rekord všech dob stále drží Christie's. Další příležitost otestovat apetit bohatých nastane ve čtvrtek, kdy končí další aukce luxusních kabelek Sotheby's v Hongkongu.
Otázkou nyní je, jak dlouho tato nadprůměrná spotřeba bohatým vydrží. Flavio Cereda, analytik společnosti Jefferies, uvedl, že zatímco výsledky LVMH byly pozitivní, stále existuje nejistota ohledně budoucího vývoje. „Je to další úder pandemii ze strany jejích vítězů," uvedl. „Ale stále není jasné, zda jsme svědky posledního ´hurá´,“ dodal.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.