Tatrovky vyrazily na Dakar. Na týmy v Saúdské Arábii čeká velké množství nových tras
Závodní vozy se v pátek seřadily na start 46. ročníku Rallye Dakar. Na závodníky čeká v Saúdské Arábii šedesát procent nových tras a další změny. Mezi tradičními soutěžícími nechybějí ani posádky týmu Tatra Buggyra Racing nebo dalších tatrovek. Začátkem nového roku také startuje soutěž Africa Eco Race, do jejích etap opět vyráží se svou tatrou Tomáš Tomeček.
Loni se do první desítky Rallye Dakar prosadily dvě posádky s tatrovkami, letos mají dle svých oficiálních vyjádření přinejmenším stejné ambice, nejvyšší metou je však zisk pověstného beduína. Případné dosažení triumfu by bylo i oslavou 35. výročí od prvního vítězství vozu Tatra na slavném Dakaru. Tehdy, psal se rok 1988 a Karel Loprais se svou posádkou poprvé vítězně dojel k Růžovému jezeru.
Galerie soutěžních vozů Tatra
Za dob Karla Lopraise vývoj speciálních vozů a jejich stavba spadaly do oddělení vývoje běžných modelů Tatry a jejich testování. V novém tisíciletí rodina Lopraisů s tahači Tatra závodila v soukromém týmu, se kterým továrna již neměla nic společného. „Tatra měla tovární tým do přelomu tisíciletí, přičemž veškeré aktivity kolem dálkových soutěží včetně Rallye Dakar byly spojeny s vývojem běžných nákladních vozů pro komerční trh," uvedl Andrej Čírtek, tiskový mluvčí společnosti Tatra Trucks.
Pro Tatra Trucks má podle mluvčího účast na rallye Dakar dvojí hlavní význam. „Samozřejmě je to zviditelnění značky a propagace vozů, tedy marketingově-obchodní význam. V posledních letech Tatra uspěla například v Saúdské Arábii, kde za asistence a podpory automobilky, včetně částečného přenosu technologií, vznikla továrna, která vyrábí vozy Tatra pro místní trh a armádu, nebo na začátku minulého roku oznámený projekt montáže vozů Tatra ve Spojených arabských emirátech promístní trh ve spolupráci s Excalibur Army a firmou Resource Industries. Účast na Rallye Dakar, která se v tomto regionu koná již několik let, na to mohla mít svůj vliv. Druhým neméně důležitým je testování komponent a konstrukčních částí vozů, které jsou využitelné pro běžnou produkci a vývoj technických novinek pro běžné tatrovky,“ doplnil Andrej Čírtek.
Kopřivnická společnost Tatra Truck, patřící do skupiny CSG, testuje nový vůz. Model Tatra Force se pyšní především automatizovaným řízením, které společnost v současnosti testuje a vyvíjí. Projekt je rozdělen do tří fází, přičemž v současné době probíhá jeho první fáze, která představuje testování systémů. Poslední fází má být nákladní vůz s automatizovaným řízením 3. úrovně, který bude schopen autonomní jízdy.Tatra vyvíjí nový náklaďák s názvem Force, který se má v budoucnu stát plně autonomním
Zprávy z firem
Přínos umělé inteligence
Při vývoji kamionu pomohla týmu konstruktérů umělá inteligence, například při výpočtech rozložení celkové váhy vozu i tvaru karoserie. Šéfkonstruktér David Vršecký přiznal, že umělá inteligence mu přinesla nový pohled na stavbu závodního vozu. „Člověk se musí naučit umělou inteligenci správně použít. Důležité je zadání. Naše data jsou specifická a velmi složitá. A jen se správným zadáním může přijít dobrý výsledek,“ uvedl v oficiální zprávě Vršecký. Vedle umělé inteligence byla při konstrukci vozu využita také virtuální realita.
Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada, vyrábí vozidla Pandur II a Titus. K dalším tuzemským výrobcům patří podnik SVOS se svým strojem Vega a o své místo na zbrojařském nebi usiluje i skupina Zetor, která pokračuje v přípravě výroby armádního obrněnce Gerlach. Podívejte se v galerii na různé modifikace obrněnců české výroby.FOTOGALERIE: O české obrněnce roste zájem. Poptává je řada armád
Zprávy z firem
Africa Eco Race 2024
Předposlední den minulého roku byla slavnostně zahájena i druhá legendární vytrvalostní motoristická soutěž, Africa Eco Race. Jde už o 15. ročník podniku, který vznikl v roce 2008 a navázal na původní africkou Rallye Dakar. První etapa odstartovala z marockého přístavu Nador. Závod skončí 14. ledna u Růžového jezera poblíž Dakaru. Soutěžní etapy a přejezdy budou celkově měřit 6000 kilometrů, z čehož dvě třetiny připadnou na měřené úseky. Ani letos nechybí na startu Tomáš Tomeček s vozem Tatra 815 v barvách týmu Promet/Czechoslovak Group.
„Tomáš Tomeček patří mezi závodnické legendy spojené se značkou Tatra, proto je nám ctí, že můžeme být jeho partnery. Jeho sportovní úspěchy pomáhají šířit dobré jméno Tatry i společností Czechoslovak Group a Promet Group s ní spojených a doufáme, že uspěje i v tomto ročníku Africa Eco Race. Přejeme mu hodně síly a výdrže, a také štěstí, to vše bude určitě v kabině své tatrovky na cestě k Růžovému jezeru potřebovat,“ popsal druhý závod Čírtek.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.