Švýcarský luxus láká mladé na superhrdiny i udržitelnost

Tvůrci nejdražších švýcarských hodinek mají před sebou velký úkol: Vyřešit otázku, jak přilákat mladé. Překvapivě v tom jsou docela dost úspěšní.
Mládí a luxus? To jde překvapivě hodně dohromady. Nejmladší generace spotřebitelů nemá problém s utrácením vysokých částek, ale činí jinak než předchozí generace. Známkou luxusu dnes jsou pro mladé především tenisky případně mikiny od módních brandů, jako jsou Supreme, Off-White nebo Palms Angels. Jen pro představu, takové triko Off-White stojí stovky eur, tenisky mohou jít i hodně přes tisícovku. V eurech.
Právě na mladé se nyní chtějí zaměřit také výrobci luxusních švýcarských hodinek. V této generaci vidí jasný potenciál. Podle studie o hodinkářském průmyslu od poradenské společnosti Deloitte z roku 2020 u lidí do 40 let věku nosí tradiční hodinky méně než třetina. Naopak u lidí starších to bývá až padesát procent. Aby sektor, který výrazně utrpěl během pandemie, ale opět se vrací k růstu, mohl dále růst, musí se mu podařit oslovit právě nejmladší generace.
Marvel i Nintendo
Jednu z možností, jak přilákat mladé zákazníky některé značky testují právě v Asii. Inspirace přišla ze světa obdobného luxusu - od značek jako Gucci nebo Louis Vuitton. Především Gucci slaví ohromný úspěch s novými kolekcemi, kde využívá motivů a postav studia Walt Disney. Není tak neobvyklé potkat (především v Asii) ženu s mikinou a kabelkou Gucciho, na které najdete myšku Minnie. A nenechte se zmást, jde o opravdu drahé kousky.
Právě tímto směrem se pak vydávají některé hodinářské značky. Například šéf značky Audemars Piguet François-Henry Bennahmias podepsal smlouvu o spolupráci s komiksovým vydavatelstvím Marvel (v současnosti patřící také pod křídla Walta Disneyho). Vznikly tak například unikátní hodinky z modelové řady Royal Oak, které jsou ale propojeny se světem Černého pantera, kultovního superhrdiny právě ze světa Marvel Comics.
Slavní umělci i prestižní galerie nabízejí umění v podobě unikátních digitálních kopií neboli NFT. Jak do nich investovat a nenapálit se?
Investice do digitálního umění rostou. Mají smysl?
Money
A Audemars Piguet s Marvelem nejsou zdaleka sami. Další slavný výrobce švýcarských hodinek Tag Heuer spojil zase síly s vývojářem počítačových her a tvůrcem herních zařízení Nintendo, který vlastní brandy, jako je Pokemon či Super Mario. Právě slavný italský instalatér, který patří k nejslavnějším postavám počítačového světa, se stal hlavním motivem nových hodinek Tag Heuer. Hodinky nazvané Tag Heuer Connected Super Mario Limited Edition vychází z řady chytrých hodinek Tag Heuer Connected, které pohání Wear OS založený na Androidu.
Švýcarské firmy cílejí obdobně i na zralejší zákazníky zapojováním influencerů z nejrůznějších subkultur do kampaní. To samozřejmě v jiných oblastech retailu je hojně využívaný marketingový postup, u luxusních hodinek to však je poměrně netradiční.
Zajímavě se k možnostem tohoto přístupu postavila značka Zenith patřící do impéria luxusu LVMH ovládaného jedním z nejbohatších lidí planety, Francouzem Bernardem Arnaultem. Zenith přednedávnem zveřejnil limitovanou edici své modelové řady Defy, kterou zaštítil kultovní britský DJ Carl Cox. Hodinky mají oproti běžným modelům z této řady hned několik novinek a vedle fosforeskujících částí to je především motiv vinylové desky na číselníku, která je vlastně vteřinovou ručičkou.
Nástup chytrých zařízení a pandemie mohly zasadit definitivní ránu švýcarské vysoké hodinařině. Realita je však jiná. S novými statistikami prodejů skutečně drahých hodinek se ukazuje, že top značky se vracejí a mají možnost se během pouhých čtyř let vrátit k předpandemickým prodejům. Jak je to možné? Budou se muset změnit. A to pořádně.
Švýcarské hodinky se vracejí. Jejich prodej opět roste
Money
Zatímco Marvel a Nintendo budou fungovat nejspíš především u asijského publika, spojení brandu s legendárními postavami subkultur či sportovních odvětví, s nimiž se identifikují dnešní třicátníci a čtyřicátníci, může být zase funkční cestou na evropském a severoamerickém trhu. Navíc luxusní edice jsou pro některé značky stále dobrou cestou, jak prodávat dlouholeté modelové řady stále dál, aniž by muselo dojít k zásadnějším inovacím, protože cena podobných artiklů na sekundárních trzích přirozeně roste.
Sázka na hodnoty
Letošní obsáhlá studie poradenské společnosti McKinsey & Company věnované vývoji na trhu se šperky a hodinkami do roku 2025 se fenoménu mladých zákazníků luxusních brandů věnuje poměrně rozsáhle. Kromě marketingových lákadel tvůrci zmiňují ještě několik podstatných momentů.
Prvním je odklon od extrémní náročnosti, a naopak příklon k větší jednoduchosti, funkčnosti, a dokonce i sportovnímu charakteru hodinek. Právě mladí zákazníci totiž často volí mezi klasickými hodinkami a chytrou nositelnou elektronikou, což budou muset švýcarské manufaktury zohlednit ve své nabídce.
Dále studie McKinsey zmiňuje, že budou muset hodináři přicházet se stále novými limitovanými edicemi, či dokonce příklonem k personalizaci, protože jednou z důležitých hodnot mladých je silný individualismus.
A konečně budou důležitou roli hrát hodnoty, které bude daný produkt reprezentovat. „Myslím si, že hodinky zůstanou jednou z posledních věcí, ve kterých budeme moci být sebou samým, kterými budeme moci vyjadřovat, kým tedy vlastně jsme,“ uvedl Mike France, spoluzakladatel a výkonný šéf značky Christopher Ward. Mladí tak již nyní vyhledávají produkty symbolizující udržitelnost, šetrnost vůči životnímu prostředí i vůči lidem v rozvojovém světě. „Zatímco pouhých 12 procent z generace takzvaných baby boomers je ochotných platit více za produkty, které naplňují takzvané ESG principy, u generace Z to je téměř třetina. Průzkum z roku 2019 pak ukazuje, že dokonce 58 procent mladých lidí by si koupilo luxusní zboží, pokud by naplňovalo hodnoty udržitelnosti,“ uvádí studie McKinsey & Company.
Zakladatel Off-White Virgil Abloh je považován za klíčového muže současné módy a od roku 2018 je vlivným designérem v Arnaultově impériu LVMH.
Miliardář Bernard Arnault koupil majoritu v módním brandu Off-White
Zprávy z firem
Byt v 96. patře newyorského rezidenčního komplexu 432 Park Avenue je na prodej. Cena? 169 milionů dolarů.
V New Yorku se prodává byt za 169 milionů dolarů
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.