Tetris slaví 40 let. Legendární hra při své cestě na Západ zaměstnala i KGB
Před 40 lety mladý sovětský vědec Alexej Pažitnov vymyslel počítačovou hru, která neměla obdobu. Když se nudil v práci ve výpočetním středisku sovětského výzkumného ústavu, našel pro své matematické dovednosti nové uplatnění: sepsal počítačovou hru. První, primitivní verze na sovětském počítači Elektronika-60, byla hotová 6. června 1984. Tak se zrodil Tetris, ve své genialitě jednoduchá, ale tím zábavnější a návykovější hra plná hlavolamů, které bylo souzeno stát se populární po celém světě, napsal server BBC News na svém ruskojazyčném webu.
Myšlenka vycházela z klasické stolní hry pentomino, ve které je třeba hranaté geometrické obrazce podivných tvarů přesně složit svými stranami k sobě do souvislé plochy. Tetris uplatnil podobnou ideu: hráč musí umístit zmenšující se geometrické obrazce, z nichž každý se skládá ze čtyř čtverců (tzv. tetraminos), do "sklenice" tak, aby tvořily plné řádky od okraje k okraji.
Skutečnost, že v Sovětském svazu v té době osobní počítače téměř nebyly, nezabránila v rozšíření hry. Donekonečna se kopírovala z jednoho počítače na druhý. Velice brzy Tetris okouzlil uživatele nemnoha počítačů po celé zemi.
Příběh o tom, jak se Tetris dostal za železnou oponu, je hoden dobrodružného románu. Programátor Henk Rogers v roce 1989, když pracoval v Japonsku, narazil na hru během služební cesty do Maďarska. Pochopil, že Tetris má velkou budoucnost.
Rogers si uvědomoval tržní potenciál sovětské hry a rozhodl se ji přizpůsobit nikoliv tehdy hromotluckým počítačům, ale přenosným herním konzolím. Ale k tomu nejprve potřeboval zakoupit licenci, tedy získat svolení autora. Pátrání po něm zavedlo Brita do Moskvy, kde v té době teprve začínaly tát ledy po desetiletích studené války.
KGB nesměla chybět
„Ta cesta byla naprostá šílenost,“ vzpomínal Rogers v rozhovoru, který BBC poskytl v roce 2011.
Vyzbrojen novou videokamerou a plný adrenalinu se vydal do neznáma. Únorová Moskva v něm zanechala temný první dojem: „Šedé nebe, hotelový pokoj, ve kterém nefungovala ani televize, ani rádio a úplně mi chyběly jakékoliv informace.“
K přepravě po Moskvě si najal řidičku, která mu posloužila i jako tlumočnice. Dovezla jej k sovětskému podniku Elektronorgtech dovážejícím a vyvážejícím počítačové zařízení a programy. Ale rozhodně odmítla doprovodit jej dovnitř, protože „ji nepozvali“. Když sebral odvahu, vstoupil sám, a dokonce dokázal nějak vysvětlit, že má zájem koupit práva na Tetris. V budově v okamžiku vypukl rozruch. „Bylo to jako strčit horkou bramboru do mraveniště,“ zavzpomínal Rogers.
S Alexejem Pažitnovem se seznámil vzápětí - za přítomnosti dalších osmi lidí, včetně těch od tajné policie KGB. Následovalo dlouhé vysvětlování: sovětští úředníci se snažili pochopit koncepci autorských práv na počítačové hry, která jim byla v té době nesrozumitelná a naprosto cizí. Přes počáteční vzájemnou nedůvěru přinesla Rogersova vytrvalost své ovoce.
Nový život v USA
„Stal se prvním podnikatelem, který na mne osobně udělal dobrý dojem,“ zavzpomínal Pažitnov. „Skutečně té hře rozuměl,“ dodal.
Týden jednání skončil podepsáním kontraktu, který zaručoval sovětskému vynálezci něco neslýchaného - osobní podíl na zisku ze všech prodejů v zahraničí.
Podle Rogersova názoru neuvěřitelná popularita Tetrisu pramení z toho, že na rozdíl od většiny počítačových her založených na násilí a ničení nabízí hráčům, aby se zapojili do budování a tvorby, a to podle Rogerse představuje daleko příjemnější trávení času, protože lépe odpovídá základním potřebám každého člověka: „Lidé chtějí něco budovat. Pomáhá jim to se cítit lépe.“
Tetris v současnosti zaujímá v historii her čestné místo. Alespoň jednou skládat řádky se podle nejskromnějších odhadů pokoušela přinejmenším miliarda lidí.
Se získáváním honorářů míval Pažitnov v prvních letech přece jen potíž, o čemž už psala různá média. Nakonec se sovětský programátor přestěhoval do USA, založil s Rogersem firmu a začal dostávat plody své práce. Dodnes žije ve Washingtonu jako bohatý a ve světě počítačových her slavný člověk.
Lidé je buď milují, nebo nenávidí, takzvané syrečky. V roce 1924 se v loštické továrně roztočil první formovací stroj a odstartoval revoluci ve výrobě jediného původního českého sýra, aromatického tvarůžku. PROHLÉDNĚTE SI: Olomoucké tvarůžky slaví sto let. Jak se dělaly dříve?
Zprávy z firem
Nejprodávanější hrou roku 2022 v Česku je fotbal FIFA 23 od Electronic Arts, která o prvenství bojovala s listopadovou novinkou God of War Ragnarök. Třetí místo obsadila FIFA 22, která vedla prvních devět měsíců do vydání nového ročníku. Vyplývá to z údajů největšího prodejce JRC.Máte rádi fotbal? FIFA 23 byla nejprodávanější hrou v Česku
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.